Gå til innhold

Biting - hvordan få slutt på det???

Anbefalte innlegg

Har noen gode og effektive råd for å få slutt på biting. Gutten min er 2,5 år og biter litt i barnehagen og også hjemme når han ikke får det som han vil. Vet utmerket godt at det ikke er lov, har prøvd forskjellige ting for å få slutt på det, veldig vanskelig...........

Fortsetter under...

Huff... Det er ikke noe gøy når de biter. En liten gutt bet jenta mi på kinnet, hun var blå i nærmere 2 mnd, hun har fortsatt et lite arr etter et halvt år. Men jeg er ikke sikker på hva som skal til for å få de til å slutte, kan jo ikke bare over se det heller. Tror jeg ville ha forklart hver gang at det gjør veldig vondt og at de da vil bli veldig lei seg og begynne å gråte, og at han må være god mot den som han bet.

Litt vanskelig det der.

Huffda.

Nei det er ikke noe gøy.

Ene gutten min var også sånn.

Det gikk omtrent ikke en dag uten at han bet noen.

Prøvde å følge med på hva som skjedde i de situasjonene og vi kom tilslutt frem til at det var hans måte å hevde seg på.

Han var (er) liten av vekst og når de som var litt større gjorde noe mot han så bet han.

Han bet aldri noen som var yngre enn seg.

Uansett hva vi prøvde så så det ikke ut som om han skjønte alvoret.

Syntes det var forferdelig og alltid måtte forklare at han hadde bitt den eller den.

Han var også veldig aktiv og urolig og tok ikke beskjeder.Nå vet vi jo at de kommer av ADHD.Om det har noen sammenheng tviler jeg på men man vet jo aldri.

Men han sluttet heldigvis å bite tilslutt.Det var en periode det varte.

JEg praktiserer å flytte ungen bort, og si at det var ikke pent gjort. Og så fokusere KUN på det barnet som ble bitt. Trøste overdrevent, og kose på fanget.

Etterhvert vil barnet da lære seg at det å bite ikke får noen oppmerksomhet.

Har fungert med eldste her :-)

Gutten vaar gikk gjennom en periode for et halvt aar siden da han dyttet andre barn, i barnehagen som hjemme. Loesningen som virket hos oss var aa gi han en muntlig advarsel foerst, ("Det er ikke lov aa dytte! Hvis du dytter en gang til saa maa du sette deg paa trappen"). Vi satte oss ned foran han for aa sikre at vi hadde hans oppmerksomhet. Ville han ikke hoere paa advarselen og dyttet en gang til, saa ble han tatt med ut i entreen hvor han fikk beskjed om at han maatte sitte paa det nederste trappetrinnet fodi han hadde dyttet x og at han maatte sitte der i 2 minutter. Hver gang han proevde aa stikke derfra, ble han satt tilbake uten et ord. Da to minutter var ute, maatte han be om unskyldning, og vi ga hverandre en klem.

Han satt paa trappetrinnet 4 ganger paa to dager, saa var alt over! Han aldri dyttet siden. Metoden virker veldig bra her i huset, og den er absolutt aa anbefale - men man maa vaere konsekvent, hvis ikke fungerer det ikke. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...