Gå til innhold

Ikke ta krom når du er gravid!!


Liten

Anbefalte innlegg

Jeg har sett i flere innlegg nå at dere anbefaler hverandre dette mot søtsug, men det er ikke anbefalt å ta krom i svangerskapet. Det er risiko for å gi fosterskader som er grunnen til dette. Se feks bellonas sider.

 

Det er MYE bedre for babyen at dere spiser masse godteri/ legger på dere enn å ta krom. Eller helst, spis søt frukt hvis dere (som jeg) må ha noe søtt.

 

Jeg ville for øvrig ikke tatt en eneste pille i svangerskapet før jeg hadde forhørt meg med lege først, og gjerne dobbeltsjekket litt på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fortsetter under...

Jeg leita etter multivtamintabletter for gravide, og jeg fant to bokser på to ulike apotek. Begge to inneholdt KROM. Dritskummelt hvis det er sant at det kan gi fosterskader.

De multivitaminene for gravide inneholder jo jern og vitamin A også, og det skal man jo også være forsiktig med under svangerskapet. Det blir sånn at man ikke veit helt hva man skal gjøre. Da jeg var i mitt første trimester tok jeg multivitaminer for gravide noen dager, og andre dager ikke. Men jeg tok alltid folinsyre, da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Krom er et grunnstoff, for den som husker noe kjemi fra grunnskolen eller gymnaset. Dvs det finnes som atomer. Disse atomene finnes - så vidt jeg kan forstå (nå jeg jeg ingen ekspert) - med forskjellige valører, trivalent, heksavalent osv. (mener å huske at det har noe å gjøre med antall eketroner?)

 

Jeg søkte på www.belloma.no etter 'fosterskader' og fikk ett treff. Der nevnes ikke krom. Jeg søkte etter krom, fikk så mange treff at jeg ikke gadd å saumfare alle, men det ser ikke ut til at noen nevner fosterskade.

 

Jeg googlet "krom" og "fosterksader" på bellonas side og fant ikke noe. Et søk på "krom" og "fosterksader" kom det opp diverse, men ved litt stikkprøver nevnes de sjelden i samme setning. Jeg fant et par dokumenter der det nevnes, og da er det krom-forbindelser (altså der krom-atomet de er i forbindelse med andre grunnstoffer i en molekylstruktur).

 

 

Hva Knut Flytlies skriver om krom i sin bok Vitamin-revolusjonen kan leses her: http://www.vitamindoktor.dk/cm76/

 

KNut Flytlie er spesiallege i allmenmedisin. Sikkert mange som er uenig med ham, men det er nå så.

 

Han anbefaler også krom som tilskudd til gravide.

 

Limer like gjerne det inn jeg, man må nemlig være innlogget for å se det (er jeg ikke snill?)

 

fra www.vitamindoktor.dk

GRAVIDE

Fødes alle børn sunde?

 

Det afhænger af fosterets livsbetingelser de første 9 måneder. Efter at have overtaget arveanlæggene fra vore forældre, det halve fra hver, deler vi nu de eksisterende råstoffer med vores moder. De mineraler og vitaminer, hun havde for lidt af, kommer fosteret også til at mangle. På samme måde optages moderens eventuelle overbelastninger af fx. tungmetaller som kviksølv.

 

Det er derfor vigtigt, at den gravide inden svangerskabet forbereder sig på værtskabet ved at spise varieret, sørge for motion, frisk luft, og søge psykisk balance. Tidligere hed det i folkemunde, at hvert svangerskab kostede en tand. Med den viden og de tilskud vi har i dag, burde dette være fortid. I udlandet tilbydes specielle vitaminpiller beregnet til gravide. De udmærker sig ved højere indhold af mineralerne zink, jern, magnesium, calcium og kalium, og af vitaminerne C, E, D, K og folinsyre. Har man dårlige vaner som rygning, er svangerskabet en passende anledning til at ændre kurs. Tobakkens skadelige stoffer overføres til barnet via moderkagen og giver børnene en lavere fødselsvægt.

 

En rask kvinde med normale jerndepoter (målt ved serum ferritin) har ikke behov for jerntabletter i svangerskabet. Som en bekræftelse herpå reagerer kroppen med kvalme, hovedpine, forstoppelse eller diare. Jern i en multivitamintablet afvises med mindre ubehag, hvis kroppen ikke mangler det. Vi må ikke glemme, at jern er et tveægget sværd, der kan accelerere uheldige processer i kroppen (se afsnit om jern). Husk at blodprocenten falder under svangerskabet som en naturlig følge af en normal blodfortynding (større blodvolumen med samme antal røde blodlegemer). Dette er ikke en tilstand, der kræver tilskud af jern.

 

De essentielle fedtsyrer er vigtige for fosterets udvikling. Mangel på omega-3 fedtsyrens EPA og DHA kan kæmme hjernens udvikling og medføre indlæringsproblemer og sen motorisk udvikling. Den fortravlede gravide, der ikke har tid til at spise en sund og varieret kost, tilrådes at supplere med disse kosttilskud:

 

2 tabl. Multivitamin, 2-4 kaps. fiskeolie (eye q), 1 mineralpille (calcium og magnesium) og 2 folinsyre (200 mcg). Ved ubehag eller problemer: Krom ved trang til sødt. Omega-6, zink, glukosamin, B- og C-vitamin 1 g x 2 ved bækkenløsning.

 

 

Her er Vitamindoktor’s 10 råd til gravide:

 

1. Spis hvad du fornemmer er sundt for dig og hvad du har lyst til. Følg din intuition, men spar på det søde.

 

2. Spis ikke noget du ikke bryder dig om, blot fordi du har hørt at det skulle være sundt.

 

3. Hvis du ikke kan lide eller tåle mælk, kan du få kalk ved at spise gulerødder, løg, grønkål, citroner, spinat, kål, ærter, abrikoser, figen dadler, blommer, rosiner, mandler, persille, helkornsprodukter og kartofler.

 

4. Drik vand. Start hvert måltid med et glas rent, godt vand uden kulsyre. Syre gør kroppen sur. Vi har brug for base, eller blot neutralt vand.

 

5. Sørg for at gå en god tur i frisk luft hver dag. Det hjælper ikke blot på kondien. Det giver også godt humør.

 

6. Opsøg gode oplevelser. Gå fx på udstillinger eller til koncerter. Det er vitaminer for sjælen.

 

7. Øs ud af din kærlighed og varme, så får du det tifold tilbage. I Østen er gravide kvinder hellige og noget særligt. Her oppe i Norden syns vi blot de er dejlige. Glade tanker giver kønne børn siger et gammelt ordsprog.

 

8. Vær ikke unødvendigt bekymret. Lad ikke en ubetænksom bemærkning ved svangerkontrollen slå dig ud.

 

9. Husk det at være gravid og føde børn er en naturlig ting. Hvis den første graviditet ender med en abort, så bliver livmoderen bedre til at holde på barnet for hver gang du er gravid.

 

10. Vil du prøve kosttilskud, kan følgende være en fornuftig kombination: En multivitamin tablet med mineralerne zink, krom, magnesium, calcium, kalium, selen og evt. jern, samt vitaminerne C, -E, -D, -K og folinsyre. Undgå store doser A-vitamin (over 1 mg/dag). Nødvendige fedtstoffer er 2-4 kaps. omega-3 (evt. i form af eye q) og 1-2 kaps. omega-6 fedtsyre.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

disse forsøkene som har vist seg å gi fosterskade,har brukt usannsynlig store doser og en type krom man ikke får kjøpt som tilskudd.( fins mange bindinger med krom) i sånne dyrefosøk finner man ut at det meste er farlig fordi det brukes så enorme doser. krom er ett nødvendig sporstoff,og jeg ville heller tatt det enn å spist masse snop! hvitt sukker er rene giften for både nerve/hormon- og tarm system. ikke bra for den lille med andre ord.. men altså,her og tåler man litt,men jo mer man spiser jo mer krom forbruker man. spiser man mye sukker bør man iallefall få i seg krom. og med tanke på det enormt strenge kravene norge har til kosttilskudd, så hadde det ikke funnes multivitaminer med krom for gravide,hvis det var farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Fant dette i et uttdrag av en lærebok i uorganisk kjemi :

Ingen giftvirkninger er funnet hos krom(III)-ionene, som tvertimot ser ut til å være et viktig sporelement i ernæringen. Så godt som all biomasse inneholder krom. En voksen mann på 80 kg vil gå rundt med flere titalls milligram av det i seg. Kroms biologiske aktivitet ser ut til å være avhengig av insulin. Et kromkompleks som kan trekkes ut fra gjær eller grisenyrer ser ut til å være viktig i kroms biokjemi og kalles glukosetoleransefaktor (GTF). Krommangel viser seg bl.a. i dårlig glukosetoleranse og energiomsetning, skader på de store pulsårene, forstyrrelser i proteinsyntesen og et diabetesliknende syndrom. Øyensykdommer som resulterer i blindhet kan også forekomme.

Kromtilskudd kan hjelpe pasienter som har dårlig glukoseopptak, og dyreforsøk har vist at det kan forlenge levetiden for gamle individer og øke veksten hos unge. Fostervekst ser ut til å forbruke mye krom, og gravide kan ofte få mangelsymptomer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...