Gå til innhold

September: Herregud!! Vekta!!!!


Brillemamma

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt på meg så sinnsykt mye. Var 63kg før graviditet(er 168 høy), er nå 68 kg!!! Er bare 18 uker på vei. Jordmora sa at jeg fulgte kurven til punkt og prikke, men herregud, er det ikke litt mye?.. Har dere gått mye opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er i uke 20 og har gått opp fra 57 til 61,5. Sist svangerskap gikk jeg opp 20 kg. Har enorm matlyst for tiden.. prøver å begrense meg litt men:-) er heldigvis ikke så glad i søtsaker o.l. så det er vanlig sunn og grei mat det går i..... også må jeg bare ha kvelds her kveld... det gjorde jeg aldri før....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg også! DEN matlysta. Før åt jeg lunch og middag, det var alt. Nå spiser jeg jo flere ganger på jobb og myyye til middag og alltid kvelds ja. Har jo også slutta å røyke, så det kan jo også ha litt med matlysta og vektøkningen å gjøre også...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jeg synes ikke fem kilo på 18 uker er noe mye, jeg! :-) Ganske lite, faktisk! Har lest at tynne mennesker legger på seg mer i starten! Sikkert lurt det synes Mor Natur! Samtidig må du huske at maten ligger dobbelt så lenge i magen, tarmene har utvidet seg og dermed veier "mageinnholdet" også til enhver tid mer enn ellers!! Blodet ditt inneholder også mer vann, så blodvolumet og vekta av det har økt! Jeg fikk små bøker om dette fra jordmor, det står der! Disse forandringene er jo stabile, så kanskje vil vektøkningen bremse litt framover før den akselererer igjen mot slutten! Og fem kilo i 4 mnd er IKKE mye! Alle dere som har lagt på dere MINDRE enn dette, ikke bruk dette innlegget til å fortelle hvor LITE dere har lagt på dere! Innlegger er bekymret nok fra før! :-) Jeg er gravid for tredje gang, og har i uke 17 lagt på meg 4 kg, ei venninnne som har kommet ei uke kortere enn meg har lagt på seg fem kilo! Jeg var 1.74 og startet på 60kg og hun 1.68 flyvertinne og mye tynnere enn meg,- så matvrak er verken vi, eller du! :-) Jeg la på meg 12 kg i begge mine tidligere svangerskap! Ikke bekymre deg, du! De som ikke har lagt på seg mye ennå sitter på en tidsinnstilt bombe! ;-) Mye bedre å få det gradvis! Lykke til! Ps! Er du heldig og får til amminga, så renner kiloene av! Jeg endte opp tynnere enn før svangerskapene etter begge mine første! :-) TENK POSITIVT, INGEN GRUNN TIL NOE ANNET! Klem fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes ikke jeg var mye. Ikke noe jeg ville bekymret meg for i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei. jeg er gravid i 18 uken og er litt urolig før min vekt. går til legen og jordmoren min. har vart veldig kvalm og sliten.. har bare gått opp 2 kg. er veldig bekymret over det og gleder meg til matlysten blomstrer fram. klemz fra meg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, jeg er 21 + 4 og har lagt på meg 7,5 kg. Synes selv det er en del men var slank på forhånd. Spiser like mye som før, og trimmer en time daglig. Kan egentlig ikke se at jeg har lagt på meg noe "selv", bortsett fra kanskje ørlitt på lårene. Alle sier til meg at jeg ikke skal tenke på dette, da kiloene kommer til å renne av etterpå. Hvis man er av den slanke typen, er det visst svært sjelden at man ikke blir like tynn igjen. Nei, jeg vil ikke bekymre meg om dette, men nyte magen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag gick upp 20 kilo da jag vantade den forsta. Det mesta var vatten sa de rann av efter forlossningen. Sa lange man inte ater en massa usunt e det oki. Alla gar upp olika. Trots att jag gick upp 20 var det inte mkt pa mig var sa tunn fran inna sa jag behovde det. E ju en annan sak om man bara slanger i sig godis o kolsyredricker. Man har ju som sagt en bebis darinne. Den mar ju inte bra av att mamman inte ater for att hon e radd for att ga upp i vilkt o den mar ju inte bra av att man ater for mkt. Sa allt handlar ju om balans. Sen syns jag det e lov att spisa god mat o njuta av sin garviditet. Uansett hur mkt man gar upp sa finns det inget vackrare an gravid kvinna. Den fina magen o lyste fran kvinnan.

 

Denna grav. har jag bara gatt upp ngt kilo hittils men denna gang sa e magen min mer forberedd pa att det ska ga upp sa magmusklena e inte riktigt var de ska vara heller. Men men..

 

Koz dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har smelt på meg 8 kg på 21 uker :( Veier normalt 66 som er idealvekta mi (er 173 høy) - nå veier jeg 74, og har bare 6 kg igjen før jeg veier det jeg totalt la på meg med førstemann... tror jeg kommer til å overgå det denne gang !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 21 og har ikke gått opp et gram. Gikk ned 3 kg første trimester og har gått de opp igjen. Men ikke mer. Det virker litt rart at det er så store variasjoner i normal vektoppgang. Min jordmor sier at det er vanlig at førstegangsfødende går opp 4-8 kg, men at andregangsfødende kan ha gått opp opptil ca 12 kg ved fødselen. Babyen, fostervann, morkake, bryster etc veier tilsammen ved fødselen ca 12 kg sa hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæææ?? Sier jordmora de at det er normalt å gå opp 4-8 kg for førstegangsfødede??? Totalt??? Bare barnet og vannet og morkaka osv veier jo ca 10-12 kg har jeg lest.

 

Synes det virker som de fleste legger på seg mellom 12 og 25 kg totalt, så det er jo veldig stor variason, men vi er jo forskjellige i utgangspunktet...

 

Har selv gått opp 6 kg nå og er 21+5. Veide 55 før graviditeten og veier nå 61, er 164 cm høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns 4-8 kg var litt lite jeg. Jeg fikk beskjed fra jordmor om at jeg var lubben...det var jo veldig kjekt å høre.. Men syns ikke jeg har lagt på meg så mye. Veide 45kg før graviditeten og veier 51 kg nå. Er snart 20 uker på vei. Vurderer sterkt å bytte jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 20+0 i dag. Jeg gikk ned 2 kg i begynnelsen av svangerskapet og har bare lagt på meg dem igjen, ikke mer. Jeg sliter fortsatt med en del kvalme og dårlig matlyst, men prøver så godt jeg kan å få i meg nok mat. I går var jeg på ultralyd (jeg trodde jeg var kommet kortere i svangerskapet) og da hadde min lille skatt veldig gode mål, og mitt magemål symfyse/fundus tilsvarer 21 uker, så babyen vokser iallfall, selv om jeg ikke har lagt på meg noe i vekt, og det er betryggende å vite.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...