Gå til innhold

Atopisk eksem...noen som kan noe om det?

Anbefalte innlegg

Jeg er nesten helt sikker på at gutten har fått det. Han har masse flekker rundt omkring på kroppen.

Det jeg lurer på er om det er noe spes jeg bør tenke på som feks mat han ikke bør spise og sånn? Husker at jeg leste et sted at det var visse matvarer som kunne gjøre det værre.

Går det bort noen gang?

Hva kommer det av?

Jeg har slutta med å bruke skyllemiddel og vasker kun klærne hans i blenda sensitiv. Bader han sjelden og bruker masse olje i vannet. Smører på Aderma krem.

Er det mer jeg bør gjøre?

Veldig takknemlig for svar!:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4727782-atopisk-eksemnoen-som-kan-noe-om-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snuppa mi har litt atopisk eksem. Jeg brukte blenda sensitive,men hun reagerte på det og, så jeg gikk over til det vaskemiddelet som har hvita pakker med blå krift ;) (Husker ikke navnet på det!) Og da ble hunbedre. Jeg har prøvd forskjellige kreme, og fant ut at A-kremen funket utrolig bra.Hun ble nesten helt fri fo eksemen! Så den er verdt å prøve! :)

Vores jente har atopiskt eksem.

Jeg ammer henne,har tatt prøver for mat alergi,det har hun ikke.

Du må ikke la babyen bruke ull nærmast kroppen,ikke ha perfumert vann da du bader babyen,ikke vask med perfumert såpe,smør huden med masser fuktighets krem.

De aller fleste barn vokser det fra seg,og babyen er meget plaga,skal du dra til legen,fordi da får du dekt noe av kremen babyen trenger.

Ikke la babyen ha det for varmt,fordi da øker du kløen,atopiskt eksem klør.

Du kan bruke ull,men ikke som innestelag,also nærmast kroppen,fordi ull klør og er varmt,men du kan gott ha ull som neste tøyslag.

Jeg bruker en hvit pakke med blå skrift, at vaske tøye med,ikke bruker jeg skyllemiddel.

Vi fik og alergi mikstur at gi henne,da det klødde som værst.

Vi bruker Losobace fuktihetskrem for at holde huden fin og glatt

Heisann!

Skjønner du er ny på dette med atopisk eksem. Jeg jobber som sykepleier på hudavdeling og i tillegg har lille snupp atopisk eksem. Du kan kjøpe en liten, lettlest bok som heter atopisk eksem, den har Ole Fyrand skrevet, han er overlege på hudavd på riksen.

Som regel klør ikke atopisk eksem på så små babyer, de er heldigvis ikke så plaget av eksemet enda. Men det er masse du kan gjøre for å forebygge heldigvis. Det viktigste i eksembehandling er å unngå at huden tørker ut. Smør med fuktighetskrem minst to ganger for dag og ellers ved behov. Prøv dere frem for å finne den kremen som passer best på barnets hud. Dette varierer fra hud til hud. Jeg vil anbefale en krem som ikke inneholder parfyme, for eksempel apobase eller locobase. Når babyen bader er det viktig å tilsette olje i badevannet. Ha ca 15 ml i baljen. Naf badeolje er veldig bra. Ikke ha vannet for varmt, det provoserer eksemet. Når babyen er ferdig å bade kan du legge han på en håndkle og helst la huden lufttørke eller klappe huden tørr. Ikke gni.

Skift sengetøy en gang i uken og hold soverommet svalt og kjølig. Pass på å ikke pakk inn babyen for mye, svette provoserer også eksem. Bytt pysj hver kveld, rene bomullsklær er det beste for en atopisk hud. Siden man bruker mye fuktighetskrem vil det smitte over på klærne og gjøre dem tett. Det er ikke bra.

Ull stjeler fuktighet fra huden, så om du vil bruke ull, ha alltid bomull innerst mot huden. I tillegg kan ull klø.

Når det gjelder vaskemidler er neutral et godt alternativ. Ønsker du å bruke skyllemiddel kan du forsøke neutral skyllemiddel. Det er lurt å skylle klærne en ekstra gang. Dette kan stilles inn på de fleste vaskemaskiner.

Får babyen eksem som ikke forsvinner av fuktighetskrem kan det hende legen må skrive ut kremer til deg som inneholder steroider. Ved rett bruk er det ikke farlig å bruke disse kremene. Men det er viktig å trappe ned steroidsalvebruken slik som legen forklarer. Dette står det masse om i boken til Ole Fyrand.

Om du ønsker mer informasjon kan du besøke Norges Astma og allergiforbund sine sider.

Håper det går bra med huden til babyen din! Heldigvis vokser de fleste av seg eksemet etterhvert.

Lykke til!

Annonse

Eldste mann har/hadde atopisk eksem. Han har så og si ingenting nå mer (5,5år). Fikk tips på helsestasjonen om å bruke olivenolje i badevannet, og å smøre han med, brukte også noe i badevannet jeg kjøpte på apoteket, husker ikke navnet på det, men det var noe som gjorde vannet helt lilla, og ungen også. Var til homeopat med han også og fikk noe "medisin" hos henne, dette syntes jeg ikke hjalp, men fikk tips hos henne om å gi han nattlysolje kapsler, og disse hjalp. Hun sa da jeg skulle klemme ut innholdet, og gi han med sje, men han ville heller ha de hele, og tygge de, men han var jo da 1,5år, kanskje litt mer også. Brukte ellers kremer som er nevnt her over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...