Gå til innhold

Juni: Nesedråpeherk!!!

mie76

Anbefalte innlegg

Gregers var så tett i nesa i dag, så jeg tenkte jeg skulle gi ham litt Rhinox ved legging, slik at han sov bedre. Fyttirakkern, at de ikke kan finne på en bedre innsprøytingsdings!! Gregers var ikke helt enig i at den dingsen skulle inn i nesa hans, ikke skulle han ligge på ryggen heller, og i hvert fall ikke i BEGGE nesebora!! Og er ikke bruksanvisningen fin? "Legg barnet på ryggen med hodet bøyd lett bakover. Sprut inn halve kapselen i hvert nesebor. La så barnet ligge en liten stund på ryggen."

Har'em aldri hatt unger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, kjenner til det. Det høres ut som om verden går under når vi drypper eller suger nesa. Vet det også fra meg selv at det IKKE er gøy å ha hodet bakover når det er full av snør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn er det jo med all slags medisiner da,man må bare tvinge dem..ellers kan vi i juni-klubben pønske ut en ny pantent....forslag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man det til så små også? Hadde ikke det på det apoteket jeg var, men da skal jeg sannelig sjekke flere steder!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egentlig skal man ikke bruke spray til så små....fikk jeg beskjed om på apoteket. Vi brukte det kun da vi var i fly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har prøvd dette jeg også ja...

ja jøss....særlig at Johan vil ligge i ro for å få den tingen opp i nesa... det blir mer "prøv å treff i fart"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fifi73

Det finnes en egen Rhinox nesespray for barn inntil 2 år. I følge doseringen kan den brukes fra 4 uker. (Tror Rhinox er det eneste merket som kan brukes på så små.) Det er ikke alltid lett å få sprayet, men det er mye enklere enn de en-dose-sakene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er ikke bra med spray for så små...skal brukes ytterst sjelden....bare hvis man skal ut og fly eller noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fifi73

Hvorfor ikke?

Så nøye som man regulerer ting beregnet på små barn i dette landet ville det overraske meg om de kan selge nesesprayen uten resept hvis det er skadelig for dem.

Jeg fikk det anbefalt fra en barnelege (det er blant annet mye lettere å dosere riktig med spray, og den fordeler deg godt i nesen), og jeg bruker den så lite, så jeg er ikke så bekymret for å bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slimhinnene deres har ikke godt av det...kan faktisk gjøre vondt verre. Min lege anbefalte meg å ikke bruke det, da han kjente til flere tilfeller av babyer som hadde blitt verre ved bruk av nesespray....bruk dråper eller mm sa han..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte også Rhinox nesespray da Sander var skikkelig forkjøla og tett i nesa. Prøvde først mm og saltvannsdråper, men det hadde så og si ingen effekt. Gutten var så tett, og det var helt håpløst da han skulle sove. Da fikk jeg anbefalt denne nesesprayen av en venninne. Den fungerte kjempefint, og vi brukte den kun et par kvelder. Tror ikke slimhinnene blir skadet av så lite bruk. Alt med måte, sier jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legen min mente iallfall at siden de var så små trengte ikke slimhinnene deres en slik belastning det var med spray...særlig ikke siden man kunne bruke dråper heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håvard har bare vært syk en gang - og da var det 40,5 i feber, tett nese og masse slim og hosting. Vi brukte også nesespray - legevakten anbefalte - og det var virkelig effektivt (når vi klarte å få sprayet inn i nesa da - det var jo en kunst i seg selv med et hode som virret fra side til side og prøvde å unngå den onde nesesprayen...). Tviler på at de tre kveldene vi brukte det kan ha gjort særlig stor skade. Det står jo på pakken at den kan brukes på så små barn, så da regner jeg med at et beskjedent bruk er helt ok.

Men generelt sett skal man være forsiktig med nesespray - både små og store - det har beri helt rett i. Utstrakt bruk skader slimhinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 dager er nok ikke farlig. Legen sa jo at det var ok å bruke når man skulle fly,men at man ikke brukte det hver gang barnet var forkjølet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde nok ikke laget det om det var farlig. Men om de medisinene vi gir barna våre er ikke bestandig så effektiv. Har mye større tro på nesespray enn foreksempel sånn man suger ut gørret med. De irriterer slimhinner mye mer enn spary. Så man kan ta fram mange argumenter for og i mot. Det beste er å gjøre det din lege eller din egen erfaring sier.

Kan også nevne at når jeg ble utdannet lærte vi av en farmasøyt at å kjøpe reseptfri hostesaft var bare tull, da kunne vi liksågodt blande safta hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...