Gå til innhold

Barnehageplass, fik plass men på feil dager. + Mer. samme som på skravlesiden.

Anbefalte innlegg

Søkte om plass til mine to barn.

Fik plass til gutten 3 dager i uken. I søknaden skrev jeg at vi ønsket plass mandag-tirsdag-torsdag, fordi da jobber jeg. Fik svar i dag om at vi fik plass. Men på tirsdag-torsdag-fredag. Har ikke sjans å bytte om dagene på jobben. Så hva gjør man da ? Har jo skjønnt av hvis man ikke får plass så skal man sende inn klage til kommunen. Men vi fik jo plass, men bare på feil dager

Er det sånn at vi må da si Nei til plassen, eller går det an å endre det nå slik at det blir som vi opprinnelig ønsket det :man-tir-tors ?

Et annet spørsmål.

Fik ikke plass til jenta i samme barnehage :( Skrev kun 1 barnehage på ønskeliste. Men så fik vi svar at hun hadde fått plass i en helt annen barnehage. Noe som er helt uaktuelt å takke ja til av flere grunner:

a) håpte at hun skulle bli kjent med barn som bor her i nabolaget, siden det er ikke barn på hennes alder her. Og hun hadde blitt godt kjent med de før skolestart. Hun blir 4 år i august. (hun har flere venner men det blir mye kjøring siden de ikke bor her i nabolaget)

b)Da hadde vi måttet kjøre elste jenta på sfo, gutten i en barnehage, og jenta vår i en annen barnehage. 3 plasser å levere på morran = Rekker ikke jobben og Rekker ikke å hente de alle sammen i tide på ettermiddagen.

Er det slik at hvis vi takker JA til plassen for gutten vår. At vi kan klage på plassen til jenta med begrunnelse at hun har søsken i samme barnehage. SELVOM han egentlig ikke skal begynne der før i august ?

Hvorfor har vi fått plass for jenta vår i en barnehage som ikke stod på ønskeliste vår ? Vi skrev kun et navn der. Og ble derfor overrasket over at de splitter opp søskenene på denne måten. hmmm..

Vær så snill og svar ellers så kommer jeg ikke til å tenke på noe annet hele påsken.

Fortsetter under...

Det eneste jeg kan svare på er hvorfor dere har fåt plass i en barnehage der dere ikke har søkt. Alle som har en barnehage som førstevalg er med i samme trekkning. I denne første trekkningen fikk jenta tydligvis ikke plass. Ettersom dere ikke har satt opp noe annetvalg har kommunen bare tilbudt dere en ledig plass. Alternativet er jo å ikke få tilbud om noen plass. Det ville blitt ganske undelig om dere skulle bli prioritert i den barnehagen dere helst ville inn i forde dere ikke har satt opp noe annetvalg. Da ville alle bare skrevet en barnehage.

Hvis dere hadde ført opp flere barnehager kan det jo hende at kommunen kunne finne et sted der begge ungene kunne gå og dagene hadde passet.

Nå tror jeg bare dere får ringe kommunen og høre om det går ann å bytte og hvordan dere skal forholde dere. Er du helt sikker på at det ikke er mulig å bytte arbeidsdager? Det er jo bare en dag du vil ha byttet.

Jeg antar de deler plassene på den måten og da går det jo ikke an at alle velger dager løst. Men du får ringe og høre.

Ang det andre, svarte jo hun over bra. Man kan ikke gi dem som bare skriver opp ett alternativ førsterett på det ene, det blir jo helt galt. Dersom du absolutt ville ha barna i samme barnehage burde du iallfall ha satt opp flere alternativer så de kanskje kunne fått til noe sammen for dem.

Og jeg er så frekk at jeg synes du skal være glad du fikk plass, vi er mange nok som ikke har fått i det hele tatt. At man må levere og hente flere steder er liksom sånn det er da...

Man kan ikke klage på at søsken ikke får samme plass, men iallfall i Oslo har søsken prioritet på overflytting hvis det blir noe ledig. Du kan jo sjekke om det er sånn hos dere også.

jeg skrev på bare en barnehage jeg å.. for hvis hun ikke kom inn på samma barnehage som søstra så ville jeg ikke ha noe barnehage.. men vi kom inn ja.. men jeg vet ikke hvilken dager det er snakk om enda her da.. men jeg skulle søk etter jobb hvordan barnehagen villa ha det.. for det er en mega tabell som skal gå opp..

Vi skrev kun denne barnehagen fordi at den ligger i gåavstand fra vårt hjem og elste søsterens skole. Og fordi at de begge har plass i en annen barnehage, men vi er ikke fornøyd med den og håpte at vi kunne flytte de i høst.

Går ikke an å bytte om på dagene, de som har vakt den dagen vil ikke bytte til mandagen dessverre. Så det er ikke noe mer jeg kan gjøre med det.

Var overrasket fordi at jeg trodde at når man bare skrev opp en barnehage. Så fik man enten plass ellers så ble det ikke noe plass.

Men må vel ha misforstått noe ja :)

De har allrede en plass sammen i en annen barnehage. Så hvis ikke det går an å bytte dagene så sier vi Nei takk til plassen til lillegutt. Og har allrede bestemt at jenta vår får være der hun er i dag. Selvom vi er ganske misfornøyde kunder.

Er selvfølgelig glad for at barna mine har plass i barnehage, regnet med at det er en selvfølge. Så jeg nevnte det ikke i innlegget ;)

Dette med å levere/hente flere steder. Ja noen klarer det. Men for oss så går det ikke pga arbeidstid.

Annonse

Du jobber tre dager i uka, og fikk plass i den barnehagen du ønsker to av disse dagene pluss fredag.

Jeg synes absolutt du bør ta imot dette tilbudet. Så kan du ha gutten i barnehagen noen fredager (når du har ting å ordne, avtaler, trenger litt ro...) og noen fredager ikke. Ønsker du full plass senere er det fint at gutten allerede går i den barnehagen du foretrekker, så slipper han å bytte. Jenta får du sikert inn i denne barnehagen etterhvert. Enten før start i august, eller ved at dere får overføring senere når det blir en ledig plass.

Om du tar imot (deltids) plassen står du egentlig igjen med ett problem, nemlig:

Hvem skal passe gutten på mandager?

Om du ikke klarer å finne én person (far, bestemor, veninne, dagmamma...) får du gjøre som så mange andre å legge en "kabal" hvor flere deler på å ta en mandag en gang i blant. Kanskje du selv kan passe f.eks. én mandag i måneden? (Fem feriedager og seks avspasseringsdager rekker til et helt barnehageår!).

Får du full plass til jenta og to av de tre dagene du trenger for gutten pluss fredag, i den "riktige" barnehagen er du faktisk hva jeg vil kalle heldig.

De har plass i en annen barnehage i dag. Ønsket å bytte av flere grunner.

Har ingen som kan dele på disse mandagene. Så hvis ikke barnehagen kan gi oss de dagene. Så er vi nødt til å takke nei til tilbudet. Så enkelt er det. Og beholde de andre plassene iallefall et år til.

Jenta har ikke full plass. hun fik også tilbud om 3 dager i en helt annen barnehage. Så vi har bestemt nå at la henne fortsette der hun er i dag. Og heller prøve igjen neste år.

Tror jeg kommer til å søke om fullt plass til begge neste år. Virker som det er lettere å få plass da ?...

Er skikkelig heldig ja, siden de har plass i dag. Men man ønsker gjerne det beste for sine barn. Og vet at den barnehagen vi ønsket er bra, og vet at den barnehagen de går i nå er ikke det.

God påske

til AAH..

lurer veldig på en ting.. du skriver at barna nå går i bhg som dere absolutt ikke er fornøyde med. hva er det som ikke er bra der?

hadde jeg ikke vært fornøyd med bhg, så hadde jeg da ikke sendt barna mine dit heller.. skjønner liksom ikke helt den..

en annen ting. hvorfor ikke søke om permisjon da, den ene dagen du jobber som du ikke får bytta. da er jo problemet løst..

mvh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...