Gå til innhold

Boxette er trafikkfarlig!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er enig med deg og de andre som sier at det er best for babyens rygg å ligge.

Men barnet ligger jo flatt og fint på ryggen overalt ellers, hvorfor kan man ikke bare ta hensyn til at i BILEN må det være litt annerledes? Å tenke over det faktum at livet kan være i fare, og dermed prioritere det sikreste utstyret? Kjører man så utrolig lenge av gangen at barnet ikke skulle tåle å sitte i en stol som eksperter har brukt LANG tid på å utvikle til akkurat disse små barna?

Har forresten hørt fra Trygg Trafikk at det er foreldrene som selv finner ut når babyer og små barn er store nok til å slutte å sitte i bilstol. De synes det ser rart ut, og så slutter de med det - og dermed er faren for liv og helse betraktelig steget! Trygg Trafikk sier at barn egentlig skulle ha sittet i bilstol mye lengre enn foreldrene lar dem.

Til slutt: Husk at om du anser deg selv som en god sjåfør, gjør det dessverre ikke noe med at det er mange der ute som aldri skulle hatt lappen.... Møter du på en av dem (Gud forby), bør du være forberedt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Boxette er ikke det samme som bilbag, og det stemmer ikke at det er forbudt andre steder i Europa. I land som Spania og Frankrike er det mer og mer vanlig at de lager vognbager som også er boxette feks Bebe confort og Jane, disse er godkjent etter EU reglement og testet på vanlig måte.

Skrevet

Hei!

Har allerede gjort det klart at boxette og bilbag ikke er det samme, selv om beskrivelsene mine kunne se nokså forvirrende ut i begynnelsen, hehe...

Vet ikke helt hva poenget ditt var med å si dette med forbud, om det var for å fortelle fakta (fint) eller for å forsvare bag og boxette? Jeg kommer ikke til å bruke noe annet enn stol uansett, jeg.

Men takk for opplysningene! :)

Skrevet

Kanskje på tide med litt faktainformasjon i denne debatten?

Liggende transportløsninger som Boxette, bagnett (forutsatt at bagen er godkjent), bilstoler med liggemuligheter og enkelte frittstående barnevognsbager er så sant de er godkjent iht eksisterende regelverk (pt ECE 44-03) fullt lovlig i langt flere land enn Norge. (Det er faktisk derfor man har et felles europeisk regelverk.)

Undertegnede vet med sikkerhet at f.eks. SimoSAFE bagnett klarte sikkerhetskravene med god margin den gangen det ble testet og godkjent etter ECE 44-03.

Feilinformasjonen om at denne type transportløsninger er forbudt, og/eller kommer til å bli forbudt i nærmeste fremtid, plantes bevisst i markedet av aktører som selv ikke har slike produkter.

Utover dette kan man selvfølgelig diskutere fordeler og ulemper med sittende vs liggende løsninger for de aller minste, men skremselspropaganda i form av direket feil informasjon er lite heldig for en slik debatt.

Selv valgte vi å transportere barnet liggende den første tiden.

Skrevet

Hei!

Jeg har ikke bevisst ført noen skremselspropaganda, driver ikke med salg av bilstol eller noe sånt. Har nevnt at bag og boxette er forbudt noen steder, men det har ikke vært hovedgrunnen til at jeg har skrevet innlegg her. Innleggene mine har gått mest ut på hva som er fordelene med bilstol fremfor bag og boxette. Og det jeg har sagt om det, f.eks. ang. sikkerhet og støtte for nakke/rygg, er faktainformasjon.

Men takk for informasjonen du kom med her, det var fint.

Skrevet

Uff, nå ble jeg litt bekymret..

Skal kjøre 10 timer i bil få uker etter fødsel, og kan ikke ha baby i bilstolen så lenge, så MÅ derfor bruke bag.

Har bilstol, og kommer nok til å bruke den etter denne turen.

Så takk for advarsel!

• 2 uker senere...
Skrevet

I siste nummer av Motor tester de bilstoler, boxette og nett, og der får Acta Gracos boxette godkjent karakter (mens flere bilstoler ikke får det, og ikke nett).

Bare til opplysning. Så får jo enhver velge hva de vil tro på. Skal være forsiktig med de små ryggene i hvert fall!

Skrevet

Vil bare gjøre dere oppmerskomme på at 4-5 timer i bilstol er alt for lenge for en nyfødt baby. Helt riktig det med bilstol i stedet for boxette, men: Babyen skal ikke ligge/sitte i bilstolen mer enn 20 min i strekk. Så må det tas en pause hvor babyen legges flatt, og så kan man kjøre videre... Så det kan bli slitsomt for dere med 4-5 timers kjøring fra sykehuset, feks.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det siste året har jeg bodd i Florida og jobbet i DisneyWorld. Dette er jo den største turistatraksjonen i verden, og folk lar seg ikke stoppe av en liten baby som bare er noen uker eller mnd gamle. De skal møte Mikke Mus, koste hva det koste vil! :)

Og i USA så har de fleste vogn med bilsetet festet oppå. De fleste av typen Acta Graco. Og her sitter jo de små podene fastspennt i bilsetet sitt time ut og time inn, gjerne 10 timer om dagen! Det er klart at de tar ut barnet for mating og bleieskift (vell, noen mater ungen mens den sitter i stolen også) men store deler av dagen så sitter de i bilstolen.

Er amerikanere dumme, eller bare litt mindre hysteriske?

(nei, dette er ikke for å prøvosere)

• 3 uker senere...
Skrevet

Hva med å ta bussen hjem? Da slipper en dette problemet.

Skrevet

Det går ikke buss over alt...

Skrevet

Boxette og bilbag er vel to forskjellige ting? Boxette skårer vel egentlig greit på trygg trafikk testen, det vognbag med nett som ikke skårer særlig bra. eg er enig at det bør unngås, men om en er veldig opptatt av at barnet skal ligge er jo boxette et greit nok alternativ.

Skrevet

Ja, det var simo sitt bagnett som fikk dårlig, boxetten fikk ikke så gal score. Stor forskjell med andre ord!

Men sikkerhetsmessig er bilsete best (om man har et bra et vel og merke).

Skrevet

Boxetten fikk faktisk BRA i testen, samme som de beste bilsetene! Mens simo sitt bagnett fikk Mindre tilfredsstillende og var livsfarlig ved sidekollisjon! Noen av bilsetene var også mye verre enn boxette, så det kommer nok veldig an på hvilket sete man velger :o)

Skrevet

Nå har ikke jeg lest ALT her, men HVA ER BOXETTE?

Skrevet

Boxette er et slags liggende bilsete som tar opp et sete i bilen. Det monteres sidelengs og babyen ligger fastspent oppi den. Så festes den igjen med bilens trepunkt-sele... Det er mye sikrere enn vognbag med nett over, som er det denne diskusjonen egentlig advarer mot, men som ikke kommer frem i overskriften..!

Her er den:

http://forbrukerportalen.no/produkter/7878

Skrevet

Hei, hovedinnlegger her!

Først og fremst vil jeg si at jeg slett ikke er ute etter å provosere! Jeg vet at boxette kommer bedre ut i tester enn bag med sikkerhetsnett. Men boxetten gir ikke god nok støtte for hode/nakke, der er det kun bakovervendt bilstol som gjelder! Men jeg vil jo legge til at bilstolen må være av god kvalitet - ingen vits i å velge et bilstolmerke som har kommet dårligere ut enn en boxette.

En barnelege som har forsket på dette med bilstol, har uttalt til Trygg Trafikk at det ikke er vist noen skade på ryggen etter at barnet har liggesittet i bilstol. De kan fint sitte i 1-2 timer av gangen, så man kan jo ta pause ca annenhver time slik at barnet får strekke på seg/spise litt.

Har endelig født, forresten! :-) :-) :-) Og nå har jeg erfaring med bilstolen.

Vår nyfødte lille Mina satt godt i bilstolen sin hjem fra sykehuset. Hun satt i 1, 5 timer og sov hele veien. Hodet hang heller ikke og "dinglet", slik jeg har lest mange har vært redd for. Hun satt trygt og godt der, og har vært med på flere bilturer etter fødselen. Jeg føler meg veldig trygg på at hun både har det bra, og at hun er godt sikret dersom, Gud forby, en ulykke skulle skje.

Lykke til. :-)

Skrevet

Mulig det ernevnt før, men hvilken bilstol har du kjøpt?

Skrevet

Var det meg du mente? Har iallfall kjøpt MaxiCosi Cabrio. Den var visst ikke best i test, men scoret høyt. Har du erfaring med den?

Skrevet

Akta graco boxetten kom godt ut i test. Har selv tenkt at disse nettene(boxettene er utrygge, men her var visst testpersonalet overrasket over hvor bra den er. Simo nettet kom blant annet dårlig ut. Legger ved en link; http://forbrukerportalen.no/Tester/2006/1148973596.19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...