Gå til innhold

Amming...vet ikke hva jeg skal gjøre...

Anbefalte innlegg

Uff og uff, er helt fortvilet jeg, idag har jeg gråtet en skvett her og der gjennom hele dagen. Vet ikke helt hvem jeg skal snakke med så skriver ett innlegg!

Hadde i utgangspunktet tenkt å fullamme jenta mi, men nå etter 3 uker er jeg på randen til å gi opp. Tror ikke jeg har så mye melk, har håndmelka idag mest høyrepuppen og i løpet av 6 timer fikk jeg kun 60 ml ut. Det er vel ganske lite eller??

Tror ikke vesla mi får nok mat, og jeg er ikke spesiell flink til å spise eller drikke nok. Har kjempe dårlig samvittighet, spesielt på kveld/natt når jeg ser at vesla ikke blir fornøyd etter ammingen. Igår ga jeg henne flaske på natta, da fikk hun 80 ml som jeg hadde håndmelket på dagen når jeg føler jeg har mest melk. Hun ble så utrolig fornøyd, sovnet med en gang og sov 4-5 timer. Har tenkt på å kanskje starte med mme på kveld, men er så skeptisk til produktene, vet ikke hvorfor men er redd for å gi det til henne. Har vært i butikken flere ganger for å kjøpe men jeg tør ikke....Vil heller ikke ta fra henne puppen, for hun er så glad i den, hver gang jeg legger henne til smiler hun bredt til den...

Uff får så dårlig samvittighet, vet ikke om jeg skal kutte ned på ammingen eller bare fortsette...

Dette var absolutt ikke som forventet, tror jeg fikk ett slag i ansiktet. Jeg trives ikke med det, men vesla koser seg. Vil ikke ta det fra henne heller, vet det er en trygghet for henne å ha puppen, og det at jeg ser at hun koser seg sånn får meg til å få enda mer dårlig samvittighet... tenker hele tiden at det sikkert blir bedre etterhvert...

Fortsetter under...

Du må IKKE ha dårlig samvittihet, kjære deg!!!! det er ikke din skyld at du ikke har nok melk!!! Gå i butikken og kjøp collet eller Småfolk morsmelkserstatning, de er jeg veldig fornøyd med! nestegang jenta di skal ha mat varmer du ca 50 ml mme og legg henne til puppen... La henne amme til det virker som om hun ikke spiser mer og gi henne flaske etterpå! det er ikke bra at jenta di går sulten, men det er lurt å amme henne før du gir flaske! du må ikke fle det som et nederlag å gå over til litt mme! Du kan jo også få time hos legen og få resept på nesespray eller no som kan få igang melka!

Masse lykke til og håper det retter seg for deg!

Jeg har også strevd nesten fra starten, og jeg har vel ingen gode råd til deg. Jeg ville kjøpt collett morsmelkerstatning eller kanskje en på apoteket hvis du føler deg tryggere med det. Det høres jo ut som du har litt lite melk, og hun må jo få nok mat. Har du vært inne på ammedebatten? Kanskje du kan lete litt der og se om du kan få noen gode råd? Har også slitt med dårlig samvittighet, men det viktigste er jo at hun får i seg melk. Og du trenger jo ikke gi opp hele amminga selv om du har litt lite. Sønnen min er straks 6 mnd, og jeg ammer så ofte jeg kan selv om det ikke er nok. Så får han erstatning i tillegg. Og begynte med grøt da han var 4,5 mnd. Kanskje du får mange gode tips i morgen, men det virker som mange har tatt påskeferie...se på ammedebatten du. Men har du pumpe? Prøve å pumpe deg ofte kan jo hjelpe på produksjonen.

God påske og lykke til!

Hvor mye du greier melke ut er ikke noe som helst mål på hvor mye/lite melk du har. Om hun legger på seg som hun skal har du nok melk! Det er helt vanlig og normalt at de vil suge mye om kvelden både fordi puppene da naturlig nok ikke er så fulle etter at babyen har drukket jevnlig gjennom hele dagen og at babyene prøver å få fylt opp magen før natta. Sett deg/legg deg godt til rette f.eks foran tv'en og la henne suge igjen og igjen hele kvelden til du selv legger deg. På denne måten øker også produksjonen på den naturlige måten. Om du begynner å gi tillegg når det ikke er nødvendig vil jo ikke produksjonen øke som den skal fordi barnet suger mindre.

Jeg signerer her! Og du sier at du ikke er flink til å spise og drikke nok, da har du jo noe konkret du kan gjøre noe med. Bruk vannflaske, ha den lett tilgjengelig, drikk fe.eks en halv liter hver gang du ammer. Prøv amme te og vørterøl. Ha gjerne mme tillegg tigjengelig men husk at babyer er ustabile og mange vil henge i puppene hele tida første tiden. Vei babyhen så vet du om hun legger på seg

Først og fremst: Legg jenta di på seg?

Viss du er usikker på om ho får nok mat er den aller beste måten å finne det ut på å veie ho. Ta deg ein tur på helsestasjonen, du treng ikkje ha time for å veie. Viss ho har gått opp for lite bør du ta ein prat med helsesøster, viss ikkje er det ikkje noko å bekymre seg for.

For det andre:

Det er lite - eller ingen - samanheng mellom kor mykje melk du klarar å melke/pumpe ut og kor mykje jenta di får ut. Ein baby er ein uendelig mykje flinkare "melkemaskin" enn du sjølv er, uansett hjelpemiddel. Eg hadde nok melk til å fullamme ein baby på 6 mnd og 8,5kg - og på ein god dag (viss eg hadde vore vekke frå guten nokre timar og altså stått over minst eitt måltid) klarte/klarar eg å pumpe ca 120ml til saman på begge bryst.

For det tredje:

Om du skulle no ha litt lite melk er det mykje du kan gjere for å auke produksjonen. Dei tre viktigaste punkta er:

* få i deg nok væske

* slapp av

* legg babyen til brystet ofte, også om natta

Sjølvsagt er det damer som ikkje klarer å produsere nok melk, men dei fleste klarar det om dei får god hjelp. Eg ville som sagt tatt meg ein tur på helsestasjonen. Og ikkje begynn med mme uten å ha snakka med helsesøster eller Ammehjelpen (www.ammehjelpen.no eller slå opp på Ammehjelpen i telefonkatalogen).

Lykke til vidare, spør om det er noko anna du lurer på. - Og gratulerer med babyen forresten!

Annonse

Jeg hadde det slik jeg også :) Guro virket aldri helt mett og fornøyd, hun gråt og jeg gråt....skikkelig god-stemning her hjemme! Ikke fikk jeg dreisen på pumper, prøvde to typer elektriske og en manuell, samt håndpumping. Like nedslående resultat hver gang, tror max jeg fikk ut var 50ml på en time! Jeg leste alt jeg kom over om amming, til øyet ble stort og vått...

Det jeg endte med å gjøre var å drikke masse-masse (som Ranveig R sa, ta med en flaske vann og drikk 1/2 liter ved hver amming!), drakk amme-te et par ganger om dagen, og la henne til brystet for det minste pip.

Etter en stund (tror det var en ukes tid kanskje?) merket jeg enorm forbedring, og fullammer jenta mi nå. Hun er 3 mnd.

Lykke til, det går så fint så!

hei, jeg hadde også dårlig samvittighet for at jeg ikke klarte å få opp melkeproduksjonen. Hadde for lite melk jeg også. Om du kan få tak i Hipp morsmelkerstatning så er det økologisk mme og er bedre for magen til den lille.

ps:Jeg prøvde også Collett fordi de ikke hadde samme typen når jeg var på besøk hjemme på vestlandet, og det fikk hun skikkelig magekramper av...,så jeg anbefaler ikke den. Jeg prøvde først NAN og den fungerte også bra.

Det er ikke alle som får nok melk selv om helsesøstrene sier at du skal amme for full hals...., jeg holdt på i 2 mnd før jeg ga opp, det viktigste er at babyen trives og dù trives. etterhvert så vil du erkjenne at å gi mme ikke er farlig, tvert imot, da hvet du iallefall at en får all den næringa og vitaminene de trenger :o)

Masse lykke til !!!

Hei!

Takk for svar dere!!

Føler meg bedre idag, og skal nok få til dette!! Men ja det er slit og mas, hadde noen bare fortalt meg det før vesla kom så hadde jeg hvertfall vært forberedt på at amming ikke er en dans på roser...eneste man hører er at det er kos og lettvint = / Man hører jo ikke om såre brystvorter, lite melk, sugeteknikker osv...

Skal ut å kjøpe meg en pumpe senere idag og pumpe etter hver amming, litt ammete også, håper det øker på!

Ang. vesla så ser det ut som hun legger på seg, hun blir hvertfall rundere og rundere for hver dag! Veide henne for 2 uker siden og da hadde hun gått opp, og hun har blitt større nå. Hun er ellers veldig fornøyd og det virker som hun blir fornøyd etter å ha spist på dagen. Det er på kvelden/natt vi sliter, ser ikke ut som hun får nok...har nå gitt henne flasken med det jeg har melket ut 2 netter ca ved 3 tiden i tillegg til puppen, foreløpig ser det ut til å hjelpe!!

Flott at det går bedre i dag. Hvis du virkelig ønsker å amme, så fortsett med det. Hvis du begynner med mme vil jo bare produksjonen din falle, så da blir det verre.

De andre over her har sagt mye bra, så henger meg på det.

Vil også anbefale deg sterkt å ringe Ammehjelpen, der vil du få snakke med en person som kan støtte deg på at det du gjør er riktig. Når du først begynner å tvile på at du har lite melk, kan dette faktisk gå utover produksjonen.

De aller, aller fleste har nok melk, men når man begynner å tvile blir det vanskeligere.

Lykke til, og fortsett slik du gjør:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...