Eiren Skrevet 13. april 2006 #1 Skrevet 13. april 2006 Han blånekter å drikke dette... Han kan drikke vann, saft og juice, men melka nekter han å drikke. Ammer han litt ennå, men nå er snart tiden inne til å slutte med det. Har forsøkt å gi han morsmelk i kopp/flaske, men det vil han heller ikke ha.. Noen som har ett lurt triks?? Har to eldre barn, men hadde ikke problemer med å få dem til å drikke vanlig melk...
toppssy Skrevet 13. april 2006 #2 Skrevet 13. april 2006 Etter som du fortsatt ammer kan du jo prøve å blande litt morsmelk og kumelk in en overgangsfase.
Gjest Skrevet 13. april 2006 #3 Skrevet 13. april 2006 Jeg har en på ett år som ikke vil ha melk. Jeg tok dette opp med helsesøster og hun mente at det ikke var noe problem så lenge han får i seg litt youghurt, og ellers så er det gjerne melk i en del av maten man lager til. Vi gir han 1 - 2 sånne små biolabeger med jordbær hver dag. Det mente helsesøsteren vår var nok. Jeg har vært rimelig stresset for at han ikke vil ha melk, men så lenge han spiser andre melkeprodukter er det ok.
Eiren Skrevet 14. april 2006 Forfatter #4 Skrevet 14. april 2006 Har tenkt den tanken jeg også, at så lenge han får i seg andre melkeprodukter får han i seg kalsium osv.. Han har ikke vert noe glad i youghurt heller. Men nå har jeg funnet en sort han liker. Han får en youghurt daglig og så spiser han ost og vi bruker melk i matlagning. Forsøkte meg med melk i kopp i dag, men han ville ikke ha det... Tok en slurk og dett var dett....
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 14. april 2006 #5 Skrevet 14. april 2006 Prøv laktoseredusert melk. Ei venninne hadde samme problemet med begge sine små. Hun prøvde forskjellige slag melk og minstemanns valg falt på laktoseredusert. (det gjør jo ikke noe, er jo bare litt mindre melkesukker). Eller så kan du prøve mme. Varmer du melken da? Morsmelken fra puppen er jo varm, så kald melk vil han vel sikkert ikke ha.
M&T mamma Skrevet 15. april 2006 #6 Skrevet 15. april 2006 Han kan eventuelt få inn det han trenger via 6 gulostskiver pr dag... Og om du har litt melk i andre ting så blir det jo færre osteskiver;-) Jeg har også spurt legen min om dette og han mener at man kan ta det ganske rolig en lang stund før det blir noe å stresse med. Det kan jo også hende at han liker Biolamelk? Der er det jo flere som er smakssatt (ulempen er jo selvsagt at han blir vandt med melk med smak + sukker).
Gjest Skrevet 15. april 2006 #7 Skrevet 15. april 2006 Jeg fikk dette tipset av min mor, så dere må ikke steile helt fordi det inneholder sukker....de var ikke så nøye med det for 30 år siden...hehehe.... Mamma hadde fått dette som oppskrift på "melkeblanding"/erstatning når hun sluttet å amme... Jeg har forenklet den litt...(var mer vann + mer sukker + lang fremgangsmetode..) Til en flaske på feks 250 ml Ca 80 ml kokende vann litt sukker (1 ts kanskje...) løses opp i det varme vannet. resten lett melk (Kan drikkes med en gang... da er den akkurat passe varm også... Litt lunk på melka gjør også at barn lettere drikker den... mm er jo som kjent varm...) ) Sukkeret er for at overgangen mellom mm(mme) og vanlig melk skal bli mindre. Vanlig mm smaker nemlig ganske søtt så derfor blir overgangen til kumelk for stor for noen barn. Jenta vår fikk sånn blanding kanskje første mnd. hun drakk vanlig melk, siden gikk melk uten sukker også veldig greit. (blandet den bare med litt kokende vann for å få den lunken og litt "tynnere") Vel verdt å prøve synes jeg... om du ikke er av de som er helt nei.-nei til sukker...hehehe.....
Gjest Skrevet 15. april 2006 #8 Skrevet 15. april 2006 Jeg hadde så absolutt ikke stresset med dette. Så lenge han får litt morsmelk enda så er det ingen problem. Som M&T mamma skriver så dekker noen osteskiver om dagen kalsium inntaket. Det er blir drukket alt for mye melk i Norge, og vi ligger også på toppen da det gjelder benskjørhet og brudd. Noe jeg helt klart tror har en sammenheng. Så la barnet ditt styre dette selv- gi han heller andre alternativer som da nevnt ost osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå