Gå til innhold

Noen i Sverige som vet?

Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid pånytt og fremdeles mammaledig med förste. Kan jeg flytte til Norge under perioden og få mine penger fra Forsäkringskassan, eller må jeg få pengene fra norsk trygdesystem om jeg flytter dit? Det er jo i Sverige jeg jobbet för jeg gikk ut på mammaledighet.

Kan jeg bo i Norge, få svensk föräldrapenning for nr 2, men norsk kontantstötte for nr 1 samtidig? Skal jeg ha barnbidrag fra det norske systemet eller det svenske?

Det eneste jeg har funnet ut av er at jeg kan föde i Norge om jeg vil, det skal ikke ha noe å si for mammapengene...

Pappan kommer til å bo i Sverige, og pendle mellom landene.

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg bor også i Sverige, men holdt på å søke jobb i Norge da jeg fant ut at jeg er gravid for første gang. Trygdekassen i Oslo mener at det er Försäkringskassan i Sverige som bestemmer om jeg kan flytte og motta eventuell støtte i Norge. Godt å høre at jeg kan velge å føde i Norge!!! I mitt tilfelle bor pappan i Norge. Fortell gjerne hva du finner ut på annet hold!

SonjaMari

• 2 uker senere...

skal du beholde jobben i sverige? isåfall kan du reise hvor du vil med permisjonspengene. barnetrygd får du utbetalt der du er folkeregistrert, jeg antar det i ditt tilfelle blir Norge. Da burde du jo også få kontantstøtte?

Om du har avsluttet arbeidsforholdet i Sverige, og så melder flytting til Norge, får du penger fra Norge, og i og med at du ikke har jobbet her vil du få minstebeløp, eller engangsstønad. Om det er tilfelle lønner det seg ikke å melde flytting til Norge.

Slik har jeg iallefall forstått systemet. Jeg har sjekket det ut med både forsäkringskassan og trygdekassa. jeg beholder min jobb i Norge, men flytter til Sverige i permisjonstida.

Fikk vite at jeg kunne föde i både Norge eller Sverige, og at jeg får pengene fra forsäkringskassan uannsett. Jeg ville helst föde i Norge da jeg gikk gravid förste gangen. Men det gikk bra i sverige, faktisk bedre enn det skulle gjort i Norge.Selv om jeg pratet uforståelig norsk i födselsöyeblikket. Så jeg kommer til å reise til Sverige for å föde gang nr 2 også. Vil väre när föden og få epidural så jeg overlever...

I Norge skulle jeg ha minst 1,5 timers reise til närmeste födeavdeling...

Hvor mye er minstebelöp/engangsstönad på?

De svenske pengene er ikke verdt så mye i Norge så rik blir jeg absolutt ikke på denne lösningen..Men jeg tenkte ikke melde flytting. Jobben må jeg muligens si opp for födselen kommer til å skje etter 1,5 års mammaperm, og da har jeg ikke rett på tjänstledighet lenger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...