Gå til innhold

Hjelp, ett år i dag og plutselig syk!!

Anbefalte innlegg

Matildemor er 1 år i dag, og dagen startet helt fint (mammaen er litt småforkjølet men det er egentlig ikke noe å snakke om). Men nå utover for-/ettermiddagen har hun blitt syk! Dvs, vært litt klengete i hele dag, men jeg har tenkt at det er fordi både jeg og pappaen har begynt å jobbe denne uka, så hun har fått litt "separasjonsangst". Målte temperaturen hennes halv to da jeg syns hun virket varm og "unormal" (litt hyper, men med halvsløve øyne) og da var temperaturen på 39,0. Ny rekord på feber så langt. La henne til å sove (hun sover vanligvis fra halv to til tre) og hun lå rolig og slappet av frem til to, men så ville hun ikke mer. Målte temp igjen halv tre og da var den fortsatt 39,0. Har nå fått i henne litt middag (et halvt avlangt middagsglass + ca 120ml melk og så har hun drukket vann jevnt og trutt siden morran, men kanskje ikek mer enn 2-3dl tilsammen) og bysset henne i søvn igjen nå nettopp. Latt henne gå i kortermet body + strømpebukse fra halv tre av.

Hva kan det være, og hva gjør jeg? Har tenkt på tenner (blir i så fall hjørnetenner, hun har fått 4 tenner oppe og nede, totalt 8), men syns det var litt tidlig? Hun er egentlig i godt humør, men klager jo litt nå når feberen plager henne. Sitter vanligvis aldri og slapper av på fanget, men nå er det det eneste hun har gjort siden klokka var halv ett/ett. Småsnue, men ikke tett, selv om hun nå småsnorker når hun sover.

Hjelp!!

Fortsetter under...

Det er jo normalt at barn blir syke, men det er jo alltid ekkelt for oss foreldre for det.

Noen råd:

Gi henne mye drikke (om hun ammes er det topp, hvis hun ikke vil ta til seg vann eller melk, så gi saft hvis det skulle bli nødvendig.. Drikke er veldig viktig).

Går feberen over 39,5 er det greit å gi febernedsettende. (paracet eller pinex stikkpille tilpasset barnets vekt. Fås på apotek, butikk, bensinstasjoner)

Går ikke feberen ned mer enn ca 1 grad etter febernedsettende bør man kontakte lege. Da er det trolig bakteriell infeksjon og ikke virus, og man får kanskje antibiotika.

Varer feberen mer enn 3 dager bør man kontakte lege.

Se an almenntilstanden. Stiger feberen brått og barnet blir vanskelig å få kontakt med bør man kontakte lege.

Se til barnet i løpet av natten. Sett på vekkerklokka om nødvendig.

God bedring til jenta di!! Om et par tre dager er hun nok frisk som en fisk igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...