Anonym bruker Skrevet 7. april 2006 #1 Del Skrevet 7. april 2006 har en gutt på vel 2,5 år. Flott gutt på alle måter, men liker ikke mat. Har aldri hørt han har sagt han er sulten. Spiser, men bare fordi han må. Skiver går kjempeseint.... veldig sjelden han spiser opp en hel. spiser nesten ikke middag, bare få utvalgte ting. sitter stort sett bare å pirker i maten. Vi gir han ofte havregrøt, frokostblandinger o.l. Det går best, men forutsatt at vi mater han. Kan motorisk sett spise selv, men blir bare tull. Hva gjør jeg?? Prøvd å la han sulte litt, men han ber ikke om at likevel. Etter han var syk sist ga jeg han noen næringsdrikker (kjøpt på apotek), det likte han faktisk. Men kan jo ikke erstatte mat i lengden. Har prøvd å la han velge mat selv (har ikke gitt sjokomelk el sjoko pålegg), men ingen forskjell. Ikke kjempeglad i kaker, snop m.m. heller. Han er forresten ca 90 cm og 13 kg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4712369-hvordan-f%C3%A5-i-han-mat/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma'n til Li@m Skrevet 7. april 2006 #2 Del Skrevet 7. april 2006 Noen fellestrekk med gutten vaar, (2,10 aar). Han er ogsaa noksaa selektiv i matveien. Sjelden han spiser en hel broedskive, spiser som regel en halv eller en kvart, spiser noe middag men ikke groennsaker og fisk. Kan spise noe kjoett og potet. Elsker pasta og frokostblandinger/havregroet og spiser vanlige oppskjaerte biter. Eneste maaten aa faa i han groennsaker paa er aa lage groennsaksuppe, (et fast merke paa boks) eller aa kutte opp gulroetter i pinner som han kan dyppe i hommus, det synes han er snadder. Spiser godt all slags frukt og er glad i yoghurt. Har nok en "sweet tooth" men vi proever aa begrense inntaket av soetsaker. Vi regner med at han skal gaa seg til ettersom han vokser opp. Han faar ingen annen mat enn det vi alle spiser, men han blir ikke tvunget til aa spise eller sitte ved bordet til maten er spist opp - vi ser ingen hensikt med det. Men vi oppmuntrer til aa forsoeke litt mer, litt etter litt. Vi kan se at han putter kokte gulroetter, blomkaal og broccoli i munnen og vil saa gjerne spise det, men det kommer alltid ut igjen. Han klarer bare ikke aa spise det. Men kanskje med tiden. Vi er heldige, for han er ikke tynn, bare lang og slank, saa at han faar i seg naering er tydelig. Men vi kan ikke la vaere aa bekymre oss litt som foreldre - fetteren han spiser alt mellom himmel og jord, og er tynn som en "paala"! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4712369-hvordan-f%C3%A5-i-han-mat/#findComment-4714248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. april 2006 #3 Del Skrevet 9. april 2006 I følge helsestasjonen er det ingen grunn til bekymring så lenge han følger vekstkurven. Da får han i seg nok mat, er visst ikke så mye de trenger i den alderen... Men, jeg skjønner godt frustrasjonen din. Har selv en toåring, som pga en sykdom som gir sår i spiserøret og dermed smerte ved spising, som har fått skikkelig spisevegring. Mitt barn ber heller aldri om mat, og spiser sjeldent det som blir servert. Det eneste som ganske sikkert går ned er eggerøre og hardkokt egg. Barnet mitt følger ikke vekstkurven, noe som gjør at vi må være ekstra påpasselige. Næringsdrikker var i en periode aktuelt for vårt barn pga stor vektnedgang, men legene var litt skeptiske til å skrive det ut, fordi det lett kunne føre til at barnet foretrakk å drikke seg mett istedenfor å spise. Vi valgte dermed å forsøke mat litt til... Passer du på at han ikke drikker seg mett? Vårt barn får f.eks. bare vann til måltider og dersom hun skal drikke noe annet, får hun det kun etter at hun har spist noe - men med småspiste barn kan man jo ikke stille så store krav... Synes forøvrig gutten din høres ut til å få nok mat! Jenta mi veier ca 11,5 kg og er 88 cm (men hun er ganske tynn) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4712369-hvordan-f%C3%A5-i-han-mat/#findComment-4724399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma_til_2_gutar_og_ei_jente Skrevet 9. april 2006 #4 Del Skrevet 9. april 2006 Han virker jo ikke tynn i det hele tatt. Tror jeg bare hadde fortsatt å servere mat (sunn mat) og ikke mast om det. Sønnen min er nå 3,5 år, han var ganske småspist når han var yngre. Han ville kun ha spesiell mat, men nå spiser han "det meste". Han spiser frokost hjemme OG i barnehagen. Lager 7 brødskiver til barnehagen + yoghurt + frukt... Han er nå som sagt 3,5 år - 99 cm og 15 kg. Ved 2,5 år var han 88 cm og runt en 13 kg... ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4712369-hvordan-f%C3%A5-i-han-mat/#findComment-4724796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. april 2006 #5 Del Skrevet 14. april 2006 hei ikke fortivil...unger pleier som regel ikke sulter seg...13 kg er fin vekt en gutt som han...jeg ville ikke ha maset så mye på han når det gjelder maten hvis jeg var deg...har selv en på litt over 2 år som spiste veldig lite i en periode..jeg var også fortivelet og maste konstant..så lenge man har faste mat rutiner,og ikke små spising mellom måltiden går det greit som regel..så hender det at unger ikke har mat lyst i perioder, akkurat som oss voksne...hisen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4712369-hvordan-f%C3%A5-i-han-mat/#findComment-4765509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. april 2006 #6 Del Skrevet 14. april 2006 Vår gutt er 93 cm og 13 kg. Han spiser totalt 8 skiver i døgnet pluss frukt og litt middag. Så ikke bekymre deg for vekten ihvertfall. Regner med at du har prøvd det meste. Men vil jo komme med de råd jeg kommer på. Blir veldig lett matlei selv. Dette går som regel ned hos meg; jordbær yoghurt m/go`dag musli (må være den som heter energi) Wasa sitt fine knekkebrød med brunost eller servelat. Smør er ekkelt og bremser matlysten. Bakeribrød, butikkbrød vokser i munnen. Brødet må være ferskt. Varme rundstykker med gulost. Smoothies med frosne bær, banan og yoghurt. Det finnes jo masse melk med litt smak på uten at det er skjokolade... vet ikke hvor mye sukker et er i de. Uansett, lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4712369-hvordan-f%C3%A5-i-han-mat/#findComment-4765615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå