Luckyme og vennen Skrevet 12. april 2006 #1 Skrevet 12. april 2006 Hei og hå!!! Jeg har ammet datteren min 1 uke nå, og brystvortene begynner å bli rimelig såre.. På den ene brystvorten er det et åpent sår.. Bruker brysvortekrem. Men er det ikke alltid sånn i begynnelsen? Må man ikke regne med å bli sår? Det er jo ganske vondt, ihvertfall på den ene vorten... Men må det ikke litt smerte til for å herde brystvortene?
Gjest Skrevet 12. april 2006 #2 Skrevet 12. april 2006 Hei, hei! Jeg hadde samme problemet som deg... og det ble veldig frustrerende etter hvert. Men det ordnet seg etter hvert! Det at du er sår kan være feil ammeteknikk (babyen suger galt på brystet). Det er viktig å få rettet på dette, ellers blir det værre og værre. Jeg vet ikke hvor du bor, men på helsestasjonen er det mulig de har noen som kan hjelpe deg. Eller ta kontakt med Ammehjelpen. De er over hele landet. www.ammehjelpen.no Innen du får rettet på ammeteknikken, så kan du gjøre dette: Etter hver amming, smør en dråpe morsmelk på brystvorten, la det tørke. Ta en tesil og brekk den i to, legg en del over hver brystvorte, inni bh-en. Dette gjør at vorten får luft og vil gro bedre. Lykke til!
Gjest Skrevet 12. april 2006 #3 Skrevet 12. april 2006 Tror nok de fleste er ganske såre i begynnelsen, hos meg ble det mye bedre etter et par uker.
Blind Gudinne Skrevet 12. april 2006 #4 Skrevet 12. april 2006 Vortene skal herdes fikk jeg høre... mens jeg satt der med 2 åpne sår som blødde. Kjøpte albueskjell på apoteket som jeg gikk med når jeg ikke ammet. På det værste måtte jeg bruke skjold for å få sårene til å gro. gjør som hun over her sier- kontakt ammehjelpen! De er der for de som sliter =) Ellers så var det veldig smart med den te-sila! Lykke til.
Mamma til to skjønne gutter Skrevet 12. april 2006 #5 Skrevet 12. april 2006 Hei. Gratulerer så mye med jenta. Da jeg fikk gutten min for 9 mnd siden, brukte vi 4-5 dager på å få riktig ammeteknikk. Jeg passet på å smøre mm på brystvortene og la dem lufttørke ( ikke pakke dem inn i BH med en gang.) Jeg ble aldri så sår. Det virker som om du må ha hjelp. Snakk med HS eller kontakt ammehjelpen der du bor. Jeg hadde åpent sår på den ene brystvorten da mini var 6 mnd, han fikk godt vakum og snudde hode (han skal ha med seg alt som skjer), jeg brukte da brystskjold (kjøpt på apotek) og brystkrem. Såret fikk da mulighet til å gro. Lykke til
krokofant666 Skrevet 13. april 2006 #6 Skrevet 13. april 2006 HUff jeg føler med deg. jeg også hadde forferdelige såre vorter de første ukene da jeg amma. Det eneste jeg følte hjalp var å sitte å lufte de omtrent hele tiden. Tror jeg på et tidspunkt satt uten genser i 1 uke i strekk i stua, men det var verd det. Det kan jo være du bruker feil teknikk, men ofte tror jeg det kan være at puppene får jo litt mer hardfør behandling enn det de har fått før. De suges jo på SÅ ofte. jeg kjøpte alt mulig slags greier for å få has på de såre vortene, men det eneste som hjalp var å ta tiden til hjelp. Jeg tipper at om et par uker vil du allerede være på bedringens vei. Masse lykke til
Gjest Skrevet 13. april 2006 #7 Skrevet 13. april 2006 Det beste først: Gratulerer sååå mye, og au-au'en går over selv om det ikke er mye trøst i det akkurat nå. Jeg gruer meg selv til neste gang til og med, for det gjør vondt...! Jeg lot det gå til det gikk over, men det kan hende det beste er å spørre om hjelp hos ammehjelpen eller helsestasjonen. Jeg har jo lest i ettertid at man ikke skal ha såre brystvorter den første tiden, for da ammer man feil.. Men jeg syns nå det så ut til at jeg gjorde alt rett -ungen hang virkelig ikke i brystvorta! Det kan hende det hjelper med Purelan brystvortekrem (100% lanolin) og avlaste med brystsjold. -Sistnevnte fikk ikke vi til.. Snuppa skjønte det ikke og skjoldet var for stort for brystvorta mi slik at melka ble liggende igjen inni og snuppa fikk i seg luft. Ulempen med brystvortekrem er at den må vaskes av for hver gang (AU!) du skal amme, så for min del gikk vinninga opp i spinninga.. Det er et alternativ å pumpe for så å gi på flaske, men for meg var det vondere å pumpe enn å amme, selv om det avlaster jo litt på friksjonen den blir utsatt for under suging fra barnet. Hørtes lurt ut med te-sila forresten. Den skal jeg lagre på minnet til neste gang! Hvis ikke har jeg hørt at albueskjell skal være fantastisk. Sårheten på meg gikk over etter 10 dager -de lengste dagene i mitt liv, men jeg er glad jeg holdt ut. Nå flyter melka -og gudameg hvor lettvindt det er å amme!! Håper dette kunne hjelpe deg litt. Jeg vet til dags dato om det virkelig er slik at man overhodet ikke skal være sår i begynnelsen, så hør med ammehjelpen. Det koster ingenting å ta en telefon, selv om man kanskje helst vil la være. Masse lykke til hilsen snuppa og
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå