Gå til innhold

skeivt bakhode, 2mnd

Anbefalte innlegg

Min sønn på to måneder har funnet sin favrittside. Bakhodet hans er veldi skeivt. Noen sier til meg at det kan være veldi farli, mens på helsestasjonen sier de at det ikkje gjør noe. Men jeg må passe på å legge han på siden på dagtid slik at han ligger på andre siden av hodet også. Problemet er bare det at han alltid snur seg tilbake uansett hva jeg gjør..Noen som har vært borti det samme, eller som har et godt råd?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4753617-skeivt-bakhode-2mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har det samme problemet med gutten min. Ved helsestasjonen min har jeg fått tips og råd om øvelser jeg kan gjøre med gutten min slik at det kan rette seg ut igjen. Gutten min har blitt litt "stiv" og klarer ikke å snu hodet helt til den motsatte siden og ligge avslappet sånn. Har fått beskjed om at skjevheten, det at barnet bare ligger med hodet til den ene siden hele tiden, forplanter seg gjennom hele kroppen. Noe som kan påvirke monotoriken.

snu senga så når du kommer for å hente han prat til han, få han til å snu seg mot deg. Legg han på sida når han skal sove, den sida som ikke er hans favoritt. Bygg opp med ei pute bak. La han ligg mye på magen, vil nok protestere litt.

Skjevheten vil nok mest sannsynlig rette seg litt ut, men det er ikke alltid det gjør det. Så begynn å arb aktivt med å få han bort fra sin favoritt side .

Hei!

Jeg har ei datter som var helt lik med det der. Jeg tok det opp på helsestasjonen og da fikke jeg vite at hu måtte til fysio. for hu hadde fått KISS syndrom. Hu ble sendt til en sånn manulleterap. for og knekke opp nakken. dette fant jeg ut når hu var en mnd gamel og nå har hu blitt frisk det tok 9 mnd for henne og komme seg. Nå blir hu 10 mnd og hu lærte for 3 dager siden og sitte selv. Hadde jeg vært deg så ville jeg hatt ringt til en fysioteraput for og høre om de kan se på han. ikke gi opp. det er ikke farlig fikk jeg vite men de blir bare mye senere utviklet til og krabbe osv enn alle de andre babyene som er like gamle.

Ble litt rot dette her. håper du skjønner hva jeg har skrevet her

Annonse

Hei

Tenkte bare jeg skulle trøste deg med å si at det ikke er farlig.. du må bare huske å snu han inni mellom, men ikke tvinge han. Jeg fikk time til fysioterapeut med minsten, han er to mnd. der fikk vi endel øvelser vi skulle gjøre.... la han ligge på magen i 5-10 min til hvert stell.. på kvelden når han har sovnet (ca 20min. da er de i dyp søvn) vri forsiktig på hode hans til andre siden. når han ligger i vogna rull et hånkle og legg det på den siden han ikke skal ligge, da får han ikke vridd seg. ikke pes for det går bra. spør helsesøster etter rekvisjon til fysio om det plager deg veldig.

Datteren min på 4 år var helt skeiv i hode sitt når hun var liten også, da fikk vi ingen hjelp... men hode rettet seg ut før hun ble 2 år... så det går som regel bra.

det er ikke farlig, men kan få problemer med nakken, og gjlr du ikke noe med det kan hode bli litt rar fasong på.

min har vært til fysioterapeut.

- snu babyen sa godt du kan. bygg opp rundt hodet om nødvendig.

- snu senga sa ikke favoritt sida blir vrukt for å se på lys og liv.

- ha babyen på magen en liten stund etter hvert stell. noen minutter flere ganger for dagen, når du er til stede

- la babyen ligge på brystkassa di på magen, det styrker nakke muskelaturen.

- baby ysioterapeut kan massere opp nakken om du ikke greier det på denne måten.

- når babyen din bare er 2 mnd sa har du god tid, hode er mykt enda, og det er relativt tidig.

- hun sa det kunne gå noen mnd før hode vokste ut igjen

lykke til

min gutt på 10 uker er også sånn han ble tatt med vakum så han har hatt en stivhet i nakken lenge han kiropraktoren knekkte opp litt ba meg legge en pute for å hindre han å legge hode på den favorit siden sin. han liker helst å ligge mot høyre en venstre så her jobbes det for å gjøre ting bedre med nakken er ikke farlig bare husk bytte side sånn .. lykketil ..

går nok bra skal du se!!!

regner med at de hadde sagt noe på helsestasjonen om det hadde vært noe "galt".tulla vår hadde Kiss(låsning i nakken), og dette så de på 6 ukers kontrollen, og vi ble sendt til fysio.

men de fleste barn har en favorittside, uten at det er låsninger i nakken...men hvis du syns det er veldig skjevt kan du be om å få time hos fysio, som kan se om det er en grunn til at sønnen din ligger den ene veien(eller om han bare vil det, og må stimuleres motsatt vei...)

og hvis det er kiss så er det en rekke andre symtomer i tillegg(uro,spenninger i kroppen som en banan...osv...)tulla vår ble bra etter 3 behandlinger og hu var veldig plaget.og nå som hu ligger mest på magen, har hodet blitt mindre flatt og skjevt...

mest sannsynlig går dette seg til etterhvert som gutten din blir mer innterressert i leker å se på...

ble litt rotete kanskje....

men konklusjonen er at det stort sett går seg til av seg selv, men dersom du uroer deg bør du ta kontakt med fysio:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...