Anonym bruker Skrevet 12. april 2006 #1 Del Skrevet 12. april 2006 I en periode nå opplever jeg til stadighet at hun har bæsj i trusa. Hun har vært ren i snart 2 år både på natt og dag. Dette er ikke uhell heller, (som jeg trodde først), for nå har det gjentatt seg så mange ganger. Begynner å bli fortvilet i grunn. Hun har ingen forklaring på hvorfor hun gjør det. Som regel er det bare en liten klatt i rumpesprekken, noen ganger litt mer. Hun har ikke vært skikkelig på do på noen dager som jeg vet, glemte å spørre i bhg i går om hun går på do der.. Holder hun igjen bæsjen? Også kommer det litt og litt i trusa? Det kan skje 2-3 ganger for dagen.. Hun klager litt på vondt i magen til tider, men ikke samtidig med at hun slipper en i trusa. Regner med det har sammenheng likevel.. Hun er såpass stor nå, og skjønner det ikke er bra å gjøre dette, hun til og med sier: jeg lover å gå på do neste gang! ..men det skjer jo ikke. Hva kan jeg gjøre? Finner ikke løsningen på det nå, og begynner bli lei bæsjetruser. Til og med på besøk skjer det, og når jeg henter henne i bhg kan det ligge noe i trusa :-( Noen forslag på hvorfor dette skjer? Hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4752115-jenta-mi-p%C3%A5-snart-5-har-b%C3%A6sjeskrekk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 12. april 2006 #2 Del Skrevet 12. april 2006 Heisan. Jeg har hatt samme problemet, nå har det endelig løsnet, ser det ut til. Jeg lå inn et svar lenger nede på siden, jeg legger det inn her også. Jeg sliter med samme problemet. Jeg endte opp med Laktulose. Ikke straff han når han ikke bæsjer på do. Jeg nektet han å se på tv, etter anbefalling fra psykologen. Det førte til enda større problemer. Jeg begynte med en dose med klyster, for å få ut alt hardt. Etter det begynte jeg å gi Laktulose hver dag. Jeg blander det ut i saft, husk å røre, ellers kjenner han smaken. Det hender også at jeg blander det i middagen, men da gir jeg en liten porsjon, for å være sikker på at han spiser alt. Utover det er det viktig med rutiner når det gjelder det å gå på do. Mine rutiner: -Gå på do før vi går ut, både hjemme og i barnehagen. -Før han blir hentet i barnehagen, jeg har sagt til de ansatte at han skal på do kl. 3. -En tur på do litt etter middag, når maten har fått synke litt. Da sitter vi gjerne en stund, leser bok, forteller om dagen i dag. Han sitter gjerne 10 min. på do. Vi har nå holdt på med dette i noen uker og det ser ut til at ting har begynt å løsne, men det har tatt tid og det krever mye arbeid, spesielt i begynnelsen. Jeg har blitt anbefalt å gå til legen, for å få en skikkelig utredning på han. Det kan godt hende jeg gjør det, hvis det ikke blir helt bra. Kanskje du også bør gå til legen, hvis ikke dette hjelper. Hvis du søker nedover siden, ser du at det er flere med samme problemet. Stikkordet er rutiner og Laktulose. Begynn med en dose med klyster hvis hun er hard i magen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4752115-jenta-mi-p%C3%A5-snart-5-har-b%C3%A6sjeskrekk/#findComment-4752138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
looco Skrevet 14. april 2006 #3 Del Skrevet 14. april 2006 har hatt akkurat samme problem med min 4 åring..grunnen var det at han var redd for å bæsje fordi det gjorde vondt en gang,og barn husker sånn lenge etterpå...vi begynte med laktulose for å få magen til gå som normalt,noe jeg sluttet med seinere og det gikk greit til å begynne med,men han blei avhengig av den etterhvert at han måtte ha dose for å gå på do og ikke alltid hjalp det heller...vi har også prøvd svisker,linfrø,... jeg tror ikke problemeet er hard mage, men trolig at hu holder seg fordi kanskje det gjorde vondt en gang for lenge siden....det jeg ville ha gjort som jeg også gjorde på min var å sette han på do til bæsjet..ofte klare dem ikke holde seg..noen ganger kom det fort og andre ganger kan det virkelig ta sin tid,men det er viktig å ikke gi opp.. det er også viktig å belønne når det skjer...noen barn synes rett og slett det er kjedelig å bæsje at de holder seg.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4752115-jenta-mi-p%C3%A5-snart-5-har-b%C3%A6sjeskrekk/#findComment-4765827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. april 2006 #4 Del Skrevet 15. april 2006 Ja, magen er ikke problemet har vi funnet ut. Hun var til en homeopat, og det feilet henne ingen ting. Bæasjen som har kommet i trusa de siste 2 dagene er heller ikke hard, og det har kommet mye.. Så det er rett og slett "skrekken" for å slippe den i do. Det er vanskelig å vite når tid hun bæsjer slik at jeg kan sette henne på do. Tenkte jeg skulle fra i dag lage en kalender hvor hun får klistremerke når hun bæsjer i do. Etter 5 dager med klistremerker får hun en premie kanskje? Skal også notere ned når tid hun gjør i trusa, det kan være en sammenheng. Ellers får jeg bare ha øynene på henne hele tida! Takk for svar jenter ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4752115-jenta-mi-p%C3%A5-snart-5-har-b%C3%A6sjeskrekk/#findComment-4766302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. april 2006 #5 Del Skrevet 18. april 2006 Kanskje hun synes det er ubehagelig hvis det spruter vann opp når hun bæsjer i do? Jeg husker jeg syntes det var guffent med den kalde spruten da jeg var liten. Man kan legge litt papir på kanten i doskålen og prøve å treffe det, så slipper man spruten. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4752115-jenta-mi-p%C3%A5-snart-5-har-b%C3%A6sjeskrekk/#findComment-4795868 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. april 2006 #6 Del Skrevet 18. april 2006 Hehe, takk for tipset! Skal jommen i meg prøve det også jeg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4752115-jenta-mi-p%C3%A5-snart-5-har-b%C3%A6sjeskrekk/#findComment-4796535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå