Gå til innhold

Når slutte med bleie?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du merker når de er klar for det.

Vi kjøpte do sete, og lot han få bruke det når han selv ville.

Etter hvert beggynte vi å ta ha på do om morningen og andre "faste" tider.

Til slutt kom han selv å ga beskjed. Og han sluttet når han var 2 år og 4 mnd. Dag og natt!

Har hatt et par uhell når han er ute (i begynnelsen) men aldri om natten.

Han kom selv og sa han ikke ville bruke bleie.

Eldste jenta mi sluttet når hun var 2år og 4 mnd. Sommer og sol så da gikk det av seg selv. Var tørr på dagtid når hun var 2 enstund, men så ville hun være baby igjen som lillesøster. Så da stresset jeg ikke med det.

Nå er lille søster 1 år og 3 mnd, sier ifra hver gang hun har bæsja, og vil helst gå uten bleia. Går på potta, men mye feiling fortiden. Så en må vel bare ta slik når de er klare for det. Men hun minste er så sta hun at det blir jo en kamp hver gang bleia skal på, så kan nok hende vi må ha litt mer pottetrening selv om jeg ikke har like god tro på det enda...

Annonse

hei

vi har to gutter i huset på 4 og 2 år..største sluttet med bleie når han var 2 ,men han ville verken på do

eller botta til å begynne med...så kjøpte vi truse til han og det syntes han var veldig stas,og ville ikke lenger ha bleie på...siden det har han vært renslig..håper minste mann gjør samme til sommeren...hilsen to barns mor

Gutten vaar er 2 aar og 10 mndr og har sluttet med bleie paa dagen naa. Bruker fortsatt bleie paa natten og som regel naar han maa baesje, (noen ganger kommer det i boxer shortsen).

Vi stresser ikke med baesjingen ennaa, det har vi tenkt aa ta til sommeren naar han fyller 3 :o)

Datteren min var to år og 7 mndr når hun sluttet. Egentlig hadde vi tenkt å vente med det til det ble sommer, men plutselig en dag forkynte hun at "nå har jeg sluttet med bleier". Så da tenkte vi at vi lar henne prøve seg uten bleie. Og siden har det gått bra. Hun bruker fortsatt bleie om natten, og når hun er ute i barnehagen. Men i barnehagen tisser hun aldri på seg, så det er vel en sikkerhetsordning for de ansatte der!!

Annonse

Sønne min var TØRR når han var 2 år og 1 mnd. Både dag og natt :-)

Kjøpte TRUSER, og han var tørr på en uke. Går de nakne tisser de overalt, bruker de truser føles ubehaget ved å tisse på seg. Hadde maaaange truser, for det var en litt uhell i begynnelsen...

Min sluttet med bleie om natten da han var 2 1/2 år...ikke ett uhell... men tok litt tid å få han til å slutte om dagen..men han fikk bestemme over det selv... nytter ikke å kjefte og true..men det ble endel poser med tøy fra barnehagen..og dammer her hjemme..hehe

vi masa litt og satte oss helt fast... fungerte ikke her og sette på do til faste tider etc... for hun ville styre det selv...

men nå i påsken så skulle hun være hjemme en uke og da sa jeg at vi kunne prøve å gå med truse... hun har bare hatt to uhell og i natt ville hun sove med truse,,,,så får vi se i morgen da, men hun er tørr på dagtid etter en uke!

ble 3 i mars!

• 2 uker senere...

Vi begynte med potte da hun var 13mnd. Tok det som en lek. I påsken nå kjøpte vi doring, og den var helt konge. Trusene er hun helt hekta på. Kjempespennende å se hvilken truse mamma finner frem om morgenen. Så nå har hun vært bleiefri på dagtid i 2 uker. Har fortsatt noen uhell (ikke daglig) av og til når hun er i lek med andre barn. Virker til å glemme å gi beskjed. Hun blir forresten 2 år om 3uker.

Det aller beste syns jeg er å la barnet finne ut av dette selv. Det ligger i et barns natur å ville mestre noe, selv det å slutte med bleie å gå på do. Men, barn er individuelle og derfor er et stor forskjell på når barna er modne for å slutte med bleier. Det handler om fysisk og psykisk modenhet, og når det er på plass bestemmer barnet seg for å slutte med bleier. De aller fleste barn slutter med bleier i alderen 2 1/2 - 3 1/2 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...