Gå til innhold

Leggerutiner, 1 mnd gammel. Hvordan gjør/gjorde dere det?

Anbefalte innlegg

Når legger dere poden når han/hun er 1 mnd gammel? Vi har hatt samtale med helsesøster i dag, og hun oppfordret til at vi burde begynne litt med leggerutiner alt nå. (selvom jeg har lest og forstått det sånn at de ikke tar rutiner så godt enda??..) Men tenkte vi skulle prøve da!

Her kan jenta sovne (ordentlig, for natta liksom) alt fra kl halv 9 om kvelden til halv 4 om natta.. Hvis det blir halv 4 bare dupper hun litt sånn av og på fra 9 frem til tolv-ett. Når bør vi prøve å legge henne? Og innføre kveldsstell? Noen med gode tips for kvelds- og leggerutiner?

Fortsetter under...

Har ingen tips, men kan jo fortelle hvordan vi gjør det...

Han har en tendens til å bli veldig grinete i 19/20 tiden. Vi tar da og skifter bleie på han og skifter til pyjamas. Så går jeg inn på soverommet vårt hvor det er helt mørkt og gir han pupp. Han sovner alltid ved puppen, og jeg legger han da over i sin seng. Da sover han til ca. kl. 08 dagen etter. Bortsett fra at han skal ha mat annenhver time natten gjennom da...

Hm? Tror kanskje du misforsto jeg Trulto ;o) Eller...?

Jeg mente at hun enten sovner rundt halv 9, så er det mat en til to ganger den natta, og så våkner hun når det er morgen. Hvis det ikke er sånn (noe det stort sett ikke er..hehe) så sovner hun ikke før halv 4!... Skal da bare ha mat en gang. Men uansett sover hun veldig lett og må roes ned maange ganger.

Jeg har en sønn som er 3 uker og vi har begynt med faste rutiner så langt det lar seg gjøre.. vi har keldsstellet ved 21.30 - 22.00 tiden og så får han mat etterpå .. som regel er han litt våken før han sovner rundt 23.00. Da sover han til 2-3 tiden på natten før han vil ha mat. Neste måltid blir da igjen ved 5-6 tiden og morgenstellet gjør vi ved 8.30 tiden. Dette har fungert bra i en uke allerede..

Uansett er han fortsatt veldig liten og rutinen vil nok ikke sitte helt før han blir noe større... ;) men, vi er fornøyde.

Lykke til student 21, jo før du innfører faste rutiner ..lettere blir det tror jeg.

Vi har hatt rutiner for sønnen våres fra dag 1 vi. de første 4 ukene la han seg ved 22 tiden .. da sov an til 2 fikk mat sovnet til 6 fikk mat og sov igjen til 10 da stod vi opp.

sånn ca når babyen var 4 uker begynte han å bestemme det selv, da passet det å legge han sånn rundt 20-20.30. begynner stellet rundt kl 19 lar han ligge på stelleborde naken, han pludrer litt vi vasker han eller bader, smører han med a-krem og roer helt ned, tar så på pysj og gir melk... det tar ca 30-45 min... så nå sover han til alt mellom 2-6 får mat og sover til ca 8 da stårvi opp.

det er viktig med rutiner og jeg tror de forstår dette ganske tidlig. sånn fortsetter det helt til babyen bestemmer selv ... de legger seg tidligere og tidliger...

Annonse

Takk for svar alle sammen. Det vanskeligste ser ut til å være å få henne til å "finne søvnen". Nå har hun sovnet ved puppen hver natt siden hun kom til verden, og siden vi har hatt samsoving har hun jo da ikke blitt forstyrret etterpå. Nå våkner hun jo når hun sklir av puppen og blir båret over i sengen sin. Og da er hun lys våken... I tillegg er vi (særlig pappaen, men også jeg) lite flinke til å la henne ligge når hun grynter og surver. Hm..kan bli en utfordring dette, men må jo bare prøve!!!

jeg husker at han finn kveldstellet sånn i8-9 tiden.. så ble det flask etterpå og la han inn i sengen... da fikk han flaske i 11-12 tiden når jeg la meg :)

badet han hverdag med bedtime bath også var det innsmøring med hudkrem :)

jeg syntes det fungerte veldig bra for oss... også jo eldre han ble så tok vi det tidligere..

nå er ha ett år straks og får grøt kl halv7, bad etterpå... samme ritualet va alltid har hatt, flaske og litt ko.

så legger han seg i sengen og sover innen halv8-8 :) er veldig deilig

faste leggetid hadde vi ikke på den tiden nei.. men jeg hadde faste rutiner.. kl 8 så var det natta, da skrudde jeg av lysene i huset sånn at hun forstod at det var natta. så før 8 så gjore jeg henne klar for natte.. så ammet jeg så mye hun ville etter det.. noen ganger ble det kl 23 noen ganger kl 1 men så ble det bare tidligere og tidligere.. så sovnet hun kl 19.30 til slutt.. men det tok litt tid ja..

Hei

når Eline var 4 uker gikk det ikke ann å legge henne hvis hun ikke sov. Hun hadde på det tidspunktet kolikk og sovnet stort sett ikke før rundt midnatt, da ble hun lagt i sin egen seng.

Hun begynner fortsatt å skrike hvis vi prøver å legge henne når hun ikke er skikkelig trøtt. Er 9 uker i dag, men nå sovner hun for tiden når hun ammes og da blir kl. mellom 21-22 og da legges hun i senga si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...