Gå til innhold

September: Bekkenløsning på gang... =(


Gjest

Anbefalte innlegg

Et lite syt-og-klag-innlegg...

 

Håpet i det lengste jeg skulle slippe unna bekkenløsning, men nå kommer smertene flere ganger for dagen, og måtte stoppe bilen flere ganger på vei hjem i sted fordi det gjorde vondt å bruke kløtsjen (eller hvordan det staves...) Er bare 18 uker på vei, bor i 3 etasje uten heis, har en mann som pendler i jobben (to uker på, to av), og Peter på 7 måneder som krever sitt.. Så vannvittig irriterende å få dette nå!! Bør vel snakke med legen og prøve å få en henvisning til fysio eller noe..

 

Noen her som har erfaring med bekkenløsning, og som kan gi noen tips om hva jeg bør og ikke bør gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde bekkenløsning fra 4 mnd. i forrige svangerskap og nå fikk jeg det påvist i uke 12.

Jeg går til fysioterapeu to ganger i uka og får massasje og TENS- behandlig. Noe som hjelper utrolig godt for meg.

Er også i bassenget bare for å ligge å kose meg med å flyte og for å ta noen svømmetak. :) Dette hjelper også en del. Men jeg blir mest sannsynligvis sykmeldt helt frem til permisjonen, noe som gjør ventetiden veeeldig mye lenger.

Jeg er i uke 17 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heihei. spør kansje om noe dumt men er selv 18 uker på vei trmin 14 sept. bare lurer på åssen bekkenløsning fungerer? er det lingnende menssmerter, beinsmertet? jeg vet ikke. sliter med vondt i korsryggen og litt hotene men vet ikke om det er bekkenløsning!

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg er selv litt plaget med bekkenløsningssmerter og har vært det mer eller mindre fra uke 9. Dette er mitt første svangerskap, så til å begynne med var jeg ikke sikker på hva smertene skyldtes.

 

Jeg gikk til legen min i uke 13 og fikk henvisning til fysioterapeut. Hos fysioterapeuten går jeg til gruppetrening sammen med andre i samme situasjon to ganger i uken. Trener med lette vekter for å styrke musklene som stabiliserer bekkenet. Dersom jeg får mer vondt enn jeg har nå, får jeg tilbud om bassengtrening. Jeg er i full jobb (sitter stort sett ved en kontorpult) og synes det går helt greit.

 

Litt sitat fra en brosjyre jeg fikk hos jordmor: "Bekkenløsning er en normal fysiologisk tilstand hos alle gravide. Ved graviditet skilles det ut hormoner som fører til at leddbånd i bekkenet blir løsere." Noen får smerter pga dette. Det finnes ulike varianter og flere grader av bekkenløsning. Selv har jeg vondt bak i "sitteknutene", dvs inni rumpeballene. Man kan også ha vondt midt foran i symfysen. Tror også det er vanlig å få en del muskelspenninger i musklene rundt - dvs rumpen og nedre del av ryggen fordi man strammer dem når man får vondt.

 

Bekkensmerter er ikke farlig, men det er et varsel som du skal ta hensyn til. Gå til lege og få henvisning til fysioterapi for å redusere smerter og forebygge forverring. Noen råd: Ta hensyn til smertene. Beveg deg slik at man unngår å få vondt: Gå så avslappet som mulig, glatt stoff i bilsetet og i sengen gjør det lettere å snu seg og komme seg inn og ut, unngå gulvvask, støvsuging og langvarige handleturer. Finn gode hvilestillinger og varier mellom aktivitet og hvile. Ta små pauser ila dagen, dvs hvil før du får vondt. Gjør daglige øvelser for å opprettholde styrke og bevegelighet.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at det finnes mye info om bekkenløsning her på sidene også. Under "Debatter" og deretter "Komplikasjoner under svangerskapet" finnes det flere artikler, og så foregår det stadig diskusjoner på formumet som heter "Bekkenløsning".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei

 

jeg fikk bekkenløsning i uke 13 og har gått til kiropraktor..det har hjelpt meg en masse...kan anbefales....

 

min erfaring og hva jeg har lest så bør en ikke vaske med mopp hvist en skal vaske gulv...være forsiktig med å løfte...huske rett løfteteknikk..og når du går ut av bil gjør det med samlede ben..gåt tur så ofte du kan...legge seg å slappe av flere ganger om dagen,.bare for å få avlastet bekkene, bare noen min er nokk.....når du går ned trappen kan det hjelpe hvist du går baklengs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...