Gå til innhold

Dere som har opplevd MA i uke 11-13

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser mange av dere skriver om MA rundt uke 11-13. Lurer på om fosteret sluttet å leve i de ukene, eller om dere oppdaget det først da. Grunnen til at jeg spør er at jeg selv oppdaget at jeg hadde hatt en MA da jeg var i tolvte uke (11+), men at fosteret hadde sluttet å leve mellom 9+4 og 10+2. Var på UL 9+2, og da var alt OK. Jeg er nå gravid igjen, er 10+4, og SKREKKSLAGEN ved tanken på at jeg ennå ikke er trygg. Virker som at mange mister rundt uke 11-12, og lurer derfor på om det er vanlig at fosteret dør i de tider - eller om det oppdages først da.....Hadde UL for noen dager siden, og da var alt i skjønneste orden, men.......

Håper noen tar seg tid til å svare. Ønsker å være anonym i dette innlegget, har ikke fortalt om MA her inne...

Fortsetter under...

Hei:)

Jeg vet egentlig ikke så mye om dette, men jeg vil svare deg for det. Vi mistet selv i uke 12 i februar. Da hadde fosteret vært dødt en uke ca. Jeg spurte legen på sykehuset om det, og han sa at det ofte ikke oppdages før det har gått en uke++ fordi man ved MA ikke har noen symptomer på at noe er galt. Ved SA har man jo ofte sterke smerter og blødninger. Når det gjelder MA oppdager man det gjerne ved at grav sympt avtar og at en har småblødninger, men da har fosteret alt vært dødt en liten stund...

Håper du gar fått et lite svar på det du lurte på. LYKKE TIL:)

Det går halt sikkert bra denne gangen.

Klem

Heisann du! Trist å høre at du også måtte gjennom marerittet =( Men koselig at du nå er grvid på nytt - det går nok bra denne gangen =)

MAèn min ble oppdaget i uke 13, men den lille hadde sluttet å leve mellom uke 10 og 11 =( Desverre. Tror MA kan skje når tid som helst i 1. trimester, og desverre også av og til tidlig i 2. trimester - man har ingen garanti. Off, men vi må ikke gå rundt å tenke så mye på det heller - oftest går det jo bra =)

Håper du klarer å kose deg litt også =)

I min første graviditet spontanaborterte jeg rundt uke 11, men fosteret hadde trolig vært dødt i ca 2 uker.

Nå er jeg i uke 13, og vet akkurat hvordan du har det - jeg er også livredd!

Syns ikke puppene er ømme lenger, og har fått litt mer brunlig utflod, samt hatt noen små blødninger.

Vi var på privat UL ca uke 8 denne gangen, og så hjerteaktivtet, så da sier man jo at oddsen for at det skal gå bra er veldig stor, men har nå en ekkel følelse jeg da...i går kveld lå jeg og nærmest innbilte meg at jeg kjente cellene i livmora mi sende beskjeden om at de skal "slippe taket"...så lettelsen var stor da det ikke var mer blødninger (hittil) i dag!

Men - det blir nok en tlf til legen i morgen ja!

Lykke til - får håpe vi bare er overnervøse mums2be!!!

Jeg var på UL i uke 13 og da oppdaget legen at fosteret ikke lenger levde. Hadde ikke merket noe selv annet enn litt småblødninger, men det hadde jeg med førstemann også uten at det var noe galt. Er det forresten noen som kan forklare meg forskjellen på MA og SA? Så mange forkortelser her at jeg ikke henger helt med... Er forresten gravid igjen- Jippi!:-) Tok test hjemme i går, ca 6 uker....

Først det viktigste: Gratulerer!!!

Slik jeg har forstått det:

MA står for Missed Abortion, hvor fosteret dør uten at kroppen støter det ut.

SA er spontanabort, hvor kroppen altså "kvitter seg" med fosteret.

Mange MA'er ender vel med SA; altså at fosteret er dødt en stund før kroppen støter det ut, men nå som flere og flere tar hyppigere UL tidlig i svangerskapet, er det mange som derfor oppdager MA før kroppen rekker å rydde opp selv, og som derfor får utskrapning.

Spørs om ikke jeg ender opp med det...har mistanke om MA, så skal til legen etterpå i dag...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...