Gå til innhold

Førstegangsfødende og Fødselskurs!

Anbefalte innlegg

Har termin i juli og dette blir min første fødsel, noe jeg gleder meg til. Gjennom sykepleierstudiene var jeg så heldig å få observere 3 fødsler,så jeg har iallefall sett det før, og lest mye om alt som har med graviditet, fødsel og barseltid..

Jeg og mannen min har egentlig ikke planer om å delta på noe fødselsforberedende kurs. Hva sier dere som har erfaringer med dette og fødsler? Bør vi melde oss på dette, eller er det like vanlig å la være?

Har veldig avslappet forhold til tanken på å føde, ung og naiv, vet ikke hva jeg går til, så jeg tenker at kroppen min er skapt til å føde og går det ikke som det skal stoler jeg på at legene og jordmora vet hva som må til...

God påske til alle dere vakre gravide. Synes det er noe av det fineste jeg ser, en gravid dame, gjerne med litt "vraltendes" gange grunnet den store magen ;0)

Fortsetter under...

Jeg er veldig glad jeg dro på fødselsforberedende kurs, lærte ikke så mye nytt der, men er godt å ha vært på avdelingen. Føler meg liksom litt kjent der nå.

Er også godt å ha fått gjennomgang om alt som vil skje og kan skje og hva de i så fall gjør i de ulike situasjonene.

Hei.

Jeg er selv ung lege, og førstegangsgravid. Jeg har ikke tenkt til å gå på kurs. Har jo sett noen fødsler og et par keisersnitt, samt lest og lært endel om det. Dessuten har jeg vært på flere fødestuer, riktignok ikke den jeg skal føde på, men jeg kjenner prinsippet. Tror jeg vet om de fleste fødestillinger, uansett kommer jo jordmor med gode forslag når det står på, og du finner fort ut av hva du synes er greit og hva som ikke kommer på tale! Mange på kullet mitt fikk barn de siste åra, uten å gå på kurs, og ingen av dem angret. Som sykepleier er du jo i en veldig lignende situasjon..

Noe annet er hva mannen din kan og vet. Kanskje han kan lære noe om hva han kan hjelpe til med? Dessuten er jo sykehus kanskje veldig "ditt domene", så kanskje han kunne tenke seg en omvisning?

Mine venner som ikke jobber i helsevesenet har deltatt på kurs. De syntes omvisningen var bra, men endel ble skremt av å se sugekopper, tenger o.l. Dessuten er det veldig få som synes filmene er noe særlig.

Vet ikke om det sosiale er en bit der du bor?? Det er vel oftest barselgruppa heller enn de fra slike kurs men blir venner med?

Lykke til uansett -)

Lærte ikke noe nytt på kurset egentlig, hadde lest om det meste på forhånd. Er jo begrenset hvor mye nytt de kan komme med, en fødsel er jo en fødsel uansett hvordan man snur og vrenger på det. Men det var litt greit for mannen min lærte litt, siden han ikke orket å lese så veldig mye på forhånd.

hei igjenn og takk for svaret ditt. Ut i fra det du forteller har jeg bestemt meg for å ikke delta på noe kurs.

Mannen min har selv sagt at han ikke ser nødvendigheten av dette, for jeg har sagt at jeg skjønner om han føler for å bli mer kjent med de ulike tingene for å ikke føle seg utrykk under selve fødselen.

Jeg bor midt i "værste" Oslo, så det er nok sikkert mange barselgrupper som er aktuelle å sosialisere seg med når den tid kommer.

Lykke til til deg også! Det blir en spennende vår og sommer vi går i møte!

Annonse

For deg som er "i gamet" tviler jeg på om du har noe utbytte av kurset. Du har da sett fødestuen, barselavdelingen, du kjenner rutinene på sykehuset, du vet hvor bilen skal parkeres når du ankommer sykehuset osv.

Jeg hadde kjempeutbytte av kurset og angrer ikke i det hele tatt.

Tror det spørs helt hvor du kommer fra..hvilken helsestasjon du har osv... For det er din jordmor og en helsesøster som holder kurset. Dermed er det de som bestemmer hva de skal ta opp... Vi hadde egentlig ikke tenkt å gå. Men gjorde det likevel. Er KJEMPE glad for det. Vårt kurs het"foreldreforebuendekurs" og "varer" 3 kvelder.

Den første kvelden satt vi og pratet.. INGENTING om fødsel, men de gav oss rett og slett tips og råd. Det var kjempe mye god info.. vi spurte og grov. Snakket om pappa perm, fødselsperm, amming, stelling... masse rart. De bare gav oss råd på hvordan gjøre ting enklere, hva skal man gjøre dersom...? ja... mye interessant!

Andre kvelden får vi omvisning. Da skal vi snakke litt om fødsel.

Tredje kvelden skal vi møtes MED barn.

Og det er det...

De sa at det har gjordt helt om på programmet i forhold til i fjor.. Og i år var det mangen fler som deltok! Og alle var like fornøyde.

Jeg og sambo ble positivt overrasket! Men så kan du komme på et kurs der du "vet" alt fra før. Og det hele var bortlkastet?!? Vi leser og lærer mye vi førstgangsgravide, men ingen forteller oss "oppskriften" på hva som skal skje når du kommer hjem..så tips om ting du ikke tenker på, var ganske gøy å få med!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...