Gå til innhold

hvor ofte ammer dere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Høres ut som hun spiser ganske ofte stakkers deg....du må jo bli sliten. Min lille Sarah er bare 9 dager, og det er perioder på dagtid hun ammes hver time, mens i natt gikk det 5 timer mellom. Slik at det er veldig forskjellig for mitt vedkommende. Men det tror jeg er nokså normalt når hun er så liten.

Går barnet ditt normalt opp i vekt?

jenten min er 8 uker i dag..ammer eller får mm på flaske 2-3 timers mellomrom..sover nesten uavbrutt på natten..spiser hun seg mett da? kansje du kunne prøvd å gi henne på flaske en gang i løpet av dagen 100-140 ml funker her..kansje hun da sover litt lengre..=)

Hei

Eline har ville ha mat hver time siden hun var ca 10-14 dager. Hun blir 9 uker til mandag.

Men hvis hun først sover kan hun fint hoppe over noen måltider. Sover gjerne 1,5-2,5 time avhengig av hva vi gjør. Sover bare små dupper hjemme.

Men hun har sovet mye på natterstid. Når hun begynnte å hoppe over nattmåltidet, sov hun gjerne 6 t. i strekk. Hun begynnte plutselig å sove

9,5 t også, men nå den siste uke har hun begynnt å vokne om natten for mat, noe mammaen synes er veldig greit for da slipper hun å pumpe så mye pupper, og hvis hun sovner igjen.

Dette er veldig individuelt. Visst du synes selvregulering er det optimale, ville jeg gitt mat når barnet ber om det. Jeg ammer min 6 mnd gamle datter rundt annenhver time, og det føles helt greit. Ammer nok minimum et par ganger om natta, men har ikke helt oversikten der.

Jeg tror det kan være lurt å spørre seg selv i sånne situasjoner om hvor mye man er påvirket utenfra, om man f.eks. har plukket opp at babyer på samme alder spiser sjeldnere og derfor begynner å lure. Hvorfor er det viktig for deg å få baby til å spise annenhver time? Synes du at det faktisk er skikelig ugreit å amme hver time, eller gjør det egentlig ikke så mye?

Ved selvregulering går som regel amminga seg fint til. Vil legge til at ved selvregulering vil det komme peroider der puppen må frem ofte, for så at ammingen roer seg litt igjen. Det går i bølgedaler. Det blir helt opp til deg om du ønsker å gjøre noen grep for å redusere ammeøktene. Personlig synes jeg du bare skal la det gå sin gang, glem klokka, den stresser ofte mer enn den gagner, og kos deg med ammestundene. :o)

Dei første 2 - 2,5 mnd gjorde eg ikkje anna enn å amme synest eg... Guten sovna berre ved puppen, brukte meg som smokk og var sulten støtt. Nokon fortalde meg at det burde gå 2-3t mellom kvar amming, men då eg prøvde det vart resultatet at guten skreik mykje og var veldig uroleg, truleg fordi han var sulten. Enkelte babyar treng mat oftare enn andre. Først då guten var var rundt 4 mnd gamal begynte han å ete kvar 2.-3. time.

Det vil nok gå seg til etter kvart, men i mellomtida må du prøve å kvile deg når det er mulig, for det er enormt slitsomt det der. Eg veit korleis det er, og det går over. Om nokre veker blir babyen din ein supereffektiv liten melkedrikkar, som er ferdig med eit måltid på få minutt, og som klarar seg litt lenger uten mat for kvar veke som går. Og det aller meste blir lettare og lettare jo eldre babyen blir.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...