Gå til innhold

Noen med erfaring/peiling på "stjernekikkere" ?

Sonea

Anbefalte innlegg

Jeg har født to barn, og venter nr. 3 i oktober. Første fødsel gikk som en drøm - vond, men likevel opplevelse av kontroll. Andre var et sant smertemareritt - Ingen smertelindring og timesvis med intense rier som ikke førte til noen fremgang i fødselsforløpet. Da endelig ungen kom ut, uttalte jordmor spontant: "Det er ikke rart at du har måttet presse og presse - babyen kommer med hodet feil vei!"

Siden har jeg hørt at slike babyer kalles "stjernekikkere". Er det flere som har opplevd/hørt om andre som har født slike? Hadde vært veldig spennende for meg å lese. Må innrømme at jeg er blitt litt skremt av å føde, og tror at det hadde lettet litt på trykket å få høre andres erfaringer.

På forhånd takk for svar :-)

Fortsetter under...

Heihei!!

Min første var en stjernekikker, og fødslen forløp ganske greit... vel det vil si, frem til selve utpressingen. Da riene tok til for fullt, skjedde det veldig lite. Jeg presset og presset, men lillejenta ville ikke ut. Jeg hadde tre Jordmødre liggende oppå magen som hjalp meg å presse henne ut. Og da sa det plutselig plopp, og så var hun ute. Den ene jordmoren fortalte meg at jenta mest sannsynlig hadde sittet fast med nesen mot skambenet, siden hun var litt vrang å få ut.

Men jeg hadde en fin fødsel, jeg revnet minimalt og har ikke på noen måte blitt skremt med tanke på å få flere barn.Jeg venter også i oktober, og gleder meg masse til den lille kommer :)

Lykke til ;)

Hei

Hadde det som deg. Hadde intense rier som ikke virket. Jordmor skjønnte ikke hvorfor jeg ikke hadde bedre fremgang. Måtte til slutt ta vannet og mener og huske at han snudde seg da. Han kom ihvertfall riktig ut, men jordmor sa han først hadde snudd seg helt på slutten. Tror ikke du skal bli skremt av det. Med første mann hadde jeg en grei fødsel. Hadde kraftige rier og når jeg kunne trykke var det to trykkrier og ungen var ute. Fødsler vill alltid være forskjellige.

Hei!

Jeg fikk en "stjernekikker" for 3 år siden. Hadde rier nesten uten fremgang i 2 døgn før jeg fikk epdirural og drypp. De ga meg maks tillatt drypp og da åpnet livmorhalsen seg endelig med ca 1 cm pr halvannen time. Men ved 9 cm var det bom stopp igjen. Først 3 timer senere, ved hjelp av vakuum, tang og fundustrykk kom jenta mi til verden. Ble klippet men revnet helt bak. Så jeg hadde ingen hyggelig fødselsopplevelse nei, og skal ha planlagt snitt nå i mai.

"stjernekikkere" har mye større omkrets når de kommer ut, kan visst plusse på nesten 8 cm. Dessuten får de ikke presset nok mot livmorhalsen pga dette og det gir ofte inneffektive rier, gjerne over flere døgn.

Du kan jo be om å få sjekket leie før neste fødsel, for hvis 3.mann ligger rette veien får du nok en veldig enkel fødsel. Spesielt siden du greide å føde en stjernekikker uten hjelp.

Mvh

Jeg fikk gutten min for 16 dager siden, og det er en stjernekikker. Skikkelig tøff fødsel som nesten endte i hastekeisersnitt. Må si jeg er litt skremt med tanke på om jeg skal ha flere barn... Vil jo gjerne ha en til!

Men jeg var veldig heldig da, revna omtrent ingenting. Måtte bare sy 3 sting! Jordmora sa det var første gang hun hadde opplevd at noen ikke rivna mer etter en stjernekikker-fødsel:)

Hei.Har tre barn.

1.gutt for 8 år siden, vanlig fødsel

2.jente for 6,5 år siden, ansiktsfødsel ( eller stjernekikker)

3. gutt for 3,5 år siden, keisersnitt

Fødsel nr 1 tok 8 timer, nr 2 tok 7 timer. Brukte et kvarter lengre på selve "pressingen" på nr 2, men ellers alt greit. Nr 1 var 3100 g og nr 2 3920, så jenta var mye tyngre. men begge fødslene gikk greit. Revna bare litt på den første.

Vi vurderer å prøve på nr 4. :-)

Annonse

Tusen takk for flotte svar!

Interressant å høre andres erfaringer. Jeg håper det er slik som en nevnte over; at tredje fødsel vil gå greit dersom leiet til babyen er normalt. Kan gjerne få ultralyd før fødsel, går jo an å forhøre seg. Og dersom det viser seg å bli nok en stjernekikker, er det bare å bestille epidural :-)

Igjen takk, jenter - og ha en fin dag!

Hei, dette var et fint innlegg, jeg sitter med litt av samme spenningen etter fødsel for litt over ett år siden.

Jeg fødte normalt i 98, men gutten var veldig dårlig uten noen god forklaring - derfor ble jeg litt ekstra fulgt opp andre gangen.

Andre gangen hadde jeg en fødsel med fantastisk fremdrift, intense men effektive rier, og full åpning etter 4 timer! Men babyen, gutt dette også, kom likevel aldri ut! Etter fire nye timer, og mange ubehagelige undersøkelser ble det beordret ul som viste at lillegutt var stjernekikker. Hastesnitt ble beordret etter forsikring om at han ikke rokket seg ved pressrier engang.

Nå har jeg bestemt meg for følgende.Jeg skal ha samtale på sykehuset før fødsel hvor jeg "bestiller" følgende: Ved ankomst fødeavdeling skal jeg ha ul forå se hvordan barnet ligger. Ved full åpning skal jeg ha ny sjekk. Er dette ikke mulig så får de heller gi meg keisersnitt. Det er ingenting jeg heller ønsker enn en normal fødsel, og å få oppleve å få et nyfødt barn på brystet! Har jo aldri opplevd det! Men jeg tar ingen sjanse på vegne av barnet mitt for å oppleve dette.

Vet ikke noe om statistikk på området, men vil jo tro at det er usannsynlig med to stjernekikkere etter hverandre? Og det ER sant at stjernekikkere gir unormalt tøffe fødsler! Så har du gjennomført en klarer du deg helt sikker kjempebra i en normal fødsel!!

Klem!!

Eg har født to vanlige og 2 stjernekikkerte...

Må si at dei to siste var stjernekikkere. siste fødselen var kjempetøff og eg fik presstrang allerde ved 8cm åpning og bekkenet mit føltest ut som det skulle brekke.

Men fødselen før det var kjempefin, hadde ingen problemer i det hele tatt, tok 10minutter fra full åpning til han var ute...

Skal denne gangen bli igangsatt 20.april og eg har bedt om at det skal bli holdt god kontroll over om det blir stjernekikkert denne gangen også eller normal hodetstilling. I tilfelle det blir stjernekikkert så ber eg om epidural, det blir da første gangen eg ber om slikt (har hatt 4 fødsler nærmast uten smertelindring) men den siste var så vond at eg klarer ikke tanken på en slik til...

Masse lykke til, eg trur at sjansen for stjernekikkert 2 ganger er like stor som vanlig hodetstilling....

For meg så merka eg når lillegutten min snudde seg etter at dem hadde tatt vannet, hodet var ikke festa så han hadde god plass der inne til å snu seg desverre.

Jeg er så takknemlig for alle bidrag til denne linken :-)

Har hatt mange spørsmål om hva som egentlig skjedde under forrige fødsel, og det er veldig givende å høre hva dere andre har erfart.

Igjen tusen takk - og masse, masse lykke til med eventuelle forestående fødsler!

Klem

Hei!

Ser at de andre som har svart deg her har hatt noen vonde fødsler pga "stjernekikkere", slik som også du hadde sist, men det gjelder nok ikke alle der ute...

Da datteren min kom for 2 år siden viste det seg da hun kom ut at hun var en "stjernekikker". Jeg hadde en enkel og grei fødsel på 8 timer tilsammen, brukte kun akupuktur som smertelindring, trengte kun 3 pressrier så var hun ute, og jeg revnet ingenting. Jordmor sa "oi, hun er en liten stjernekikker" da datteren min kom ut, men ingen sa noe mer om dette. Jeg visste faktisk ikke at det å føde "stjernekikkere" var mer problematisk enn å føde barn rett vei før jeg leste innlegg her inne. Så forskjellig kan det m.a.o. være...

Det kan jo være det går lettere for deg å få nr.3 uansett hvilken vei h*n ligger.

Lykke til :o)

• 2 uker senere...

Hei! Jeg ville bare dele min erfaring ang dette.. :)

Jeg fikk en stjernekikker for 9 mnd siden, og det var min første fødsel. Fødselen gikk veldig greit, jeg brukte kun lystgass, og var overrasket over at ikke fødselen var verre. Jeg hadde jo bare hørt skrekkhistorier i forkant! Gutten min var nokså lang i hodet, skikkelig dradd, men det var også det eneste. Det var nok fordi stjernekikkere krever større åpning for å komme ut. Jeg sydde 4-5 sting tror jeg, bare overfladisk revning. Så det kan altså gå helt greit, ja :)

Jeg venter nestemann i oktober, og skal hvertfall ikke grue meg til neste fødsel (tror jeg.... :) !

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...