Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvor mange uker man må være på vei før man kan se kjønn på ultralyd. Er 13 fullgåtte uker i morgen. Litt fristet til å ta en privat ul. Hørte hjertelyden for noen dager siden, men hadde litt kraftig sting i magen for 2 dager siden. Blir litt lett bekymret :(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4731062-n%C3%A5r-kan-man-se-kj%C3%B8nn-ved-ul/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker den beskymringen.. Jeg begynte ikke å kjenne liv før i uke 23, før det var jeg konstant beskymret for alle vondter jeg hadde.

Men tilbake til spørsmålet ditt.. Tror det avhenger av hvor godt UL utstyr legen har når det gjelder å se kjønn så tidlig.. Kan jo også være at babyn din ligger litt vanskelig til. Ring å snakk med legen hva de anbefaler.. Men du kan ihvertfall se kjønnet i uke 17-18.

Vil også anbefale deg å kjøpe baby-watcher. Da kan du gøre etter hjertet når du vil..

Med et godt UL-apparat og en dyktig lege er det mulig å se kjønn rundt uke 12. Legen min så det i uke 11, antydet hva det var,men hadde ikke lov til å bekrefte det så tidlig. Bekreftelsen kom på 3d ul for 2 uker siden, vi venter gutt!:)

11-12 veker på vei er altfor tidlig å kunne sjå kjønnet. Eg har vært på totalt 6 UL (inkludert den i 18.veke) pga blødning. Eg var inne då eg var 11+5 og legen meinte dette var en gutt. Då eg kom på ultralyd i 18.veke sa jordmora at det måtte eg bare sjå bort i fra fordi det var altfor tidlig for å seie det sikkert, det kunne liksågodt vært navlestreng som anlegg for en penis evt kunne det også vere kjønnsleppene som ikkje var "komt heilt på plass". Eg veit fortsatt ikkje kjønn for barnet var så rolig og sjenert då vi var der i 18.veke.

Så Krabat, eg vil nok tru at legen din var heldig og traff riktig, for det er jo 50-50 % sjanse for det legen seier stemmer. Om du sjekkar inne på Babyverden kan du legge inn din termin og få om ca-dato for befruktning, ultralyd, søvnmønster osv. Når eg la inn min termin som er 10.juli fikk eg vite følgande: "Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd): 7. januar, 2006" Så når eg var til hasteultralyd 22/12 pga blødning og legen sa det var en gutt, var det altfor tidlig å kunne seie dette med god sikkerhet. Så eg og pappa'n må vente i spenning i 3 mnd til.

En dyktig gynekolog kan se det med passe god sikkerhet i uke 12 hvis man er heldig - helt sikkert. Men klart, helt 100% kan man ikke alltid være. Jeg syntes også det var rart at han sa han se det så tidlig, spurte derfor flere ganger. Som sagt, han hadde ikke lov til å bekrefte det, men ga meg allikevel et hint (kjennerhan litt). Enklere å se kjønn senere i svangerskapet, leger har jo også bommet på ordinær ul.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...