Gå til innhold

Tvillingene mine kom til verden 10 uker for tidlig!

Stolt trebarnsmamma

Anbefalte innlegg

Jeg har termin 3.juli og gledet meg til å gå gravid ihvertfall ut mai. 1.april på morgenen våknet jeg av at det ble bløtt i senga. Ringte kjæresten min og bærum sykehus for å høre hva dette kunne være. Fikk beskjed om å gå rundt med bind i en time for å sjekke om det kunne være utflod. Men det rant og det rannt, gikk rundt med håndkle til kjæresten min kom hjem. Vi ringte igjen til sykehuset og sa at vi ville komme og bli undersøkt. Måtte vente i hele 40 min før jeg ble undersøkt. Vi gikk inn på et lite undersøkelsesrom og det ble lagt sensorer som fanget opp hjertelydene til nurkene. Jordmor konstanterte at det var vannet som hadde gått. Så gikk jordmor ut mens jeg lå der og skalv og kjæresten min holdt meg i hånda. Hjertelydene dundret gjnneom rommet, hun hadde satt styrken på max. Det var helt grusomt, jeg lå og ristet noe forferdelig. Så kom jordmor inn igjen etter en stund og var helt forskrekket i ansiktet mens hun sa "oj, det er jo tvillinger". De hadde ikke engang sjekket gravidskjemaet hvor det står at jeg ventet tvillinger. Det ble levert med en gang vi kom inn. Så sjekket hun meg nedentil, men kom ikke så godt til fordi jeg lå og ristet sånn. Ikke giddet hun og legge til de støttene til beina mine en gang.... Så ble det bestemt at jeg skulle kjøres med abulanse til rikshospitalet. For en skrekkopplevelse på Bærum, skikkelikg uprofft! De har ingen kompetanse til å ta seg fødsler før uke 36, men de burde ha sørget for å ta vare på pasienten på en bedre måte og ikke stresse meg enda mer når jeg var så nervøs som jeg var. Når vi så ankom riksen ca. kl.11 så ble alt så meget bedre. Proffe folk som undersøkte meg og jeg ble lagt på et rom hvor kjæresten min også fikk seng så han kunne være sammen med meg hele tiden. Ble undersøkt jevnt og trutt, men ingen åpning og rier. Vi hadde troen på at jeg kunne ligge på sykehuset i noen uker før nurkene ville ut. På kvelden begynte smertene og bygge seg opp og kl.6 om morgenen neste dag startet riene for alvor. De satte seg i hoftene og de var veldig hyppige og vonde. Kl.10 ble det konstantert full åpning, jeg ble gjort klar for keisersnitt som startet 10.30. Det var bare helt herlig å få spinalbedøvelsen sånn at jeg kunne slappe helt av. Operajonen gikk kjapt og jeg kjente ingenting. Kl.10.47 kom lille Julie til verden og to min etterpå lille Jonah. Jeg ble stellt i to timer før vi ble trillet opp for å se de i kuvøsene på intensivavdelingen. De var så små, hun 880 gram og 35 cm og han 820 gram og 33 cm. Det oppsto noen komplikasjoner den første uka, men nå ser alt positivt ut. På søndag er de 2 uker og snart vil de bli flyttet til medisinavd. De puster selv og før økende mengde med morsmelk. Jeg produserer veldig mye, det er jeg så fornøyd med. De kom ut på brystet etter en uke, vi har de da ute med slangene og alt koblet til. Da er det familiekos i 3-4 timer. De puster bedre og roer seg ned når de hører hjertelydene og kjenner luktene våre. Spesiellt av meg da som det renner morsmelk av... ;-)

Så nå tar vi en dag om gangen og håer at vi kan få ta de med hjem i slutten av mai eller førsst i juni. For dere som skal føde på Bærum så kan det være greit å forsikre seg om at dere blir godt tatt vare på hvis dere skulled føde før uke 36. Det kan jo hende at det bare var jordmor som hadde en dårlig dag, men sånt bør og skal ikke skje. Jeg tok de veldig med ro under svangerskapet, var sykmeldt fra uke 12. Så grunnen til at vannet gikk er det ingen som vet. Det var ingen infeksjon hos meg. Jeg tror kanskje at det rett og slett på for stort press nedover. Vi er ihvertfall veldig positive nå og vi har troen på at gullene våre skal få komme hjem snart. ;-)

Fortsetter under...

Gratulere så masse med to små babyer! Godt å høre at alt gikk bra til slutt.

Jeg fødte på riksen ca 1 1/2 uke før deg og opplevde bare kjempehyggelige ansatte og en meget profesjonell holdning. Dere kommer til å bli godt tatt var på der!

gratulerer så mye med småtrollene.jeg venter tvillinger og er i uke 29.sist kontroll antok de at jenta var ca 1 kg. og gutten 1.2 kg.ble litt urolig da jeg leste om dine......litt små? stor kjangs for at mine kommer snart......kort livmor hals(1.cm.) og en del blødninger for en uke siden.heldigvis stoppet nå:) masse kynnere,så det er noen rolige dager her.ser alt fortsatt bra ut med dine små? hilen spent:)

Takk!! Det går veldig bra med de, får masse morsmelk og begge har passert 1 kg. De er veldig småe, rart at de skal bli like store som "vanlige" bebiser. Det er kjempebra at du har kommet så lang som 29 uker, du får bare knipe igjen. Høres ut som vekten er normal på dine små. Har du fått tilbud om å bli innlagt på sykehuset for hvile? Jeg fikk beskjed på Bærum i uke 25 om at hvis jeg fikk livmorhals under 2 cm så trengte tvillinggravide å ligge helt i ro på sykehus noen uker. Det er som regel vanskelig å ikke gjøre noe når man er hjemme. Misunner deg som fremdeles er gravid! Gledet meg til å gå gravid noen mnd til.. Men, men, lite man styrer selv. Du får ha lykke til, husk å ta vare på deg selv, det er nå det gjelder å ta det helt med ro! ;-)

Godt og høre at alt står bra til med de 2 små:)Hvem uke var du i da du fødte?Jeg er i uke 28+4,men håper de blir der inne en stund til.Men hva var grunnen til at de ble tatt med keisersnitt?Det sto jo at du hadde 10cm åpning og så tok du keisersnitt.Og hvordan synes du det var med ks?Var det vondt lenge etterpå?Bare litt nyskjerrig her til jeg skal til pers:)Lykke til videre og håper dere kommer hjem snart..

så godt å høre.jeg skal på kontroll om en uke,spent på om de vil legge meg inn noen uker.har heldigvis mindre kynnere nå,så krysser fingrene om at livmorhalsen er stabil.har en følelse av at jeg ikke ble lakt inn for hvile pga.påske og mindre folk på jobb. prøver å gjøre så lite som mulig.har heldigvis verdens beste mann,pluss en stor gutt som fikser det meste selv.jeg skal også ha kS,gruer meg veldig........redd for alle mulige komplikasjoner.gikk det greit for deg? håper du snart får knøttene hjem:)) misunner meg som fremdeles er gravid!!!?? den måtte jeg lese flere ganger.vil troo du mener pga at dine gjerne skulle vært inne en stund til,ikke fordi du savner do turene om natten,tyngden,pusten og alle turene til kontroll:) lykke til videre.

Annonse

Jeg var 27+0 da vannet gikk og 27+1 da de kom ut. Julie, tvilling1, lå i seteleie, så da var det ingen tvil om ks. Keisersnittet gikk som en drøm. Hadde så vondt at jeg syntes det var deilig å ikke ha følelse i underkroppen. Kjente bare at de romstrerte litt i magen, ingen smerte i det hele tatt. Fikk tilbake følelsen 5 min etterpå. Hadde litt etterrier noen dager, kan ikke sammenlignes med de jeg hadde før ks, bare så det er sagt. Ble kjørt rundt i rollestol de første dagene, ble litt mye gåing fra barsel til nyfødtavedlingen mange ganger om dagen. Såret gror kjempefint. Magen er også helt flat, rakk ikke å bli så veldig stor akkurat. Men jeg hadde heller valgt å bli kjempestor og ha hengemage i lang tid, sånn at de to små kunne blitt der litt lengre å kost seg. Du får ha lykke til med graviditeten og fødselen. ;-)

Ks gikk kjemoefint som jeg har beskrevet ovenfor. Ja, jeg føler meg faktisk litt snytt for graviditeten, jeg koste meg som gravid og 100 % sykmeldt. Var selvfølgelig tungpustet, mye kynnere-men ikke vonde, halsbrann, tissetrengt og vond rygg. Men det gjorde meg ingenting, så virkelig frem til å få større mage! Når jeg nå ser på de to små som kjemper for livet inni kuvøsene, så hadde jeg gitt alt for at de kunne vært i magen i minst 2 mnd til. Det er vanvittig tungt å se de ligge der med slanger her og der. Alt går veldig bra nå, men det er et slit psykisk og fysisk for oss som foreldre og ikke kunne ta de med hjem og ikke vite fra hver dag om de har det bra. Men må jo tenke positivt, vi er jo tross alt blitt foreldre! ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...