Gå til innhold

Dere med babyer + - 5 mnd

Anbefalte innlegg

Hvor lange "våkenperioder" har de på dagtid, før det er tid for en dupp igjen?

Vi har hittils hatt 1 1/2 time våken, så 30 min dupp osv.. Men nå har han blitt helt tyton å legge på dagen, så lurer på om jeg må forlenge tiden mellom duppene.. Men han er jo så trøtt etter 1 1/2 time.. Og uansett hvor lenge jeg holder han våken, så sover han kun 30 min. Så han tar seg ikke igjen der heller.

Råd??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4757717-dere-med-babyer-5-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Min er nå 5,5 mnd..

Stort sett har vi hatt 1 - 1,5 t våken og 30 min. dupp den siste måneden. En gang i løpet av dagen, stort sett på ettermiddag, har han vært vanskeligere å legge, så da har han vært våken kanskje 2,5 t. Dersom vi er på besøk eller har besøk kan han være våken i flere timer utover dette - er visst så interessant med andre mennesker at han sutrer ikke engang.

Men den siste uken har det endret seg MASSE.. Han begynte å rulle og bevege seg mye på leketeppet (og utenfor) - og samtidig med det så ville han heller ikke legge seg. Så nå er han gjerne våken 3-4 timer i slengen - hvis han får sove godt på formiddag så er han våken ca. 14 - 18 uten å være grinete. Sover han dårlig på formiddag så er det verre utover ettermiddagen.

Han er også mye oftere overtrøtt når han blir lagt nå for tiden. Han vil ikke legge seg når han bare er litt trøtt, da vil han bare herje og oppdage og utforske. Og når han er dautrøtt så HYLER han hvis jeg er så syndig å late som at nå skal vi sove. Nå i kveld lå han en times tid og lekte i sengen, og hver gang jeg prøvde meg med nattasang og sovestilling så skreik han til og vrei seg unna.. skulle ikke ha noe av det, nei. Heldigvis snudde han seg på siden og sovnet tilslutt :)

Men dette var strengt tatt mer enn det du spurte om :)

Og det som jeg glemte å få med som du faktisk spurte om:

Det har av og til funket å gi smokken med en gang han våkner, for så å rugge forsiktig (min sover i sengen min) - og hvis jeg er heldig så sovner han da 30 minutter til. Andre ganger er han så lysvåken at jeg bare kan glemme det. Dersom han har vært akkurat våken nok til å ikke sovne igjen har jeg iblant prøvd å legge ham igjen etter bare en halvtimes tid, og det har faktisk funket greit.

Nå som han har blitt mer aktiv så merker jeg at han er myyyye trøttere for hver gang han våkner etter den første halvtimen, og det er lettere å hjelpe han videre i søvn. Og noen få ganger har han nå sovet mellom 45 - 60 min før han har våknet igjen. Så det er tydelig at han har økt søvnbehov, og forhåpentligvis ender jeg opp med en gutt som sover 1,5 - 2 timer i slengen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...