Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har gitt grøt hver morgen til gutten min siden han var 4 mnd. Har nå tenkt å øke til 2 ganger pr dag.

Lurer på om jeg skal gi grøt en gang til eller om jeg skal koke litt grønnsaksmos??

Og når skal såfall måltidene gis (morgen og kveld )??

Hvor lang tid kan det gå mellom måltidene og gis det vann eller melk til fast føde??

Jeg ammer fortsatt, men har gitt han mme før sengetid kl 20 siden han ble født.

Er det noen som har tips til en lurende førstegangsmor??

Fortsetter under...

hei du!!

min sønn er også 5 mnd snart. jeg sluttet å amme da han var 3,5 mnd gammel. han er stor og trenger mye mat. han får 4 måltider til dagen og legger seg halv åtte om kvelden. frokost ca halv åtte om morgenen og deretter mat hver 3-4 time. der er vanlig at barn får melk sammen med fast føde. min sønn spiser både fruktpure, middag og grøt hver dag sammen med 150 ml melk. til lunsj får han kun melk (200ml). dette fungerer fint hos oss. han blir i hvert fall fornøyd og mett og legger passe på seg..

Slik gjør vi det :

11.00 En porsjon grøt

15.00 En porsjon/glass middag (grønnsakspure eller de med tilsatt lam/kylling/kalkun osv)

18.00 En porsjon grøt

Han legger seg kl 20.00

Grøt klokken 11.00 anbefales fordi da er småen mett og fornøyd og sover ekstra godt på formiddagsturen sin

Middag kl 15.00 passer best i forhold til når vi spiser middag, kan jo prøve deg frem og se hva småen din liker best. Jeg anbefaler å begynne med grønnsakspuré, eventuellt lage maten selv, men da bruke en og en grønnsak, for gradvis tilvenning

Grøt 18.00 anbefales, fordi det sies at man ikke skal "stappe" ungene skikkelig mett rett før leggetid, det kan gjøre dem urolige. Best å gi grøt litt før, og bare en melkeskvett før leggetid.

Vi gir vann til måltidene, melk skal de ikke ha før de er over 9-10 mnd. Anbefaler også å bruke litt maltekstrakt i grøten og eventuelt supplere med litt sviskesaft.. fordi overgangen til fast føde lett kan gi forstoppelse.

Lykke til :)

Når jeg tenker, har jeg ikke noe rutiner. Han drikker melk om morgen, også etter 3-4 timer frukt (glass), kort tid etter det igjen melk (merker at han blir sulten), da er det grøt om ettermiddag og 2 ganger til melk. Det er omtrend sånn, men jeg merker at han kan drikke melk kort tid etter grøt eller frukt. Virker som han ikke blir mett av det. Derfor kan det skje han drikker melk flere ganger om dagen. Gjør jeg noen feil? Også, når han spiser grøt, mister han tålmodighet etter hvert og gidder ikke å spise mer. Noen idee hvordan jeg kan gjøre det bedre?

"Anonym"

Er ikke alltid lett å holde rutiner med disse små, de har som regel sin egen måte og styre hverdagen på. Søvn, våkeperioder, trilleturer og mat, det er ikke helt å treffe eksaktie tidpunkt. Men jeg merker at småen min er avhengig av at rutinene er der, bare ikke helt på tidspunktet, om du skjønner. Når man først skal introdusere fast føde for små barn er det noen som syntes det er kjempegodt og blir kjempenysgjerrig, mens andre ikke virker fullt så interessert. Ikke gi opp, men ikke prøv å press fast føde i de. En eller annen gang vil de forstå at det er mat og at dette metter mer enn melkog de vil ha glede av å spise. Prøv deg frem med forskjellige typer grøt, kanskje han liker en spesiell bedre enn en annen. At han vil drikke mye melk, trenger ikke nødvendigvis være at han er sulten. Kanskje han bare har ett stort suttebehov. Prøv å gi han smokk eller prøv med litt vann.. om han vil ha melk, så kanskje han er sulten. Dette styrer de ganske bra selv. Min lillegutt mister også fort tålmodigheten når vi gir han grøt.. litt tulling, synging og titteit leker gjør at jeg klarer å lure inn noe skjeer til. Men som sagt, gi det tid, det kommer seg.. og du gjør nok ingen feil. Er bare å prøve seg frem.. se hva som passer best for deg og for barnet dit. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...