Gå til innhold

la oss lage liste over gode og dårlige råd og innkjøp ang gravid og fødseltid.

Anbefalte innlegg

Gode kjøp:

Libero sine papir-vaskekluter er det lureste vi har begynt med. Fuktes bare i rent vann, og så slipper man alle tilsetningsstoffene som er i våtserviettene. Har ikke hatt bleieutslett i det hele tatt, og klutene er fremdeles i bruk.

Teutonia Y2K vogna vår: genial sportsvogn som fungerte like bra både som liten baby og nå når gutten er nesten 2 år. Lett å styre med en hånd. Og så tar den veeeldig liten plass i bilen. Fint for oss som har hundebur i tillegg.

Termometeret som er nevnt her tidligere med bare 10 sekunders måling er også toppers.

Dårlig kjøp:

Er ikke fornøyd med stellevesken fra Baby Born (hard type): klumpete og rar og dunker borti deg hvis du henger den på barnevogna. Eneste kjekke med den var flaske-beholderen som hjalp til med å holde flaska varm/kald. Synes nu jei :-)

Alle klær med knapping i ryggen er ikke mye behagelig når det du gjør stort sett er å være liten baby og sove. Likeså snekkerbukser UTEN knapping i skrittet: de blir ikke brukt noe særlig :-)

Fortsetter under...

Da vi ikke får vite kjønnet før på onsdag, har vi ikke gått til innkjøp av noe enda( gleder meg...;)

Vil takke alle for masse gode råd, så vi slipper å handle tulle ting.

Ang. albuskjell til bruk på såre brystvorter, så plukket venninnen min dem på stranden, og kokte dem. Trenger ikke kjøpe dem i butikken...

• 2 uker senere...

Kjøp kid sine gas kluter som gulpekluter!! De har fått masse skryt!! (har jobbet der) Du får en pakke med 3 kluter til 19.90,-

Annonse

Babybjørn (dårlig):

Alle tror de trenger det, men tenk deg om! Inne var det mer praktisk å bære babyen, og ute var det jo så kaldt at jeg mye heller ville ha henne i voksiposen i vogna - følte at hun ble helt ubeskyttet i bjørnen. Brukte babybjørnen to ganger - bortkasta penger. Da våren kom, var hun for tung.

Sprinkelseng med nedfellbar side (godt):

Sparer ryggen for mye hvis man kan senke den ene siden før man løfter opp barnet. Jeg kjøpte min på Rudo.

Cappelens store bok om barnet (godt):

Inneholder blant annet et veldig greit sykdomsleksikon med tydelige råd, bra når man står der som engstelig, ny mamma...

Yndlings-tv-serien på DVD (meget lurt):

Det er koselig, men ekstremt langtekkelig å amme... Man får mer enn nok tid til å se 6 sesonger med Sex og Singelliv, 5 sesonger med Cold Feet osv. Hver amming tar en episode.

Dårlig kjøp: Hard ammepute formet som en V. Umulig å få til å holde seg på plass, logisk nok for det er ikke plass til en mammamage der. Sklir fram hele tiden.... Neste gang kjøper jeg en myk en, formet som en U.

Dårlig kjøp: BabyBjörn-bæresele - brukt kun en gang

Godt kjøp: Lammeskinnpose (Teutonia). Regulerte temperaturen perfekt. Kun mitt lille gull som aldri var gjennomsvett etter luren av alle babyene på barselgruppa, og de andre brukte voksipose!

morsomt at noen har så ulike erfaringer..

jeg måtte ha babybjørn..reiste en del.. og jeg hadde aldri hatt tid til å se en hel serie av videofilmer.. Fikk ikke lest en bok før tutta vår var godt over ett år.. og vi kom oss ikke på kino før da heller....

ja gode råd..for oss..

vi kjøpte et baderomsskapskap på ikea..80x45 og skrudde det fast på veggen.. og oppå der har vi stelle matte..i skuffer har vi bleier..vaskekluter og håndklær.. under har vi ståskammel til tutta nå på 2 år. i og med at skapet er så langt.. 80 cm kan hun også ligge ..hvis hun vil ..når vi bytter bleie på henne.. og i og med at skapet ikke har bein er det lett å vaske under det...

vi brukte også liberovaskeservietter av papir..med bare vann.. når babyen i 1-4 mnd alderen...må byttes på hele tiden...det var veldig enkelt og greit.

For meg var babybjørn MYE brukt. Jeg brukte den både inne hvis jeg måtte gjøre noe, f.eks vaske klær, eller på småturer i butikken osv.. vi har vaskemaskinen i kjeller og det er greit å ta med ungen hvis den ikke vil ligge å leke alene eller sove. Selv om ungen min var TUNG var ikke dette noen endring. merket hvor avhengig jeg var av babybjørn da den ikke kunne brukes lenger.

Dette er en fin tråd, men vi sitter med ulike erfaringer. Noe som fungerer for noen, fungerer ikke for andre.

Veldig bra tråd!

Jeg lurer bare på en ting. Når har dere begynt på handlingen? Vil liksom ikke begynne altfor tidlig bare fordi det er så fristende, men samtidig sier jo mange at man har lite overskudd til å handle mot slutten av svangerskapet...

Annonse

Har noen mer info om hvor man får kjøpt stellebord/madrass som er tilpasset for å bruke over badekar? Har ikke plass til egen stellekommode på badet, men har badekar og skulle veldig gjerne visst om løsninger der :) Å skru ikea sin løsning for vegg inn i de nylagte flisene på badet er uaktuelt....

Jeg tror de har det på en av de to butikkene som ligger vegg i vegg i Ullevålsvn. Jeg har selv tenkt å ha en stellemadrass på vaskemaskinen, for det blir ikke plass til noe annet.

Hei!

Kjempenyttig å lese alt dette for oss som er førstegangs! Takk for at dere tar dere tid.. :)

Men jeg så at du nyttårsbarnet_78 og lillegull skrev at det finnes noe for å skru i vegg på ikea? Vi er nemlig på utkikk etter kun for å skru i veggen, da vi har lite bad, og ikke plass til noen løsning! Er det noen som har erfaring med slike stellebord? Eller vet hvor man kan få kjøpt?

Flotte råd dere kommer med her! Jeg tror ikke vi gjorde noen ”bom-kjøp” med nummer en, i hvertfall ikke som jeg kan huske, men jeg vet at vi fikk en hel masse klær vi aldri brukte, spesiellt kjoler o.l. som man ikke har så ofte bruk for når de er nyfødte. Et av de beste kjøpene var et nattlys som man kunne feste til senga som spilte musikk og lagde mønster i taket – ikke noe problem å få sove når dette var på!

Angående strekk-merke krem så brukte jeg Palmers cocoa butter hele forrige graviditet og fikk ingen strekkmerker (det kan jo ha vært tilfeldig, men..) og billig er det også. Sist brukte jeg den vanlige, men nå har de fått en som er spesiellt for strekkmerker, og den kostet ikke mer enn rundt 30 kroner for en flaske som er ganske stor og derfor holder en stund. Jeg er jo ikke mer enn halvveis i denne graviditeten, men jeg har ikke oppdaget noen strekkmerker så langt, så det er jo mulig at den virker..

Mange bra tips her!

Mine beste kjøp er :

Brio kombi vogn, super,

våtservietter kjøpt på europris, og ved en sjelden sjelden gang sår stump har jeg brukt potetmel!!

Ull undertøy( hun lå kun i ull undertøy lue og skjerf nede i LAmmy posen sin.(født i november)

En komode på ikea som jeg bruker som stellebord, den er ganske høy, så man sliper å bøye seg i det heletatt.

avent bryts pumpen god som gull etter en del forsøk...

Sparkebukser UTEN fot, de med fot blir bare tull..

Ellers så kjøpte jeg veldig lite før babyen kom...

Kjoler er u praktisk, det er vel noe av det jeg har bukt minst...

Venter baby nr to denne gangen og hadde egentlig bestemt meg fo bleie bøtte, men det er visst ikke så poppis her.. så vi får se.

babybjørn stelleveske ønsker jeg meg til denne gangen...ellers er jeg ganske så fornøyd med ustyrs avdelingen... har i tillegg kjøpt easywalker vogna da og er så forelsket i den men brion skal fram til nurket

Lykke til jenter

Hei lykkelig gravid!

Svigerinnen min har kjøpt et sånt stellebord som skrus fast i veggen og felles ned når man skal bruke det. Det kom fra IKEA: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10103&storeId=16&langId=-14&productId=53049

De har i hvert fall vært veldig fornøyd med sin :) Men som sagt - jeg har ikke lyst på slik selv siden jeg nå får flunket nytt fliselagt bad, mens de har en eldre panelvegg på badet...

• 1 måned senere...

Kjempekjekt å høre om andre sine erfaringer:) Venter selv nr 3, så har gjort endel erfaringer om våre behov..

Dårlige kjøp:

Kjøpte babybjørn og badestol til første. Babybjørnen har nesten ikke vært brukt... bor i nordnorge og har sensommer/høstbarn, så det var for kaldt å bruke ute, og mens jeg gjorde husarbeid inne har jeg heller plassert barna på gulvet/ i senga eller i vippestol.Dessuten når vi har vært på tur har enten ungene skullet sove- mye bedre i vogn, eller vi har hatt lengre turer der vi uansett måtte ha med vogn i tillegg. Badestolen har jeg aldri brukt fordi det var "form" i badekaret vårt, og dermed ble det ikke bruk for noen stol.

Søskensete når nr 2 kom. Bagvogna ble gyngete og ustabil og veldig tung å trille. Putta heller størstejenta i fotenden på vogna når hun ble sliten. Ble mye mer stabilt! ( Men hun var nesten 3 år når minstemann kom, og ikke akkurat noen liten unge)

Libero papirvaskeservietter - synes de var for harde, gikk ikke an å vri skikkelig opp, slik at vannet rant ned på handduken, og i det hele tatt- de fungerte ikke for oss!

Natusan sine stellesalver- synes de er altfor parfymerte og ikke fungerte de noe særlig for oss de heller

Mine beste kjøp:

Duovogn.. til nr 2- god og romslig vogn gjennom vinteren og våren

Stellekommode - kjempepraktisk da den brukes som bare kommode når ikke ungene trenger stellebord lenger

Svaneapotekets babysalve- synes denne fungerte kjempeflott på mine unger:)

Vippestol- Kjempemye brukt!!! Da kon ungen se deg mens du gjør husarbeid, den kan spise der før ryggen er sterk nok til å sitte i barnestol og du kan ta den med f.eks på badet mens du dusjer.. ( Men må selvfølgelig ikke brukes hele tiden- ungene bør jo ligge flatt mest mulig!!)

SuperNova babycall... kjempemye brukt!!! Da trenger man ikke løpe til/fra vindu, man kan holde på der det passer ute/inne/ på loftet/i kjelleren, og man hører ungen med en gang den våkner. Og man får pipesignal dersom det ikke er kontakt mellom sender og mottaker.

Med min første fikk jeg hele tiden tranflekker på klærne fordi han gulpet ol. Mange dyre og fine klær ble ødelagt. Et godt tips er å bare gi tran på kvelden og kjøpe noen billige pysjamaser som man ikke er så redd for.. så sparer man klærne. Ps: du må tåle at barnet ditt lukter litt tran om natten...

Ellers er Nøstebarn sitt lanolinteppe et godt alternativ til bomulls babyteppene.. De er luftige og gode...

På et innlegg sto det at de kjøpte bare bukser uten bein, for de med bein kunne skade foten? Hvorfor?

Skjønner at ungen ofte spenner foten ut av buksen, men hjelper det ikke med sokker i tillegg??

Jeg bare lurer altså:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...