Anonym bruker Skrevet 13. april 2006 #1 Skrevet 13. april 2006 Noen som har erfaring med vannbåren varme? VI skal bygge hus, og vurderer vannbåren varme med borring. Veldig glad for positive og negative erfaringer!
dansejentes mamma Skrevet 14. april 2006 #2 Skrevet 14. april 2006 Er arkitekt og har mer enn en gang vært borte i temaet. Min Svigerfar har vannbåren varme i sitt hus fra 80-tallet og er svært fornøyd. Vi har ofte erfaring med at det kan bli for dyrt. Skal om to uker få inn et anbud der pris på et borehull, varmepumpe og vannbåren varme er spesifisert, Kan legge inn prisen her. Fordeler er at en har en fleksibel måte å varme huset på, borehull, pelletskamin, elektrisk eller oljefyrt kjele. En får en jevn varme. Ulempen er pris, det er mye større investeringskostnader enn ved varmepumpe fra luft lit luft, men mye finere.... Det kan også være litt vanskelig å styre temperaturen fra rom til rom. Det kommer an på hvor mange kretser en vil legge. Det er også litt vanskelig å sette opp nye vegger etterpå.... Men det er jo fantastisk miljøvenlig da, og så deilig når alle andre klager på strømprisen.... Kan foresten spare mye strøm på å isolere ekstra også, dette kan være et godt alternativ.
1 mai Dumbo Skrevet 14. april 2006 #3 Skrevet 14. april 2006 Vi har vannbåren varme med borre hull. Det 10 siste årene har jeg jobbet med vannbåren varme. Det finnes utalige leverandører på dette produktet, så kontroller at rørleggeren holder seg til varme normen (enova har utkast av denne) Når det gjelder vannbåren varme ta kontakt med www.enova.no eller pr telefon da får du en nøytral vurdering, personlig har jeg halvert strømforbruket mitt med dette produktet. Det finnes mange seriøse rørleggere der ute som kan hjelpe deg, men pass på prisen varierer veldig. Be om referanse anlegg, det har alle seriøse rørleggere. Sørg for du får en legge plan av rørene tegnet før dem starter( noen rørlegger lar deg gjøre jobben med å legg rørene). Rørene skal legges etter denne planen, da vet du til en vær tid hvor røren er slik at det ikke blir et problem dersom du skal flytte en vegg. Pass på at du får en trykk test rapport underskrevet av rørleggeren etter arbeidet er utført. Denne skal være tatt både på rør i rør (sanitær anlegget) og på vannbåren varme. Med denne rapporten får du rabatter hos ditt forsikringsselskap. Vi har også et nytt hus så da er tillegg isolering et ikke tema. Luft til luft varmepumpe er ikke et alternativ da dette ikke fungerer fra -15. da er ytelsen 1 til 1 med borre hulle er den konstant 1 til 4,1 ( i mitt tilfelle den produserer også varmtvann opp til 72.) Min anbefaling er å legge rørene i dekket, kjøpe en dobbel mantlet bereder å kjøre anlegget på dette, hvis man ikke har økonomi til å borre og kjøpe varme pumpe med en gang.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2006 #4 Skrevet 14. april 2006 Takk for gode råd, de skal jeg ta med meg! Kom gjerne med fler om det er noen som har noe!
dansejentes mamma Skrevet 15. april 2006 #5 Skrevet 15. april 2006 1 mai Dumbo: itt meir spesifikk kunskap enn eg har her. Fikk lyst til å spørre sjølv: Har eit gamalt hus, vannbåren varme ikkje noko alternativ, men har vurdert fra luft til luft. Eg går ut i frå at du meiner at denne pumpa ikkje fungerer om det er kaldere enn -15. Her vi bur er det på alle nyheter om det er kaldare.... det fungerer vel med + 10 og regn, vi har det som standardvær heile året.... Har bakgård å sette pumpa i så den vil ikkje bli så skjemmende. Er det mulig med to intak på samme pumpe? Vi har en utleieenhet.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2006 #6 Skrevet 19. april 2006 Vi har vannbåren varme, men ikke fra bakken, som jeg tror dere snakker om. Vi har ei varmepumpe. I vinter har vi hatt det svært kaldt utomhus, vi har ikke vedfyring og vi fikk ikke hetta av strømregninga heller og ikke har vi vært kalde og frosset (?). Vannbåren varme anbefales ja:)
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2006 #7 Skrevet 16. mai 2006 Vannbåren varme med elektrisk oppvarming virker ihvertfall veldig dyrt. En tidligere kollega/nabo med like stort hus som oss og vannbåren varme hadde om vinteren dobbelt så stor strøm regning som oss. Levetiden på vannkablene er vel heller ikke uendelig... Synes det høres mye bedre ut med de nye elektriske varmekablene som nå finnes. Disse legges på plater som gjør at varmen ikke forsvinner nedover og varmer opp det som er under gulvet, men faktisk holder seg i det rommet du ønsker å varme opp. Vil ikke ha mer vann enn strengt tatt nødvendig i mitt hus, uansett hvor mye rør i rør man har.
*Athena* Lucas,englepia+Dani! Skrevet 20. mai 2006 #8 Skrevet 20. mai 2006 Vi har vannbåren varme og det er kjempefint! Har ikke boret ned ennå, men nå fikk vi et tips fra en vi kjenner at de selger varmepumper for å koble på det vannbårne annlegget. Var visst noe helt nytt . Blir hvertfall billigere enn å borre.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2006 #9 Skrevet 21. mai 2006 Strømregningen skremte ikke oss nei. Vi hadde ikke engang 1500 kr mer i strømregning enn noen jeg kjenner som har varmekabler OG vedfyring. De bor også i ett forholdsvis nytt hus. Bare at de bor i sokkelleilighet på ca 80 kvm, vi bor i ett hus på 123 kvm og da var loftet vårt uisolert og trekkfullt. De er to stk, vi er 4 stk, så vi vasker nok endel mer klær enn de, bruker mer strøm i det daglige. Så vannbåren varme er ikke dyrt nei. Snakket med noen som har samme type som oss, det er over 20 år siden han bygde huset sitt og han var enda fornøyd. Ikke noes levetid er uendelig! Dessuten har vi en mye mer behagelig varme enn de med varmekablene. Men nå har vi også fått oss vedovn da, så vi skal suplere med den til vinteren.
Evelinemor Skrevet 23. mai 2006 #10 Skrevet 23. mai 2006 Vi er strålende fornøyd. Har brukt 25.500 kwh på et boareal på ca. 240 m2. Da har vi mange kretser, og har nattsenking på andre etasje. Har imidlertid et vennepar som har omtrent like stort hus, og de har brukt nesten 10.000 kwh mer første året - uten at vi helt vet hvorfor. Så det er mulig det er stor forskjell på anleggene, eller så er nattsenking gull verdt. (Det har ikke de prøvd) Vi har dobbeltmantlet bereder. Har vurdert å borre, men det vil neppe lønne seg for oss. Vurderer luft-til-vann-varmepumpene som kommer nå. De koster ca 50-60.000 å innstallere. Prøver å samle erfaringer om dette. Men enn så lenge har vi det helt greit med å bare fyre anlegget på strøm. Også så komfortabel varme! Bare et tips; ta med vamekabler på badene. Da kan du skru helt av det vannbårne om sommeren, og likevel ha godt og varmt baderomsgulv.
-Bobsi Skrevet 23. mai 2006 #11 Skrevet 23. mai 2006 Skriver under på det med varmekabler på badet. Jeg kjenner en som har vannbåren, men der er det litt for kaldt på badet.... Vi vurderer også boring eller luft til vann pumpe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå