Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hva gjør jeg...??? Har gått så veldig greit med grøt en stund men plutselig nekter hun. Har gitt henne tre ulike smaker for å variere og liker egentlig alle tre. Nå virker det som hun er lei. Kommer jeg med fruktmosglasset gaper hun som en trosteunge men det er jo ikke noe måltid.Har prøvd å blande det i grøten og men det hjelper ikke. Vil heller ikke ha middag, for da brekker hun seg... Noen tips til oss mottas med takk....

Fortsetter under...

Har du prøvd å lage litt grønsaksmos/-puré? Vi begynte med det før graut her og det er ein storfavoritt!

Gulrotmos er søtt og godt, like søtt som dei fleste fruktmosar - og blir derfor ofte veldig godt mottatt blant desse små. Kok ei gulrot eller to i så lite vatn som mulig, og bruk stavmiksar til å mose den saman med litt av kokevatnet og ei ss smør (uten melk og salt). Kjempegodt!

Kålrabi/kålrot er og søtt og kan lagast til på same måten. Her er gulrot blanda med brokkoli kjempepopulært.

Du kan bruke litt olje i staden for smør, men eg personleg synest maten smakar mildare/"rundare" med smør. Olivenolje set forresten strek smak på maten, ikkje alle babyar likar den smaken. I alle fall gjer ikkje min det. Eg fryser grønsaksmosen ned i isterningbrett, då er det enkelt å ta opp akkurat så mykje som han treng til kvart måltid + at det er lett å variere (i dag får han 4 terningar med gulrot og 4 med asparges, i går fekk han 2 med gulrot og 6 med brokkoli...).

Prøv å ikkje blande grønsaker. Gje berre ein smak om gangen. Potet smakar lite og er litt "slimete", guten vår vil ikkje ha det, men han elskar gulrotmos. Pass på at mosen blir heilt glatt, uten klumpar.

Eg leste forøvrig at du kan ikkje seie at babyen ikkje likar noko før ho har smakt det ti gongar - og spytta ut alle gongane :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...