Gå til innhold

Prikking i fingertuppene

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja det ken du skrive opp! Langfinger og ringfinger er totalt "ute" hele tiden. De ander sovner innimellom også (kun høyre hånd). Om nettene visner hele armen bort. Fryktelig ekkelt!

Husker ikke eksakt hva det heter, men er et eller annet tunnel syndrom - som er følge av at en nerve ligger i klem, gjerne pga vann.

3 uker igjen (forhåpentligvis) så jeg skal holde ut, men jeg ser virkelig fram til å slippe "sovende" fingre :o)

NB!!!! Prikking og noe dovne fingre er normalt, men man skal ikke være følelsesløs over tid. Jeg måtte operere 3 uker før termin ved forrige svangerskap og satt med en hånd i skinne for å unngå ytterligere klem. Dersom nervene er i klem over tid kan man få varige/langvarige skader. Både jordmor og legene på sykehuset (RIT) tok det på alvor og sendte meg direkte på opresajonsbordet. Kalles Carpal tunnel syndrom. Så vær obs...

ja, har nok med det å gjøre. jeg og har vann i kroppen, og om kveldene blir hendene mine og fingrene stive liksom...de prikker... da ser man ekstra godt at det er sånne hvite "prikker" inni hånda mi og..

Med nr 1 hadde jeg store mengder vann i kroppen fra ca uke 32, og opplevde også mye prikking i spesielt høyre hånd, det var nesten som om jeg var lammet i hånden. På slutten av graviditeten hadde jeg store problemer med å fungere på jobb (Pc). Jeg fikk vite at dette ikke var farlig eller skadelig. Det tok imidlertid noe tid etter fødsel før det ble borte. Og helt borte har det ikke blitt heller.

Nå er det 2 år siden, og jeg er høygravid igjen. Men problemet er mye mindre nå. Jeg har ikke så mye vann i kroppen, og selv om jeg kjenner en del prikking nå også, er det ikke langt nær så ille som sist (så er jeg bare i uke 35 også, så det kan jo bli verre på slutten).

Annonse

Jeg synes dette er utrolig plagsomt. I natt har jeg sovet elendig pga. hender som "sover". Har våknet flere ganger med smerter i hendene rett og slett. Kl. 7 ga jeg opp å sove, så jeg stod tidlig opp på en fridag. Men hendene er ganske mye bedre når jeg er våken. Det hjelper når jeg er i bevegelse. Får heller prøve å sove litt mer senere i dag. Er nemlig fortsatt trøtt...

Litt mer info ang. Carpal Tunnel Syndrom (det kan være det du har): Jeg har hatt dette i begge mine svangerskap, og har først i dette svangerskap funnet noe som virkelig hjelper (bortsett fra operasjon da, som man helst vil unngå på gravide hvis man kan det...): Jeg går jevnlig til fysioterapeut som bruker pulserende ultralyd på håndleddene mine for å øke blodgjennomstrømmingen og nerveimpulsene ut i hånden. Det er til VELDIG stor hjelp, og jeg merker knapt at jeg er rammet. Har fått følelsen tilbake i hendene og fingrene, de dovner ikke bort lenger, og verker ikke lenger. I forrige svangerskap gikk jeg til akupunktur, det hjalp litt eller rettere sagt syndromet ble ikke så ille som det nok ellers ville blitt (desto større jeg ble i svangerskapet etc.), men bra ble jeg aldri. All ære til fysioterapeuten min m.a.o. - nå fungerer jeg tilnærmet normalt, hurra!!!

jeg har hatt dette siden desember og har det fortsatt i fingrene 14 dager etter fødselen så det går nok ikke helt bort etter fødselen med en gang tar nok litt tid siden jeg har en del vann i kroppen ennå :(

men håper det gir seg så fort alt vannet i kroppen er borte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...