Gå til innhold

Skal jeg gi gutten min MMR-vaksine?

Anbefalte innlegg

Han har fått alle de andre pluss prevenar-vaksinen. Han har ikke reagert på noen av dem. Men jeg er skeptisk til MMR-vaksinen fordi jeg har hørt at den kan være farlig for barnet. Eks autisme. Fetteren til sønnen vår fikk veldige reaksjoner etter 12 dager, med høy feber og utslett. Var veldig dårlig, men det gikk over. Jeg leser og leser til øyet blir vått her på sidene, men det er såååå mye info her at jeg rett og slett blir SVIMMEL. Er ikke blitt klokere nå. Er like forvirret. Jeg er helseutdannet og har jo fått prentet inn at man må vaksinere.Men jeg er faktisk ganske skeptisk også, selv om jeg har valgt å vaksinere min sønn så langt. Selv har jeg hatt både røde hunder og meslinger da jeg var liten. Mamma sier at jeg var veldig dårlig når jeg hadde meslinger, mens når jeg hadde røde hunder ble jeg ikke så dårlig. Kusma har jeg hørt er veldig kjipt for gutter å få. Kjente en som fikk det og han var skikkelig dårlig, og ble steril etterpå. SUKK. Valgets kval. HVA GJØR JEG? Noen som har gode råd her? Vær så snill ikke gi meg lange avhandlinger på engelsk.... :o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4763716-skal-jeg-gi-gutten-min-mmr-vaksine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår godt dette valgets kval og selv om det er mye informasjon her, er det likevel bare en brøkdel av all den informasjon man kan innhente rundt omkring på nettet.

Det er nesten overveldende og den som vil informere seg på dette området har mange timer med studier foran seg.

Jeg vil selvsagt ikke fortelle deg at du ikke skal vaksinere din gutt, dette må du selv finne ut av. Du har sikkert likevel registrert hvem som er for og imot vaksiner her.

Siden du er så usikker på hva du vil gjøre, kan jeg bare råde deg til å fortsette med å lese for og imot inntil du føler deg mere sikker på hva du velger.

Lykke til uansett.

Ja, jeg må nok lese mer... Jeg synes det er greit å vaksinere mot difteri, polio, stivkrampe, hib osv. Men kombinasjonsvaksinen MMR, har jeg mine mistanker om at er for kraftig kost, og at det gjør mer skade enn godt. Det eneste som jeg kunne vurdert å vaksinere mot er meslinger. Det har jeg hatt selv, og jeg var skikkelig skikkelig dårlig.. Unner ingen denne sykdommen. Men den finnes vel nesten ikke lenger? Det samme med enkeltvaksiner. Ikke å oppdrive. Jeg vil ikke ha et autistisk barn i alle fall. Har følelsen av at jeg er i ferd med å sette en giftsprøyte i han, og jeg liker det absolutt ikke! Jeg mener det helt sikkert er noe som ikke er bra med den, hvis ikke ville det ikke vært så mye skriverier. Ingen røyk uten ild side nå jeg da....

I likhet med deg hadde jeg også meslinger, helt uten problemer. Så nå er vi begge naturlig immune for resten av livet mot meslinger. Men kanskje ikke mot den atypiske formen som er skapt av vaksinen.

Jeg hadde også kusma og sannsynligvis røde hunder. Alle milde og forbigående som var tilfelle hos alle mine søsken og andre barn i nærmiljøet.

Dette er harmløse barnesykdommer som det er sykt å risikere helsen for med vaksiner. Jeg har god tro på at det ikke er barnas helse som er grunnen til vaksineringen av disse sykdommene men heller det samfunnsøkonomiske aspektet med mye fravær fra foreldres jobber de dagene barna er syke.

Jeg hadde kikehoste da jeg var barn, og det var ikke noe mildt og forbigående tilfelle. Jeg var veldig syk, fikk ikke i meg noe mat og gikk mye ned i vekt. Jeg var to år da, og det var visst ikke noe koselig fjor mamma og pappa.

Hosta til jeg slutta å puste flere ganger...

Hei.

Spørsmålet ditt er så vanskelig å gi ett svar på!! Det finnes ikke verken ja eller nei på dette spørsmålet, men det er som thenature skriver at du bør søke selv etter svar!! Jeg kommer aldri til å anbefale noen til ikke å vaksinere, men mener at alle har rett til å se begge sider av en sak. I spørsmålet rundt vaksiner så oppleves vi som er kritiske til vaksiner en storm av kritikk pga at vi tar for oss noe som tydelig er en slags tabubelagt område! Noen ganger oppfattes det nesten slik at vi "har tegnet karikatur av Mohamed" hvor en frådende masse angriper personene i debatten og glemmer hele problemstillingen. Det er vel ikke rart at det virker som om vaksinasjon er blitt en slags religion.

Informasjon finnes på internett og du har tilgang til alt av studiemateriale som er nødvendig for å kunne ta et valg for ditt barn. På mange av debattene her i forumet er det lagt frem mange slike sider. Du kan lese dem selv og det er faktisk lov til å tenke selv hva du mener blir riktig avgjørelse. Vaksinasjon er frivillig sies det, om dette stemmer er en annen sak. Diskuter gjerne med ditt barns helsesøster om at du er litt i tvil, så kan du høre hennes synspunkter! (jeg ble hudflettet).

Lykke til uansett!

Annonse

jeg ble hudflettet selv jeg.... "for noe tøys!, nå måååå du bare slutte å beskymre deg altså!, Jeg har aldri opplevd at noen har blitt syke"... HJELPE MEG.. hva svarer man på det? Fikk meg til å føle meg som en overbeskymret hønemor. Sukk.. Vi har bestemt oss for å drøye til vi vet litt mer... Jeg er ikke imot vaksiner. jeg er bare imot unødvendige vaksiner - spesielt de som har farlige bivirkninger.

Det der med autisme er tull. Det er opplest og vedtatt at den forskningsrapporten var kjøpt og betalt.

Jeg tror ikke helsenorge vil betale alt det det koster å ha et vaksinasjonprogram og vaksinere mot ufarlige sykdommer. Meslinger, kusma og røde hunder er ikke ufarlige barnesykdommer. Du sa jo selv du kjente en som var blitt steril. En annen ikke så uvanlig komplikasjon til kusma er døvhet. Før man begynte å vaksinere mot meslinger ble flere barn i norge så hjerneskadet at de måtte i institusjon -pr år. For noen år siden døde 800 000 barn på verdensbasis av meslinger, etter intesivt vaksineprogram er vi nede i det halve. På 90-tallet døde en jente i Sverige av meslinger.

Hvis du er veldig usikker kan du vente.

Hvorfor har MMR fått så forferdelig dårlig rykte? Og hvorfor ønsker man å dele opp?? Da blir det jo flere stikk og mere konserveringsmidler.

Når det gjelder fetteren til sønnen din så fikk han bivirkninger som er beskrevet til vaksinen. Ved MMRvaksine kommer de etter 5-14 dager. Han fikk de tydeligvis kraftig, men "normalt".

Så alt er bare tull?

Du sammenligner U-land ettersom du drar inn dødstallene fra disse landene! Helsesituasjonen er helt annerledes og langt i fra ett sammenlikningsgrunnlag!! Du fremstår som en som vet alt om sykdommer og vaksiner! kom med dokumentasjonene på at det du sier er sant!!!

Hvem var kjøpt og betalt sa du? Finnes det en rettsavgjørelse der Wakefield fortjener denne kommentaren? Var det ikke du som angrep meg for å bruke upassende ord?

Kom heller med dokumenterte påstander enn Religiøst oppgulp du benytter.

Sitat fra mortilA:

"Det der med autisme er tull. Det er opplest og vedtatt at den forskningsrapporten var kjøpt og betalt."

Hvorfor er du så hissig i en debatt?

Mangler du kunnskap om vaksinasjoner, så er det en meget enkel jobb å skaffe seg dette via mange av sidene som er referert til tidligere!

Det ville vært meget fint om du bekrefter at det er tull med autisme og MMR samt en liten bekreftelse på at den forskningsrapporten var kjøpt og betalt!!

Du vet vel at det finnes flere forskningsrapprter som bekrefter denne forskningsrapporten?

Jeg sliter med akkurat det samme som du.

Sønnen min er nå snart 15 mnd og vaksinen er rett rundt hjørnet.

Jeg har ikke bestemt meg enda for om han skal få den eller ikke. Leser og leser, men blir ikke klokere.

Han har også fått alle de andre vaksinene.

Har en eldre sønn som ikke har tatt den pga allergi mot egg som vaksinen er dyrket på. Han er nå 10 år og har ikke hatt noen av disse sykdommene foreløbig.

Kanskje et dumt spm, men andre kan vel ikke bli smittet av sykdommene hvis en som har tatt vaksinen får et mildt utbrudd av sykdommen som reaksjon på vaksinen?

Det har jeg tenkt litt på siden da min eldste sønn ikke er vaksinert.

Tror jeg heller mot det å ikke ta vaksinen, men skal snakke litt med helsesøster om det først og svigerinnen min som er lege.

Lykke til med avgjørelsen!

Hei Lin_75.

Det finnes ikke dumme spørsmål:-) (bare dumme svar)

Det siste poliotilfelle vi hadde i Norge var forårsaket av smitte fra vaksinen! (den gamle OPV oral polio vaksine). Dette er ikke tilfelle i dag.

Jeg har ikke funnet noe som bekrefter frykten for smitte mellom en vaksinert med MMR og en som ikke er det!!

lykke til med avgjørelsen!

Hm, skal vi se..

Hvem betalte taporten og MMR og autisme??

Jo utrolig nok en autismeforening....

Og hva fant han ut??

Det autismeforeningen ville ha som konklusjon slik at de kunne legge skylden på noe konkret og saksøke....

Skjønner bare ikke at dere gidder å forsvare den raporten mer, det gjør at jeg ikke klarer å ta noe annet av det dere sier sreiøst heller....

Den har blitt slaktet så mange ganger.

Annonse

Du tar feil!

Hvem støttet forskningen heter det!! Ikke pga at de ønsket en konklusjon, men for å vise en sammenheng!! Wakefield så en sammenheng tidligere i forbindelse med dette studiet, men myndigheter og farmasøyter har på en eller annen merkelig måte IKKE villet finansiere dette studiet! Jeg har gått gjennom de aller fleste innleggene her, men finner ingen som har brukt Wakfield sitt studie som du påstår at de gjør! For min egen del er Wakefield sitt studie en av mange som jeg ikke benytter!

Sammenhengen mellom kvikksølv som tidligere var en av substansene i barnevaksinene er mer spennende enn å bare henge seg opp i MMR-vaksinen! Ser nesten ut som MMR- vaksinen var den siste triggeren som skulle til for å utvikle disse sykdommene!!

I løpet av 2006 kommer bekreftelsen fra det hvite hus i USA, som har vært flink til å holde tilbake avgjørende bevis i denne saken.

Når de har fritatt farmasøytene for skadeansvar etter bruken av Kvikksølv i vaksiner, så kommer de med innrømmelsen som mange har lengtet etter!

PS. hvem betalte det finske studiet av 1.8 millioner barn? hvem var kjøpt og betalt da?

Hei Lin_75!

Jeg har spurt helsesøster om man er smittefarlig etter vaksinen, men i og med at samme helsesøster "hudflettet" meg når jeg sa jeg var usikker på vaksinen så kan du jo tenke deg hva hun svarte... "Selvfølgelig ikke" var svaret. Når du har snakket med svigerinnen din så må du fortelle hva hun sa. Kanskje det kan hjelpe meg også..

Hva slags bekreftelse er det du snakker om? vedr mmr eller kvikksølv? Jeg henger meg vel litt opp i mmr vaksinen i og med at det er den jeg skal ta. :o) Når kommer den? Kanskje lurt å vente på den før man vaksinerer? (hvis det er mmr den dreier seg om da?)

Hei og beklager at jeg ga en litt dårlig forklaring på MMR og kvikksølv!!

I forbindelse med at mange i debatten har brukt autisme som en av årsakene til å ikke ta MMR-vaksinen, så mangler det mye informasjon i tidsrommet fra vi sluttet å bruke kvikksølvkomponentene Merthiolate og Thiomersal (en forbindelse som inneholder inntil 49% kvikksølv).

Disse kvikksølvforbindelsene var indigrenser i samtlige vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet frem til 1998 (Norge). De brukes fremdeles i reisevaksiner, influensavaksiner, hepatitt osv.

Hvordan autismeforskningen blir i fremtiden er jeg mer usikker på, men kobblingene som Wakefield gjorde i sine funn med "lekk tarm" at deler av vaksinen lekket ut i blodet å angrep hjernen og nervesystemet er bekreftet med cellemåling og økt konsentrasjon av kvikksølv i mitokondriene hos de med autisme.

http://www.labbio.net/pages/index_vh_eng.htm

Søk på autisme!

I forbindelse med bekreftelsen jeg snakker om, så kan du lese

Robert F. Kennedy, Jr - "Deadly Immunity"

"Evidence of Harm" by David Kirby

A Must Read for Parents

NVIC Responds to Institute of Medicine Report:

Vaccines and Autism

Eller du kan lese en del om det du lurer på angående MMR og Autisme på denne siden: http://www.nvic.org/

PS: Folkehelsa har riktignok fjernet kvikksølvet i vaksinene, men har erstatet dette med phenol. Et av de giftigste stoffene vi har i naturen, men sunt og godt for den gode folkehelsen! Phenol, som er en annen toksisk substans, som kan gi betydelige skader. Taber`s Cyclopedic Medical Dictionary lister blant annet opp abdominal smerte, utmattelse, hodepine, svimmelhet, sjokk, svak puls, fall i blodtrykk og temperatur. Man vet fortsatt altfor lite om hvordan Phenol påvirker den menneskelige organisme, og spesielt lite vet man om hvordan det virker på barn. Det man imidlertid vet, er at for store mengder Phenol kan føre til betydelige helseskader og alvorlige sykdommer.

Men det er vel nok av prøvekanniner på helsestasjonene, så vi får vel svar om en 10-15 år om den var trygg eller farlig.

Ellers er Autismehistorien utrolig spennende. Du kan lese denne og vurdere selv. (husk dette er ingen sannhet, kun en paralell med historien).

Historisk sammenlikning av kikhoste og autisme:

I dag er autisme blitt så utbredt at de aller fleste har en forestilling om hva det er. Det som kanskje er overraskende er at sykdommen kun har vært kjent siden 1920-årene. Den kjente amerikanske barnepsykiateren Leo Kanner beskrev i 1943 en ny psykisk sykdom hos barn: ”Tilstanden er umiskjennelig annerledes enn alt hva vi hittil har kjent hos barn”. Han kalte det en medfødt autistisk forstyrrelse av følelsesmessig kontakt, i dag kjent under navnet autisme.

Autisme er et eksempel på hvordan man kan manipulere med årsaken til sykdommer, alt etter hvilke meninger som gjelder innenfor vitenskapelige kretser. Egentlig begynte det hele i årene etter 1925, da de første tilfellene med autisme ble observert. Dette var på den tiden da psykoanalysen, især den Freudianske, nøt stor anseelse. Alle barns atferdsavvik ble henført til foreldrene, noe man også gjerne gjør i dag, om enn i mindre grad. Med en slik tankegang kan man fort miste perspektivet på de større sammenhenger. Ofte overses eller fortrenges faktorer, simpelthen fordi de ikke passer med de teorier og oppfatninger som har størst popularitet til enhver tid

Leo Kanner, som selv var sterkt påvirket av Freud, prøvde å forklare autisme ut i fra Freuds tankegang. Han hevdet at foreldrene til autistiske barn, og da spesielt mødrene, ikke var tilstrekkelig kjærlige eller varmhjertede.

Alle psykiateres og psykoanalytikeres spekulasjoner og teorier omkring denne sykdommens opphav har vært nytteløse, fordi ingen behandling har lyktes i praksis.

En forbløffende og uventet oppdagelse var at foreldrene til autistiske barn alltid kom fra de høyere sosiale lag i samfunnet, hadde høy intelligens og god utdannelse Dette gjaldt både mødrene og fedrene. I de første årene etter at sykdommen oppstod var det ikke et eneste autistisk barn som hadde foreldre uten utdannelse. Dette skapte hodebry og mange spekulasjoner. Selv genetiske overveielser ble tatt med, men ingen kunne se noen sammenheng.

På 70-tallet skjedde det noe, som skapte enda mer forvirring hos psykologene. Sykdommen rammet nå alle sosiale lag i samfunnet. Den rammet barn av både fattige og rike, uskolerte og skolerte. Og den rammet barn av både intelligente og mindre intelligente foreldre.

Den ”vitenskapelige konklusjonen” var: De tidligere hyppig bekreftede observasjonene kunne ikke være riktige! Det er ikke uvanlig at kjensgjerninger som ennå ikke kan forklares vitenskapelig ganske enkelt blir avvist som usanne.

Sannheten er nemlig den at i 1925, kort tid før det første tilfelle av autisme ble registrert, så ble kikhostevaksinen innført i Amerika. Den gang var det kun de velutdannede som ”nøt godt” av denne vaksinen. Vaksine var dyrt, noe det fortsatt er, men intelligente, velskolerte mennesker trodde på vitenskapen. Ingen pris var for høy for deres barn! Kun de barna fra den sosiale gruppen som var vaksinert mot kikhoste utviklet symptomer på autisme. Før 1970 forekom ikke autisme i de mindre privilegerte sosiale grupper. De hadde nemlig ikke råd til å vaksinere barna sine.

Hvordan forklarer man utbredelsen av autisme i alle sosiale lag etter 1970-årene?

På slutten av 1960-årene ble vaksine nesten overalt gjort tvungen og gratis i USA. Etter den tid var autisme ikke lenger forbeholdt de høyere sosiale grupper. I Frankrike, Chile, Østerrike og Skandinavia oppdaget man de første tilfellene av autisme på 1950-tallet. Dette faller sammen med innføringen av kikhostevaksinen i disse landene.

Omfanget av myndighetenes vaksineprogram øker stadig. Langtids- virkningen av dette er det ingen som kjenner. The Department of Education har opplyst at autisme hos skolebarn i USA har økt med 556 % de siste fem årene. Eksperter i California peker på det faktum at det tok 25 år mellom 1969-1994 for å diagnostisere 5100 tilfeller med autisme. Så fem år (1994-1999) for å diagnostisere 5100 nye tilfeller til. Her kan man trygt snakke om en epidemi. Men helsemyndighetene står steilt på sitt. Det er ifølge dem ingen sammenheng mellom vaksinen og den store økningen i antall tilfeller med autisme i samfunnet.

Amerikanske myndigheter har imidlertid lenge innrømmet at kikhostevaksinen er skadelig. Allerede kort tid etter dens introduksjon ble det rapportert dødsfall. I 1933 kom den første rapporten, fra København, om to nyfødte barn som døde i løpet av noen minutter etter at de fikk vaksinen. Senere på 1930-tallet rapporterte amerikanske forskere om kramper og kollaps etter vaksinen, men valgte å overse skadene, overbevist om at selve sykdommen var enda mer skadelig. På 1940-tallet kom rapporter fra flere land om dødsfall i kjølvannet av kikhostevaksinen. I 1960 publiserte British Medical Journal en rapport av den svenske vaksineforskeren Justus Strøm. Han konkluderte med at forekomsten av nevrologiske lidelser som følge av kikhoste var lavere enn de som oppstod etter selve vaksinen. Med den milde formen for kikhoste i Sverige, og den lave dødeligheten, stilte han spørsmålstegn ved massevaksinering av den svenske befolkningen.

Hei!

Har ikke snakket med svigerinnen min enda, men håper på å få det til snart.

Var på helsestasjonen i dag og sa at jeg var usikker angående MMR-vaksinen.

Heldigvis har jeg en helsesøster som er forståelsesfull og sa at jeg godt kunne vente med avgjørelsen til f.eks 2-årskontrollen. Det var ikke en tvang å ta vaksinen sa hun.

Prøvde ikke i det hele tatt og overbevise meg til å ta den.

Så da har jeg en god stund til å tenke.

Skal prøve å samle så mye info som jeg kan og ta en endelig avgjørelse utfra hva jeg føler er riktig.

Skal si ifra hva svigerinnen min sier når jeg får snakket med henne :)

Den der var barnslig og gammeldags!! trodde den debatten var over for lenge siden, men som svar, så burde du lagt med disse studiene også!!

av de store studiene i Danmark som omfattet 537303 barn.

Danish Study Flawed

http://www.safeminds.org/research/d...lPediatrics.pdf

http://www.safeminds.org/pressroom/...horsNetwork.pdf

http://www.safeminds.org/research/docs/Stott_et_al.pdf

An in-depth analysis of the report reveals three major problems with the analysis and methodology.

..In summary, the report by Madsen et al. appears to be an attempt to present selectively chosen data that provide support for policy choices in which the authors and their collaborators are involved.

Once again, rather than seriously evaluating the autism-mercury hypothesis and carrying out the research agenda specified by the Institute of Medicine14 in 2001, public health authorities (now teamed with a Danish vaccine manufacturer) have chosen to issue another piece of propaganda masquerading as science, with the only possible outcome being that legitimate research and discussion might be suppressed.

We sincerely hope that well-informed scientists and public officials will note the flaws in this report and be motivated to conduct the recommended investigations into the autism-mercury connection, which still await completion.

Thee recent series of articles on mercury and autism and Danmark were conducted and sponsored by a single network of authors. Those authors were tied, either indirectly or as employees, to a for-profit vaccine manufacturer (SSI) with a direct financial interest in the outcome of the analysis. Their motivations as investigators were closely tied to the products they were investigating. They have a clear conflict of interest.

Igjen et bevis at et stort farmasøytisk firma sto bak hele "undersøkelser".

"Kremt" Ingen som bruker ordet kjøpt og betalt i denne sammenhenhen heller:-)

Mange studier er kjøpt og betalt av "investorer". det må de ofte, ellersd hadde man ikke kunnet gjennomføre dem. penger trenger man til de meste.

Det betyr likevel ikke at undersøkelsen er juks.

Så lenge studien er gjennomført på en riktig måte, med stort nok og representativt utvalg, riktige kriterier, alle andre forhold er tatt i betrakting, og studien er etterprøvbar, er det ikke noe å si på hvem som finansierer den.

MMR-studien i Danmark er helt i orden i så måte, mens Wakefield sin studie var svak på en rekke punkter.

Forresten er det slik at økningen i autismetilfeller inntrådte en stund etter at man hadde begynt med MMR-vaksineringen. Altså hos barn som var født en stund etter at man hadde allerede holdt på med vaksinene i noen år (eks. fra studie i California).

Dette kan derfor ikke tilskrives vaksinen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...