Anonym bruker Skrevet 8. april 2006 #1 Del Skrevet 8. april 2006 hei jeg har lenge hatt problemer med depresjon. gått på medisiner mot det (cipramil) to ganger, men slutta et 3-4 mndr. før jeg ble gravid. er nå i uke 22+0 og sliter veldig. klarer ikke å utbrodere det noe særlig nå, men vil stille et spørsmål til dere som har erfaring/opplevd lignende. jeg tenker mer og mer på om jeg burde starte på medisiner igjen, slik at jeg kan komme meg gjennom hverdagen uten å bli helt ødelagt. tenker MASSE på hvordan den lille i magen har det når jeg er så trist og sint hele tiden, dette blir det jo ikke bedre av. etter siste samtale med jordmor (som også er psykiatrisk sykepl.), mente hun jeg burde begynne på med. igjen. har ikke snakket med legen min enda, men skal det etter påske. er det noen av dere som har gått på antidepressiva mens dere er/var gravide? jeg er jo redd for at det vil skade barnet, men tenker samtidig at nå er alle organer dannet og på UL da se at alt var fint. hva har deres lege sagt om dette? min sa tidligere at jeg ikke skulle gå på dette nå, mens jeg har hørt andre i samme situasjon som har fått beskjed av legen om å starte på det- da har legen sjekket med eksperter om ev. bivirkninger/fosterskader. vil bare høre ERFARINGER dere har og ting legene har sagt til dere-klarer ikke at noen kommer med egne meninger o.l. nå, hvis dere skjønner? (er meget mottakelig for "negative" kommentarer etc.). ikke ta de ille opp, noen som helst! dette ble langt og sikkert dumt, men håper noen kan ta seg tid til å dele erfaringer med meg. en varm hilsen til dere alle som sliter litt.vet hvordan dette kan være. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4719531-antidepressiva-i-svangerskapet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. april 2006 #2 Del Skrevet 13. april 2006 sliter med depresjon og litt angst.brukte cipralex før jeg ble gravid,noe som virka veldig bra på meg.men legen min seponerte dem da ble gravid.har slitt litt og kjenner jeg hadde hatt det bedre med medisin.men er så usikker hva jeg skal gjøre,har 5 uker til termin. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4719531-antidepressiva-i-svangerskapet/#findComment-4758933 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. august 2006 #3 Del Skrevet 15. august 2006 Jeg gikk på cipralex før og i begynnelsen av svangerskapet, pga depresjon og litt angst. Jeg fant ikke ut at jeg var gravid før jeg var litt på vei, og vi var i tvil om vi skulle beholde barnet. Men da vi bestemte oss for å beholde valgte jeg å slutte på tablettene. Min fastlege sa det ville være en avveining å ta, man må vurdere hvor mye man sliter uten tabletter. Overlegen på den psykiatriske poliklinikken jeg går nå sa at anbefalingen var å slutte helt og heller begynne igjen under amming evt., det var visst ikke like ille. Problemet er at det ikke finnes skikkelige undersøkelser gjort på mennesker som viser om det er skadelig eller ikke, så da anbefaler de det ikke hvis man kan klare seg uten. Men jeg har hørt om flere som har gått på antidepressiva der barnet ikke har blitt noe som helst skadet, så det går som regel bra tror jeg...man må vel vurdere hvilken risiko man er villig til å ta? Selv merker jeg at jeg begynner å slite igjen etter at jeg sluttet på tablettene, det er ikkeno gøy...men skal prøve å klare meg så godt jeg kan...så får vi se hvordan det går. Lykke til alle som er i samme situasjon.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4719531-antidepressiva-i-svangerskapet/#findComment-5939713 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. august 2006 #4 Del Skrevet 15. august 2006 forts... glemte noe i forrige innlegg! Jeg gikk jo på antidepressiva i beg av svangerskapet, og på UL i uke 18 så alt fint ut... Er vel i begynnelsen det er verst å gå på medisiner o.l, når organer osv dannes... (?) Jeg innbiller meg iallfall at det er mindre farlig lenger ut i svangerskapet, men har hørt at man bør trappe ned og slutte litt før termin, fordi noen babyer kan bli født med skjelvinger etc. Nå vet ikke jeg så mye om det, og det tror jeg ikke legene gjør heller ettersom man mangler skikkelige data om det, men tror som sagt det må avveies i samarbeid med lege/psykolog. Babyen har det sikkert ikke så bra dersom mamma ikke har det bra...? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4719531-antidepressiva-i-svangerskapet/#findComment-5939799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå