Gå til innhold

Oktober: Har dere et sunt kosthold?


Nicita73

Anbefalte innlegg

Har skikkelig dårlig samvittighet jeg, føler at jeg ikke spiser sunt nok.

Jeg får et lite kick nå å da, lager en stor fruktsalat,spiserfrukt på jobb, men er ikke flink hjemme. I går spiste jeg fiskemiddag,men spiser sjeldent grønnsaker.Av vitaminer tar jeg Efanatal og har til nå tatt Folsyre. Er det noe jeg bør ta i tillegg når jeg ikke får i meg nok grønnsaker og frukt? Er det flere med meg som føler de ikke er sunne nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

 

Jeg kjenner meg igjen! Jeg føler meg som den godtegrisen! Jeg har fått et helt ekstremt sukkersug. Jeg må virkelig skjerpe meg dersom dette skal gå bra! Bekymrer meg for vektøkning, svangerskapsdiabetes, stor baby........ Jeg klarer å få i meg en del frukt, men grønnsaker sliter jeg også litt med. Pleide å spise salat i kantina på jobben, men de siste ukene har lukten av salatbaren gjort meg uvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har også problemer med å spise så sundt som jeg burde. Etter jeg ble gravid handler jeg masse frukt og grønnsaker, masse rare frukter og grønnsaker jeg aldri før har smakt. Men altfor mye går rett i søppla til slutt. Føler meg så sunn når jeg handler grønt, og tror jo virkelig at jeg skal spise det, men ikke alltid så lett nei. Nicikta73, tar du noe Omega 3? Det leste jeg et sted, men kjøper de uten andre vitaminer så jeg ikke skal få "overdose" med de øvrige vitaminene. Tar nemlig "Gravitamin" i tillegg, for å få i meg folat. Også spiser jeg jerntabletter, for jeg hadde veldig lave jernlagre.

 

Vittig Pipz73, jeg klarer heller ikke salatbaren i kantina etter at jeg bløe gravid. Har ikke oppdaget noe annet som jeg før likte, men som jeg ikke klarer tanken på lengre, så dette var jo også en ting. Har prøvd å presse ned litt salat på jobb, men da er det like før jeg må kaste opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spiser som regel grønnsaker til middag, og for eksempel diverse frokostblandiner med frukt/bær i. Og forskjellige juicer, for eksempel appelsinjuice eller MANA med blåbær og sånnt.. finns mange måter å "lure inn" frukt og grønnsaker i måltider istedenfor å sitte å knaske gulrøtter... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser brødskive med det meste på..Av og til nugatti og av og til leverpostei..Så brødmaten jeg spiser er nok ikke av det sunneste..Men er blitt hekta på fisk og poteter så det går i fisk til middag nesten hver dag :)

Og drikker en god del 100% juice,for er ikke så flink å få i meg grønnsaker og frukt...

Ellers er jeg ikke noe begeistret for godis...Finner liksom ikke noe som er godt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke Omega 3, men Efanatal, noe som ble anbefalt her på BIM.I tillegg har jeg tatt Folsyre. Hadde litt lavt jern på kontrollen, men legen min sa jeg ikke skulle ta tilskudd før etter uke 20.

Ei venninne av meg er veldig opptatt av at man ikke skal ta for mye vitaminer, fordi det ikke er forsket noe særlig på hvor overskuddet går hen, om man ikke har mangel på noe og putter i seg vitaminer, er det ikke bra det heller. Ikke godt å vite hva man skal gjøre nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ops, må vurdere om jeg må trappe ned på de tablettene jeg tar. Er ikke vant til slikt kosttilskuddd i det hele tatt, i tillegg til at jeg nå er mye mer bevisst på hva jeg spiser. Har faktisk aldri vært så mye syk/ dårlig som jeg har vært den siste tiden, men det kan nå skyldes både det ene og det andre. Nei, ikke bra med for masse heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har lest de nyeste vedtektene for gravidtetskontroller og oppføling, så står det nemlig der at en IKKE skal ta for mye av vitaminer. Kroppen er laget slik at den SKAL bli litt sliten og ute av form under en graviditet. En skal ikke holde høygir hele tiden. Spiser en et vanlig sunt, norsk kosthold, med litt poteter og grønnsaker og frukt hver dag, samt grovt brød og melk, får en i seg de vitaminene en trenger. Folsyre derimot anbefales som vi alle vet. Anbefaler at de som er i tvil prøver å få tak i disse nye vedtektene, evt. snakker med jordmora si om det. Ikke bra med for mye "piller" av noen slag altså....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt paff jeg da..jeg har fått beskjed om å ta vitaminer under hele graviditeten pga at barna tar veldig mye av det jeg har (skal ha tvillinger, så kanskje det er litt anderledes). I tillegg har jeg lite jern, men har ikke giddet begynne med jerntilskudd enda. Dere må huske på at ungene ikke nødvendigvis tar næringen sin fra det dere spiser nå, men ofte fra det som ligger lagret i kroppen deres.

 

Ellers spiser jeg variert, og som oftest sunt. Så jeg er ikke så veldig bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående jern, så anbefaler jeg Floradix, en slags mikstur, i stedet for jerntabletter. Jeg hadde lave jernlagre de to forrige svangerskapene og merket at jeg ble fryktelig hard i magen av jerntabletter, men Floradix gikk mye bedre, og jernlagrene fylte seg opp i normalt tempo. Ikke smakte det så verst heller. Hvis noen av dere har prøvd Noni-juice, så smaker det mye verre.

Ellers er jeg enig med de som har skrevet at man skal være forsiktig med å pøse på med vitaminer. Det er bare noen, f.eks. C-vitamin, som skilles ut hvis det blir for mye. Jeg tar B-vit-kompleks (inkl. folsyre) og kalktabletter (fordi jeg går på melkefri diett).

Og for dere som sliter med søtsug: prøv krom-tabletter. Det står 1 tablett om dagen, men til å begynne med er det greit å ta 1 etter hvert måltid (eller max 4 om dagen) til man merker at søtsuget gir seg, så kan man trappe ned gradvis. Dette har jeg fått beskjed om fra legen min, og det virket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...