Gå til innhold

Vann til 3mnd gammel gutt

Anbefalte innlegg

Vi har lyst til å begynne å gi vår 3mnd gamle gutt litt vann, vi vil så gjerne at han skal bli glad i vann før han begynner med mat senere. Men hvordan introdusere dette for han? Koke opp vann, avkjøle til romtemperatur og så helle over på flaske og gi han? Eller er det en bedre måte å gjøre dette på?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4747638-vann-til-3mnd-gammel-gutt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er han 3 mnd har han ingen behov for vann ennå! Gutten min fikk ikke vann før vi begynte med middag, ca 4 1/2 mnd, og han er veldig glad i vann! Han er 9 mnd nå og får en skjelden gang saft, men ellers går det i vann og det på høykant! Så ikke stress! Han kommer nok sikkert til å like vann selv om dere venter et par mnd og ikke introduserer for mye saft o.l med en gang! :-)

Det er absolutt ikkje nødvendig for ein så liten baby å få vatn, men det kan vel ikkje skade heller...

Guten vår viste ingen interesse for å drikke vatn før han begynte med fast føde, då blei han tydeligvis tørst og var ikkje fullt så interessert i pupp.

Han brukar Avent sin tutekopp, men eg tvilar på om ein 3 mnd gamal baby vil klare det, den er litt vanskelig å bruke. Vi blandar litt kaldt og litt kokande vatn så det får ca kroppstemperatur. Viss vatnet er romtemperert er han ikkje interessert, han skjønar berre ikkje vitsen. Er 6 1/2 mnd gamal.

Nå må dere gi dere.

Barn som er 3mnd kan veldig gjerne få vann.

Jeg ble anbefalt og gi vann til min 3UKER gamle datter når hun var tørst.

Barn under ett år kan utrolig nok bli det også gitt.

Når de har feber, eller det er varmt ute, så må dere ikke gi mme feks.Det er for mettende og gir for mye næring når barnet f.eks er tørst.

Dette er det jordmødre på KK som har sagt, så jeg stoler faktisk på at de vet hva dem snakker om.

BARN UNDER 1 ÅR MÅ HA VANN AV OG TIL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Annonse

Jeg gir tulla mi litt vann innimellom...vil og at hun skal venne seg til det, da vi skal til hellas i starten på juli.

Jeg koker opp vann, har det på flaske og gir henne dette romtemperert litt innimellom. Hun drikker ikke mye av det...skal jo ikke bli mett på vann heller. Noen dager tar hun 10 ml, andre 50.

Selv synes jeg det er helt ok å gi henne litt vann, og hvis du ønsker det er det ikke farlig. Bare ikke for mye, for da kan hun som sagt bli "mett" på bare vann, og det er ikke bra:o)

Helt enig med deg "Anonym"... Da min datter ble født fikk hun vann av jordmødrene på sykehuset:) Og jeg fikk forklart av barneLEGEN der at babyer kan også føle tørste selv om de får MM eller MME. Hun er nå 3 mnd og får vann av og til på flaske. Reint, kaldt vann fra springen som får stå å varme seg tilromtemp:))

IKKE FARLIG Å GI DE SMÅ VANN - DET ER HELT NATURLIG!

Jøss, har virkelig ikke tenkt tanken på vann enda og snuppa her er 3 mnd:-)

Vann er jo tørstedrikk, og jeg trodde virkelig væskebehovet ble dekket av mm eller mme jeg.

Storesøster her på 18 mnd begynte for fullt med vann som tørstdrikk i fjor sommer da hun var en 9-10 mnd. Begynte vel å gi da vi begynte med middag og brødmat, men som sagt ikke ordentlig før hun var litt eldre. Hun drikker masse vann nå, aldri annet enn vann og melk.

Herlighet, ingen vits i aa ROPE !

Gi vann til babyen, om dere vil, da vel!

Men det er ikke noedvendig, samme hva FAGFOLK sier!

http://www.babyverden.no/templates/QApage____11877.aspx

(svar fra en ammehjelper paa dete spm.)

Har babyen "toerket ut" som foelge av oppkast/diarre, er det selvsagt en annen sak.

Leste ogsaa dette paa nettet:

" Nyere forskning viser at surt drikkevann med en pH-verdi på mellom 6,2 og 6,9 øker risikoen for å utvikle diabetes type 1 hos barn under 15 år med 400 %. . "

Saa da maa man altsaa vaere oppmerksom paa hva slags drikkevann man har.

Er man 3 mndr gammel, trenger man ikke vann paa flaske.

Ojsann, her var det visst en del meninger ute og gikk;)

Vil bare si at vi vet godt at det ikke er nødvendig med vann til så små, tassen får bare mm og er fornøyd med det. Men både pappan og jeg har veldig lyst til å introdusere han til vann nå, før han begynner å smake på grøt etc ved 5-6 mnd alder.

Og spørsmålet mitt var vel egentlig: hvordan la han smake på vann de første gangene (flaske, skje? og hva er deres erfaring?) og ikke KAN jeg la han smake på vann?

Takk for alle svar:)

Mvh

Skje,flaske,pipette...er vel opp til hver enkelt (eller rettere sagt babyen)

Min vil ikke ha flaske, dessverre =(

Det skader selvsagt ikke baby og gi vann, men som sagt, noedvendig med mindre babyen er i fare for uttoerring, er det ikke.

=)

Annonse

Northernlights:

Det var virkelig ikke meningen å tråkke noen på tærne med å bruke store bokstaver! Jeg bare gjengir det en barnelege fortalte meg... Store bokstaver er en uttrykksform ikke roping fra min side:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...