Gå til innhold

hvit blemme på brystvorta.. det gjør VONDT! hva

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vannblemme? Er du plaget av sårhet? Man kan nemlig få vannblemmer dersom babyen suger feil... (auauau!)Eller kanskje du har fått en infeksjon? (har du hatt sår der, kan det være du har fått urenheter i det?) I såfall ville jeg tatt kontakt med legen.

Hvis det er vannblemme anbefaler jeg at du legger omslag av kålblader (kålhode ;o) ) på brystet. Det hjelper noe utrolig på sårhet! Dessuten finnes kremer på apoteket som hjelper mot sårhet/blemmer. Aloe vera kan hjelpe (men sørg for at det er en sånn type som kan brukers innvendig - babyen får den jo i munnen...), og albueskjell er fantastisk å bruke.

Du får prøve deg frem da, vet du ;o)

Eg kan ikkje så mykje om dette, men det er mulig det berre er eit "gnagsår", altså ei blemme som kan dukke opp viss babyen har feil sugetak. Det er og mulig at du har eit lite sår, og når det blir fuktig (babyen suger eller du lekker litt) blir det heile litt oppbløyta og kvitt.

Eit generelt råd mot all sårhet er å lufte godt. Viss du har mulighet til å la brystet lufttørke (ev. gå uten bh ei stund etter amming) vil det gjere godt. Og pass på at du har ein god ammestilling og at babyen haar riktig sugetak når han ammar. På barsel fekk eg forøvrig anbefalt salven Unguentum M, både til såre brystknoppar og såre rumper og tørr hud generelt. Du finn den på apoteket saman med babyproduktene, og den er rimelig (ca 50kr for ein stor tube) og drøy (guten vår er 6 1/2 mnd og vi er vel omtrent havvegs i tuben...). Du kan smøre deg med eit tynt lag salve etter brystet har fått lufta seg.

Du kan gjerne sjekke ut www.ammehjelpen.no, flott nettside med mange gode råd. Ellers er det mange flinke damer inne på ammedebatten her.

Takk for svar! Det går bedre nå... Jeg fulgte et råd jeg fant på ammedebatten, om og rett å slett punktere den hvite blemma, og da sto spruten! Så nå har jeg endelig klart å pumpe bort knutene også..smewrtene er borte for denne gang.. takk og lov for det!! Det virker som at den melkegangen var tettet..

Igjen takker for svarene deres=0) dere er gode og ha!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...