Gå til innhold

Hvem sin motivasjon for bleieslutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg legger min motivasjon til side og venter på at hans motivasjon skal bli like stor som min.. vil så gjerne at han skal slutte med bleie. Er så lei av å skifte bæsjebleier!

Jeg vet at han må være klar selv og prøver å holde på tålmodigheten, men synes han bør være ferdig snart. Han fyller 4 i september. Skal jo ikke stressa han eller gi han dårlig samvittighet.

Andre som er utålmodige etter bleieslutt mens barnet har det fint med å bruke bleier? Hadde vært ok å høre at jeg ikke er den eneste som er lei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff ja...sliter med det samme her. Jenta mi blir også 4 i september, og trodde faktisk at hun skulle slutte med bleie i fjor sommer...men her bruker vi fortsatt bleie ja....De siste dagene har hun gått uten bleie hjemme, og det ser ut som om det går riktig vei. Enda tisser hun på seg i blant, og vi må be henne gå på do innimellom. Snakket med helsesøster om det og hun ba oss om å roe det ned litt. Hun fikk en lillebror for et år siden, og helsesøster sa at det kunne gjøre at de brukte lenger tid med bleieslutt. Vi har prøvd det meste, klistremerker og belønninger, og til og med litt sjokolade som belønning for å tisse på do (fysj...) :-) Virker som hun så gjerne vil, men glemmer seg hele tiden. Et godt råd vi fikk av helsesøster var å sette henne på potte eller do om morgenen når hun stod opp, og kvelden når hun la seg. Dette for å få litt rutine, og det ser ut som om det hjelper. Jenta vår er forresten litt treg med det meste. Var 17 mnd når hun gikk, og snakker ikke rent. Noen er litt trege og andre ikke, sånn er det bare. Blir litt lei meg når alle maser om det. Vi har virkelig prøvd alt, så det er helt tydelig at ingenting hjelper hvis barnet ikke er klar selv.

Skrevet

Jenta mi har det heelt fint med å bruke bleier. Men nå fant vi ut at vi skulle prøve å bare fjerne bleien, kjøpe fine truser og se hva som skjer. Så IDAG var første dagen uten bleie. Spurte om hun ville slutte med bleie nå og hun sa ja. Så da tok vi av bleien i 17-tiden. Forklarte at hvis hun kjenner hun må tisse eller bæsje så må hun si fra til oss så vi får gå på potte. Og hvis det skulle skje uhell så gjør ikke det noe heller. Etter 30 minutt, før vi fikk spurt om hun skulle tisse eller bæsje, så sa hun fra selv. Og tisset på potta. "stolt". Dette skjedde 2 ganger og et uhell.

Hun ville ikke ha på seg natt-bleien og gledet seg til å være uten bleie i morgen. Hun er 3 år.

Hva med å bare fjerne bleien og se hva som skjer? Ble overrasket selv jeg hvor fint det gikk første dagen.

Skrevet

Kjenner meg igjen ang. utolmodigheten ..:-) Jenta mi blir 4 til sommeren. Hun ble tørr i fjor sommer og det skyldes ikke at hun kom og fortalte oss at hun ville det selv. Det var nok mest jeg som ville..... Jeg begynte med å lese bøker for henne om emnet (lånte på biblioteket) og så pratet jeg ofte om bleieslutt på en positiv måte. La veldig vekt på ordene "stor jente" for det var noe som var/er veldig viktig for henne å være. Hun ble dermed bevisst det faktum at alle slutter med bleier en dag og at hun selv snart skulle slutte. Jeg tror hun ville hatt bleier den dag i dag hvis jeg hadde ventet på at hun skulle komme å si det selv for hun trivdes utmerket med bleiene sine :-) Jeg brukte noen uker på den mentale forberedelsen. Så plasserte jeg potta på badet og hun fikk "lov" til å sitte på den hver kveld før leggetid. Dette gjorde jeg paralellt med en bok vi leste og hun var veldig stolt fordi vi kunne gjøre konkret det som stod i boken. Det kom imidlertid ingen tiss og hun fortsatte å tisse i bleiene og ikke på potta. Jeg begynte å få dårlig samvittighet....En kveld da jeg for lengst hadde gitt opp håpet og mer eller mindre måtte godta at potta ble brukt på "gøy", tisset hun helt av seg selv ! Jeg vet ikke hvem av oss det var som ble mest stolt, men all rosen hun fikk gav veldig mersmak. Etter dette snakket hun mye om at hun en dag skulle slutte med bleier helt. Slaget var imidlertid ikke vunnet og vi brukte en god del kvelder og morninger på videre pottetrening. Jeg bestemte meg etter hvert for å prøve uten bleier på ettermiddagene når vi var hjemme. Det ble en del uhell og jeg hadde mine kvaler. Lurte hele tiden på om jeg burde stoppe, men fortsatte og passet på å være positiv og rose masse når det gikk bra. Uhellene kommenterte jeg aldri negativt. Sa bare at neste gang skulle vi tisse på potta. Da sommeren kom for fullt tok jeg av bleiene helt og lot det stå til. Det ble en del skift, men det tok ikke mange ukene før hun hadde taket på det så jeg synes det var verdt all jobbingen :-)

Skrevet

En kan jo spørre om han vil prøve litt uten. JKeg vil ikke si at det er å presse din motivasjon på ham.

Det er ikke sikkert han tenker på det. At han bare lever med bleie på, for det har han gjort til nå......

Kjøp noen fine underbukser til han, og spør han om han vil prøve de i stedet for bleiene..........

Lykke til :-)

Skrevet

Det er godt å høre at jeg ikke er den eneste som er lei av bleieskift. Det har blitt ganske mange de siste årene. Jeg synes egentlig at det blir verre ettersom han blir større, spesielt bæsjebleiene.

Håper virkelig han blir ferdig til sommeren, tror jo helst på det. Alle vennene hans har sluttet og i blant er det en stor motivasjonsfaktor, men så er han kanskje ikke klar likevel, rent motorisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...