Gå til innhold

Hvor mye i "farsbidrag"?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her i huset hvor vi er to mammaer, men med ukjent donor får vi halvparten av minstesatsen, som da blir 610 kr i måneden + barnebidrag. Vi får farsbidrag fordi far er ukjent, men får bare halparten fordi vi er to forsørgere. Det mener de fordi vi er partnere og da er sammboende. Men min partner har ennå ikke adoptert, så hun har faktisk egentlig ingen forpliktelser overfor vårt barn. Hun fikk ikke "pappaperm", og kan ikke ta sykedager fra jobben ved barns sykdom!!!!!

Forstå det den som kan!!

Med hilsen

Har forstått det slik at bidrag fra staten er inntektsavhengig. Dvs at hvis du tjener over fastsatt grense (tror det er 6G, dvs ca 360.000), mottar du ingen støtte. Barnetrygd for en ekstra unge får alle som er alene om omsorg for barn. Hvis dette ikke er riktig, mottar jeg gjerne informasjon ;-))

Hei

Statens minstesats er 1260,- som jeg mottar. Men som en skriver, så er det inntekstavhenig, men hør med Trygdekontoret så vil du få korrekt info. Jeg vil også legge til at jeg var åpen om mitt donorbarn, og likevel hadde jeg krav på statens bidrag (et forskuttert bidrag som de kaller det).

• 3 uker senere...

Annonse

er du enslig får du også dobbelt barnetrygd (eg. for ett barn mer enn du har, men har du ett, blir det dobbelt...) det er 1940 pr mnd.

du kan regne med at du blir innkalt til samtale på trygdekontoret når barnet er født.

med far ukjent skal du skrive under en erklæring. vær klar over at "far ukjent" har en midlertidig status hos trygdekontoret, dette er altså ikke avklart en gang for alle. normalt vil det ikke ha en praktis betydning for deg, men.

jeg hadde med fakturaen fra stork, og det ble ingen diskusjon ifht det...

som enslig skal du hvert år bekrefte skriftlig at du fremdeles er enslig (hvis du fremdeles er det). dette får du brev om hver høst.

hvis det er noen du lurer på, kan det være lurt å ringe trygdekontoret og be om en samtale hvor dere går gjennom alt. det finnes også en egen brosjyre for enslige forsørgere.

Det får jeg også, Eller jeg trodde jeg fikk 610, men det kan vel hende det er 10 mer... Om noen vet at det er feil så skrik ut, da løper jeg til trygdekontoret med en gang. Men jeg mener de sa til meg da vi var der ang farskapssaken og at vi er to mammaer, at de trakk 50% forde vi er to forsørgere! Pussig da, at vi ikke kan få være to foreldre...grrrr...:(

For de av dere som har tenkt å søke adopsjon/at partner skal søke om adopsjon; er det ikke å "skyte seg selv i leggen" å motta bidrag? Kan ikke nettopp det være et argument som blir brukt fra adopsjonsmyndighetene for at en adopsjonssøknad ikke går gjennom?

Det skulle ikke forundre meg at de myndighetene som bestemmer om gullet vårt skal få ha to foreldre sier nei på det grunnlaget. MEN saken er faktisk den at vi ALDRI har bedt om og få disse pengene. Da vi var på trygdekontoret ang. farskapssaken, ble vi første gang informert om at vi hadde krav på disse pengene, og vi spurte da om vi kunne slippe(!) det. Netopp fordi at vi ikke ønsker at noen skulle mene og synse noei forhold til at vi har fått barn på den måten som vi har.Damen på trygdekontoret mente at man er dum som ikke tar i mot det som blir kastet etter en, og det syntes vel igrunn vi også. Men altså til deg anonym, så har jeg stor forståelse for at det kan syntes som om vi skyter oss i leggen her.... jeg ville mye heller foretrukket mater est ( at min registrerte partner automatisk ble sett på som forelder), enn og motta all verdens penger. Tro meg:)

• 3 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...