Anonym bruker Skrevet 14. april 2006 #1 Skrevet 14. april 2006 Det er en venninne av meg som har en sønn som er født på nyttårsaften... Han er 3 år nå. Venninnen min har snakket om å "hoppe over" et år med tanke på skole. Hun vil ikke at han skal være den yngste i klassen og sier også at han ikke bare vil være yngst i alder, men også bak mtp utvikling. Er dette noe som gjøres?
Anonym bruker Skrevet 14. april 2006 #2 Skrevet 14. april 2006 jeg har ikke tenkt å gjøre det.. jeg hadde termin 31 desember.. men fikk før tiden.. ppt har nevnt at jeg kan hoppe over hvis jeg vil men det vil jeg ikke.. jeg føler ikke at hun henger etter noe som helst.. tull synes jeg.. ikke artig å gå i klassen med noen man er 1 år gammlere heller da... snakker av erfaring her..
Anonym bruker Skrevet 14. april 2006 #3 Skrevet 14. april 2006 Blir kanskje litt rart når man kommer oppover i klassene, men jeg skjønner egentlig at noen gjør det om de føler at barnet ligger litt etter i forhold til de andre "klassekameratene"...
Anonym bruker Skrevet 14. april 2006 #4 Skrevet 14. april 2006 Tror vel ikke det er nødvendig å bestemme det når gutten bare er tre år..... Og det er jo ikke sånn at alle i klassen kommer til å være et år eldre, noen kan jo være en måned eldre, eller bare en dag...... Jeg tror ikke at fødselsår er noe barn tenker spesielt mye over, akkurat. Og det er slett ikke sikkert at han vil ligge bakerst i utviklingen. Men det er klart, hvis det skulle vise seg at han er en av dem som er litt sein i utviklingen, og da i tillegg er født så sent, så er det kanskje en ide likevel. Jeg er født denne dagen selv, og var alltid yngst i klassen, uten at det var noe problem, JEg lå heller foran faglig enn etter. Modningsprosessen er så forskjellig fra barn til barn, at det er faktisk umulig å si, ihvertfall nå, om det blir nødvendig.
¸.•°´¯)blå&rosa(¯`°•.¸ Skrevet 14. april 2006 #5 Skrevet 14. april 2006 Jeg har en gutt som er født 30.desember 01. Og jeg tror jeg har bestemt med nå for at han skal få gå det året han skal. Ofte er det slik i andre sammenhenger (fotballag f eks) at de "sorterer" etter årstall. Og hvis han da er født i 01,mens klassekameratene er født i 02,må han gå på trening uten klassekameratene. Han er dessuten på lik linje (henger ikke etter) med de som er født i 01,så jeg tror ikke det skal bli noe problem. Selv var jeg eldst i klassen,og syntes det var stas. Men jeg husker ikke hvem som var yngst,så jeg tror ikke ungene gjør så stort nummer utav det... Men ja,det er noe som gjøres. Og jeg har vurdert det frem og tilbake. Og min konklusjon er at det kanskje ikke er så lurt..
Anonym bruker Skrevet 16. april 2006 #6 Skrevet 16. april 2006 Ofte blir det slik at noen ikke vil være med de som er eldre eller yngre. Tror det er lurt å begynne det året man er født. Viss ikke kommer ungen alltid være "han som egentlig er et år eldre enn oss andre"...
Mammamm m nr 3 i magen Skrevet 17. april 2006 #7 Skrevet 17. april 2006 Dette blir faktisk ikke noe stort problem etterhvert. Fra 2008 skal alle skoler kunne tilby barn å begynne på skolen 1) enten august det året de blir seks (som før) eller når de FYLLER seks, enten det er tidligere eller senere på året. Frem til 2008 kommer flere og flere skoler til å tilby dette og fra 2008 av blir det altså en ny ordning ved alle norske skoler. Så da kan han jo feks begynne i desember da - seks år gammel...
mortilA Skrevet 17. april 2006 #8 Skrevet 17. april 2006 Jeg trodde ikke det var så lett å få utsatt skolestart lenger, nå skal jo alle ha tilpasset opplæring slik at om en som er født sent på året er litt "yngre" så skal opplæringa passes til. Hvordan det fungerer i virkeligheten vet jeg ikke.....
Anonym bruker Skrevet 18. april 2006 #9 Skrevet 18. april 2006 I England begynner de på skolen i september. Så alle som er født i oktober er ELSDT i klassen. De skiller ikke mellom år, men når på rået de er født. Er ungen født i september 2000 og en unge i oktober 2000 går de i ulike klasser. Ungen født i september 2000 blir yngst i sin klasse, men sungen født oktober 2000 blir størst i sin klasse i klassetrinnet under.. Ungen født i sept. går i 2 klasse og er minst i klassen, men s ungen født i oktober gåt i 1 klasse men er størst i klassen.... Skjønner ?!?!?!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå