Gå til innhold

Boxette er trafikkfarlig!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norge er det eneste landet i Europa (eller Nord-Europa, husker ikke helt) som fortsatt tillater bruk av boxette. Men det kommer etterhvert til å bli forbudt her også, fordi det er LIVSFARLIG i en eventuell kollisjon.

Det som er best, er de bakovervendte bilstolene (0-13 kg), som vi selv har kjøpt. Den skal vår datter få ligge i fra hun er nyfødt.

Mammaer - IKKE LEGG DERES ELSKEDE LILLE SKATT I BILBAG!!!

Klem fra Maria og juniprinsessa. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest irismor.21.4
Skrevet

Har kjøpt bakovervendt stol selv. Maxicosi ble vårt valg.

Skrevet

jøss, er det sant? hvor har du den informasjonen fra? Hadde tenkt å leie boxette da vi ikke har bil og skal bare hjem fra sykehuset, men ble usikker nå. trodde det var bra for babyen å ligge mest mulig og at det derfor var best med boxette sånn helt i starten???

Skrevet

Vi hadde også tenkt å kjøpe/leie bilbag, men dama på babybutikken frarådet oss det. Det var hun som sa at det kom til å bli ulovlig snart, og at vi ikke måtte tenke på å bruke en slik.

Hun sa også at det går helt fint for nyfødte å ligge/sitte i bilstol beregnet på de minste. Ikke så altfor lenge av gangen helst, men en tre-fire timers kjøretur skulle gå helt fint. Bor dere lenger unna sykehuset enn det, er det jo bare å evnt ta en amme-/bleieskiftpause på turen.

Lykke til!

Skrevet

Ja, lurte og på hvor du hadde den informasjonen fra.... Synes det er helt utrolig at hun dama kan si noe slikt. Har snakket med Trygg Trafikk og det er ingen tester som viser at boxette eller sikkerhetsnett er mye mindre sikkert enn bilstol. OG jeg har diskutert det med mange som jobber i med sikring av baby i bil, og alle sier at skal man kjøre lengre enn en time (maks) så er det bedre for barnet å transporteres liggende..... Det ER lov med både sikkerhetsnett og boxette, og ingen i Trygg Trafikk har sagt noe som helst om at dette skal bli forbudt.... Men det er klart man må bruke boxette eller bag som er godkjent for sikring av baby i bil...

Skrevet

Trur nok at det som er tanken bak at det er så farlig med boxette/sikkerhetsnett er at ved en evt kollisjon så er babyen ikke heilt spent fast i f.eks bagen og da kan den jo lett kastest rundt inni bagen sjølv om man har et sikkerhetsnett over...

med boxetten kjenner eg ikke så mye til men å gå fra en liggestilling til nærmast sittestilling ved en evt kollisjon er jo ikke bra for nakke og hodet... det er dei skadene som er farligaste ved en evt kollisjon. Ved at babyen er i en bilstol og ikke ligger heilt flatt så minimaliserest dette spranget, det blir kortere som hodet klarer å kastest oppover/fremover spesielt når bilstolen er montert imot kjøreretningen. Det er også det faktum at etter kollisjonen så slengest ikke hodet så langt bak heller....

Eg bruket sikkerhetsnett når eg fik min siste men kun ifra sykehuset og hjem, (har en kjøretid på 1 1/2 time) men eg følte meg ikke trygg i det hele tatt så eg leverte det ganske fort tilbake til helsestasjonen.

Det er også et faktum at man ikke skal la bøylen på stolen være bak stolen, den skal være rett opp når man kjører babyen. Husker ikke heilt alle fakta hvifor det skulle være slik, men den ene eg kan huske var ivertfal at ved en evt kollisjon så er det enklare å fjerne stolen m.babyen i vist håndtaket er opp og minimalisere skadene på babyen slik, ved at man har babyen i stolen inntil den er blitt undersøkt...

*Eg kjem ivertfal etter min erfaring som ambulansearbeider å bruke kun bilstol men det er berre pga min erfaring og det eg har opplevd og sett...

masse lykke til vidare

Skrevet

Ja hun sa det, hun i butikken. Det var kjempeviktig for babyens hode å ha støtte i en eventuell kollisjon, og det får den ikke liggende i en bilbag. Bilstol er absolutt best.

Skrevet

danmark tilatter boxette.

jeg er personlig mer tilfreds med boxetten.

Babyen er jo fast spent, i forhold til bagen m/nettet.

Jeg er uenig med dama i butikken som sier at en nyfødt baby kan sitte i en stol i 3-4 timer.

Ryggen deres kan ikke holde til slikt.

for en nyfødt baby er 30 min nok.

jeg har lest at det er en i danmark som har oppfunnet en slags pose til å ha i bagen med nettet.

Posen gjør at babyen kan tas ut og inn av bagen uten å måtte vekkes.

den er gjør også at babyen ligger mere fast bak i bilen.

Skrevet

Jeg tviler ikke på at det er mest komfortabelt for barnet å ligge flatt på ryggen. Men det er ikke det som er hovedpoenget når man er på biltur. Da er poenget SIKKERHET.

Dere er sikkert fornøyde med boxetten, men så har dere kanskje ikke hatt noen kraftige bråstopp eller vært med i noen kollisjon med babyen deres (forhåpentligvis!!). Dermed vet dere vel ikke i praksis hva som kan skje med babyen i bagen.

HODET til babyen er hovedpoenget - det er tyngre enn vårt i forhold til kroppen, og de kan ikke støtte det selv. Kroppen deres blir nok ikke kastet ut av boxetten pga nettet, men hodet har ingen støtte i det hele tatt. Og tenk på det faktum at veldig mange voksne har fått whiplash som følge av kollisjon. Hva kan da skje med den lille?

Vi vet alle også at voksne heller aldri skal LIGGE i bil, om vi er aldri så fastspent. Sikkerheten til babyen må nesten komme før dette med komfort, man kan jo heller ta mange pauser for bilturen om man er redd for babyens rygg.

Lykke til videre!

Skrevet

fant dette på en dansk side;

Boxette eller liftnet

Der findes to andre godkendte løsninger til biltransport af helt små børn. Boxetten, en slags babylift med indbyggede seler og liftnet til at spænde barnevognsliften fast med. Hverken boxetten eller liftnettet er lige så sikre som babystolen, bl.a. fordi barnet ligger på tværs af kørselsretningen.

Derfor anbefaler Rådet for Større Færdselssikkerhed, at boxette eller liftnet kun bruges til børn med særlige problemer, som betyder at de ikke kan bruge en babystol. Fx for tidligt fødte eller børn med en kronisk sygdom.

Skrevet

Har hørt siden høsten 03 at det er utrygt og snart blir forbudt å bruke nett og boxett. Fremdeles er det ikke forbudt, da kan det ikke være så farlig. Vi brukte nett de første mnd og var fornøyd med det. Snuppa lå så nedpakket at hun hadde ikke mulighet til å bli slengt rundt i baggen.

Skrevet

Som jeg skrev til ei ovenfor - såklart er man fornøyd så lenge man ikke har vært med i kollisjon. Og grunnen til at det ikke er forbudt ennå, er vel som med mange ting. Det må nok dessverre en fæl ulykke til før man skjønner det!!

Tro meg - du kan pakke babyen inn så mye du vil - men det er ENORME krefter i sving når man bråbremser eller kolliderer. Babyen vil veie flere hundre kilo i øyeblikket.

Babyen vil ikke bli slengt ut av bagen nei, men nøkkelordet her er HODET - vi snakker nakkeskader og i verste fall brudd (død). Nei HUFF.... Ligg unna bagen....!

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi brukte nett til bagen de to -tre første månedene sist. Babyen ble født på senhøsten, og lå alltid godt nedpakket i bagen og med de putene som følger nettet i tillegg som man skal putte ned i bagen, så ble det så liten plass i den at han lå veldig stødig. Hodet hadde fått mindre sleng på seg der, enn i en bilstol, og han hadde ikke plass i bagen til å bli "slengt rundt". Hadde bilen havnet på hodet hadde han blitt liggende mot nettet, såklart grøsset jeg ved den tanken. Men det hadde nok vært temmelig ubehagelig, og kanskje tilogmed skadelig, for en nyfødt å bli slengt rundt og hengende oppned i en babystol også. Sikkerhetsnett er godkjent, og jeg blir derfor så irritert når det skal være LIVSFARLIG!! å bruke det. Jeg hørte det samme for to år siden, at det "snart" skulle bli forbudt, men det er fortsatt ikke det. Og det er strenge regler i Norge. Etter to-tre måneder var det for trangt i bagen, og da gikk vi over til babystol. Synes stolen var veldig bratt i starten da også, enda han da var blitt "stor",og han satt ikke så veldig godt (syntes jeg)

Denne gangen får vi barn midtsommers og da vil jeg ikke bruke nett, fordi man ikke kan pakke inn barnet, og det derfor blir romsligere i bagen. Men jeg gruer meg til å sette en bitteliten nyfødt en i stolen, for den lille bylten siger ned og hodet blir hengende, og det er ekkelt det også synes jeg.

Fordelen med setet er at det er mye letter både å montere hver gang, og det er praktisk å bære barnet ut og inn av bilen i stolen. Og det sies jo at stol er tryggest, så kanskje føler man en litt større trygghet, når man bruker stol, av den grunn.... Men i virkelig stygge ulykker, grøss og gru, så vet jeg ikke..Ofte går det vel ikke så bra uansett hva slags sikkerhetsutsyr man velger....

Jeg er alltid litt redd jeg, når jeg kjører med barn i bilen, enda han sitter mot kjøreretningen, i en stol som er best-i-test.Men så er jeg en pingle mamma også:-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Tror nok ikke at Maria24 vet helt hva hun snakker om. Spesielt siden hun ikke hvet bruken av Boksette og bag og at det er to helt forskjellige ting.

Kansje en ide og se de live og hvordan bruken av det er.

Skrevet

Hei anonyme menneske!

Joda, jeg vet forskjellen. Meningen med innlegget var å advare om bruken av begge - både bag og boxette. Men jeg ser selv at da innlegget ble skrevet, blandet jeg bruken av navnet boxette og bag mens jeg skrev.

Boxette og bag er forskjellig, men det har ingenting å si for det som var poenget mitt. Poenget var nemlig å få frem at hverken boxette eller bag gir babyen støtte for hodet i en evnt kollisjon.

Utdrag fra Babyverden.no:

"I Norge er både bilsete, bilsikringsnett til bruk med bag og boxette godkjent etter normen R44-03 fra 1998. Mange velger nett sammen med bag for at barnet ikke skal overbelaste ryggen den første tiden.

Likevel anbefaler Trygg Trafikk bakovervendt bilstol, sier informasjonsarbeider Kristin Øyen. Disse har vist seg aller tryggest i trafikkfarlige situasjoner dersom de er montert riktig.

Trygg Trafikk anbefaler sterkt å velge bakovervendt spedbarnsstol til de aller minste barna. Ved en kollisjon blir belastningen fordelt på hele barnets rygg."

Skrevet

Maria24

Det de mener i Trygg Trafikk er at bilstol er sikrere enn boxette og bag, men hvis en skal kjøre lengre enn 1 time kan ikke babyen sitte i stol. Ryggen deres tåler det ikke og derfor må man bruke boxette eller bag ved lengre turer. Har selv diskutert dette med flere ansatte på babyshop og andre butikker som selger bilstoler.

Altså: bruk bilsete til korte bilturer og boxette hvis man skal kjøre langt!

Jeg er fra Bergen men bor i Oslo, som vil si at jeg kommer til å kjøre en del turer over fjellet med baby. Da er ikke bilstol noe alternativ for meg... Skjønner?

Skrevet

Jeg skal også kjøre lange turer, lenger enn Bergen/Oslo, og jeg tør ikke å bruke bag eller boxette... Å bruke dette på lengre turer virker for meg helt omvendt, det er jo større sjanse for at det skjer en ulykke jo lengre tid du er på veien, og da trengs jo det sikreste utstyret.

Skal heller ta mange pauser på turen slik at hun slipper å sitte så lenge av gangen.

Skrevet

På barnevognhuset Rudo ble jeg også frarådet å bruke sikkerhetsnett, uavhengig av hvor langt man skal kjøre. Hvis man skal kjøre langt så måtte man bare stoppe ofte og amme eller ta spisepauser.. Hun hadde selv kjørt fra Oslo til Trondheim med bare bilstol og ikke så gammel baby. De hadde stoppet utallige ganger i og med barnet ikke kan sitte lengre en 30 min av gangen. Men på bakgrunn av sikkerheten så valgte de å ikke bruke sikkerhetsnettet. Vi fikk låne sikkerhetsnett av et vennepar, men har i tillegg kjøpt bilstol da vi fikk vite dette.

Skrevet

Ringte trygg trafikk nå jeg for å få svar og fikk beskjed om at sikkerhetsnett IKKE var livsfarlig og at det er trygt å bruke, men da kun med godkjent bag. Det kommer ikke til å bli forbudt å bruke nett.

Har selv brukt sikkerhetsnett til begge mine og synes det var best de første mnd. Ser selvsagt det negative både med stol og nett. Det kommer vel kanskje litt an på hvor stor barna er?? Hvis de er veldig små så vil de jo "bevege" seg mer rundt i bagen.

Uansett så er det ikke bra med verken bråbremsing eller kollisjon så der kan kanskje den som kjører være litt mer oppmerksom og helle ha litt større avstand så slipper man stort sett å bråbremse!!?

Skrevet

Hei!

Et generelt spørsmål til alle: Er det komforten eller livet til babyen som er viktigst? (selvsagt hadde det vært best at man slapp å velge!)

Dette er ikke ment som kritisering av deg, sbea, selv om jeg kommer til å være litt krass i det jeg sier nå. Jeg vil bare få frem det som var poenget i innlegget mitt. Som sagt, ikke noe angrep på deg!

Men hva mener du egentlig når du sier at du er fornøyd? Altså, at du synes bag var best? Best i en kollisjon? For det er jo det som teller. Best i en KOLLISJON.

Man kan ikke si at man er fornøyd med bilbagen før man vet hva den er god for i bilbruk. At barnet sover godt i den, er ikke det som er kriteriene når det gjelder sikkerhetsutstyr i bil. DA er kriteriene: HVORDAN FUNGERER DEN VED SAMMENSTØT. Det blir det samme som å si "jeg er kjempefornøyd med airbagen i bilen min", når man aldri noensinne har opplevd hvordan den fungerer.

Og det siste argumentet i innlegget ditt, er dessverre svært vanskelig å gjøre noe med - hvordan i all verden skal man kunne "sikre" seg mot bråbremsing eller kollisjon?

At man selv er fornuftig og gjør alt "riktig" i trafikken, gjør ikke noe med det faktum at det er hundretusenvis av andre sjåfører på veien her i Norge. DE kan foreta dårlige avgjørelser, som livsfarlige forbikjøringer, sovne bak rattet, og ikke minst kjøre altfor fort slik at reaksjonshastigheten deres forsinkes... Og for ikke å snakke om skogens konge, som kan finne på å løpe ut i veien hvor som helst, og før man aner ordet av det....

Bryr meg ikke om hva de på Trygg Trafikk sier om sikkerhetsnett, JEG kommer aldri i livet til å bruke det. Jeg har nemlig sett kollisjonstestene.

Mødre, dere gjør som dere vil, jeg har ikke tenkt å tvinge noen til å bruke bilstol. Det KAN jeg ikke heller. Men jeg må jo få lov til å si hva jeg mener, akkurat som dere gjør.

Lykke til uansett hva dere velger!

Skrevet

Skjønner deg veldig godt og blir ikke snurt men for vår del var nettet best... som andre har skrevet før har vi vinterbarn og dermed satt de "bom fast" brukte i tillegg støtte rundt hodet som gjorde det bedre.

Når det gjelder bråbremsing så kan det aldri unngås helt og det hørtes kanskje slik ut men det mente jeg ikke men jeg ser desverre hver dag hvor stygt (altså fort og vanvittig tett) enkelte billister kjører MED barn i bil.

Hva som er best i en kollisjon er også vanskelig å si for der kommer det ut på bl.a stolen barnet sitter i og bagen som barnet ligger i.

Det jeg mente med hele innlegget er at nettet ikke kommer til å bli forbudt men at det tross alt er opp til hver og en av oss velger det vi synes er best for barnet. Så får vi håpe at vi alle unngår kollisjoner og farlige situasjoner

Skrevet

Det er forferdelig synd dersom bag med nett ikke blir forbudt, det er jo en grunn til at så mange andre land har forbudt det... Men det må vel dessverre en dødsulykke til for at de som godkjenner/forbyr sikkerhetsutstyr skal få opp øynene!

Det er sant som du sier, at det er opp til hver og en av oss hva vi velger. Dette er bare et forum hvor jeg valgte å skrive en oppfordring, om man kan kalle det det. Men om jeg bare har fått en eneste mor til å tenke seg om to ganger før hun velger sikkerhetsutstyr til barnet sitt, blir jeg veldig glad!

Avslutter med å si det samme som deg, håper vi alle unngår farlige situasjoner i trafikken!!

Skrevet

Dette er jo en uendelig diskusjon hovedinnlegger mente det jo som en advarsel for de som er innteresert.. Jeg er helt enig og har akkurat hørt om noen som faktisk krasja så mye at det var snakk om mer en brå bremsing men der bilen går på tak og rullet flere ganger de hadde acta graco sete og barnet kom fra det uten en skrape, politiet sa at hadde de ikke hatt den type sete hadde det gått betraktelig værre med barnet! Dere som vil bruke bag eller boxete må jo bare det men i ei ALVORLIG ulykke er ikke jeg itvil i hvertfall har selv en prematur unge og har hatt stol fra dag 1 eller fra vi slapp ut av sykehuset. Vi hadde en 3 timer tur hjem fra sykehuset og stoppa og lot junior strekke på ryggen jevnlig. Om en blir på kjørt far siden ligger/sitter barnet tryggere i en stol så lenge stolen og barnet er montert riktig. Men folk må jo få velge selv men har alikevel krav på å få vite at det faktisk ikke er lov å bruke nett eller boxette i f.eks. sverige!

Skrevet

hei vi var på en baby butikk i sverige å spurte hvordan det var med nett siden vi hadde fått et brukt et. Han mannen i butikken sa at han hadde vært brannmann og hvis vi hadde tenkt å kjøpe bagg som skulle brukes nett på så fikk vi gå en annen plass å kjøpe denne. Han hadde vært vitne til en slik ulykke med nett og han ba oss tenke oss at ungen kom med flere kilos fart mot nettet. da hjelper det nok ikke hvor godt babyen er tullet inn, trykket vil bli det samme hvis det blir en bråbrems eller eventuelt en kollisjon. Grunnen til at det er tryggere med stol er at da itter barnet bak0overvent, det er en grunn til at de annbefaler dette helt til barnet er over 4 år. Jeg for min del vill sette sikkerhet forran hvor behagelig det er for babyen, min baby skal ikke være grunnen til at de forbyr sikkerhetsnett!!! Vi valgte derfor å ikke ta imot nettet og eieren så at ho skulle kaste det så ingen andre får bruke det heller. Jeg sier dette kun for å hjelpe og ikke for å provosere på noen måte.

Skrevet

Det er faktisk ikke komforen til babyen jeg tenkter på, når jeg vil at hun skal ligge de første månedene. Det er belastningsskader på ryggen fordi hun må sitte i en stor. Den belastningen vet jeg det blir. Kolisjon håper jeg aldri jeg opplever. Så jeg veier ikke komfort mot skader ved kolisjon, men skade ved å sitte istedet for å ligge mot skade ved eventuell kolisjon.

Nå er det ganske stor forskjell på boxett og nett. Boxetten har ikke nett og er festet bak og med beltet rundt, for at ved en bråbrems strammes besltet og boxetten vippes opp og inntil seteryggen, barnet blir da liggende på høykant (siden) inn mot seteryggen, men ryggen strak mot oppbrensingen. for meg høres det i hvertfall trygt ut...

og særlig når jeg så sist jeg hadde baby, hvor stort og tungt hodet var da han var 4 måneder og vi flyttet han over i stol. Hodet hang og slang, så sete frister meg i hvertfall ikke...

(kanskje jeg bare skal bli hjemme det første halvåret. sikring er rett og slett vanskelig)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...