Gjest Skrevet 7. april 2006 #1 Del Skrevet 7. april 2006 Trenger hjelp og råd fra dere jenter!! Bella min vil ikke sove i vuggen sin etter nattammingen... Hun er 3 uker idag og vi har slitet litt med magevondt, heldigvis har det hjulpet med minifom så hun får ut luften så og si uten problem nå. Problemet er at hun ikke greier å sovne på egen hånd. Vi legger henne ca mellom 21-22 på kvelden i vuggen sin uten problem, ca 12 tiden våkner hun og får pupp legger henne igjen i vuggen da sutrer hun litt men sovner. Igjen våkner hun ca 2-3 tiden, får mat og ny bleie da, hun sovner mens jeg ammer og når hun slipper puppen og jeg skal legge henne våkner hun med engang, ja og etter det er hun umulig å få i søvn. Hun gråter ikke før hun blir overtrøtt, så hun ligger våken i ca 2 time å pludrerr før hun blir umulig...eneste som hjelper er å ta henne opp, både jeg og pappa'n tar henne opp og da sovner hun i armene våres med engang. Men når vi legger henne i vuggen igjen våkner hun og skriker. Blir så sliten av det, inatt satt vi oppe fra 2 til ca 5 da orket vi ikke mer og jeg la meg på sofaen med henne på magen. Tok ikke mer enn ett minutt og hun var i dyp søvn. Etter å ha lest at samsoving og det å sove på magen osv ikke er bra, er jeg livredd noe skal skje når hun ligger på meg...hun ligger jo på magen med hodet på brystet mitt. Jeg sover ikke spesielt tung siden jeg sitter sånn halveis opp og våkner av den minste bevegelsen hun gjør, men allikevel, så liker jeg det ikke. Derfor prøver vi å være konsekvente på vuggen. Men hva kan vi gjøre??? Hun sovner ikke ellers, og er jo ikke bra for noen av oss at hun gråter fordi hun er overtrøtt. Kan det være at hun ikke blir ordentlig mett etter måltidet klokken 2?? Eller vil hun rett og slett bare ha kos da?? Ikke noe problem å få henne til å sove i vuggen sin ellers i døgnet, er bare etter det måltidet at hun rett og slett ikke sovner... HAr dere noe tips til oss jenter?? Kjempe takknemlig for svar!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4706763-s%C3%B8vn-s%C3%B8vn-s%C3%B8vnvi-trenger-s%C3%B8vn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
alvis Skrevet 7. april 2006 #2 Del Skrevet 7. april 2006 Uff, jeg har ikke så mangen tips men jeg tror dette vil gå over. Det er veldig mangen babyer som er sån når de er så små. Hun er ju veldig liten og trenger masse kos. Du kan jo snakke med helsesøster for evt tips men tror nok du må ta tiden til hjelp. Det blir bedre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4706763-s%C3%B8vn-s%C3%B8vn-s%C3%B8vnvi-trenger-s%C3%B8vn/#findComment-4706843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
go`mor Skrevet 7. april 2006 #3 Del Skrevet 7. april 2006 Når poden her var noen uker gammel sov han også bare på magen på brystet mitt, gikk bra det. Jeg lot han alltid sovne der også la jeg han over i kurven etterpå. Har aldri klart samsoving, så nå sover han hele natten i kurven/sengen sin. Så bare la hun sove på deg du, å prøv å legg hun når hun har sovnet, så får du helle ta hun opp igjen hvis hun våkner, også prøve igjen, det fungerte veldig bra her. Lykke til, det går seg til etterhvert, det kan jeg nesten garantere deg, men vet det er kjempe slitsomt når det står på, har vært der ja! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4706763-s%C3%B8vn-s%C3%B8vn-s%C3%B8vnvi-trenger-s%C3%B8vn/#findComment-4706873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2006 #4 Del Skrevet 7. april 2006 Da min var så liten, så gjorde vi alt for at han skulle sove. Sov han i armene våre, ja, da sov han der. Vi var så desp på søvn at alt var greit. Jeg tror jeg sov både sittende og stående i den periden der.. og kanskje gående også.. hehe. Det er vanskelig, det der med søvn.. Men altså, at hun sover på magen på brystet ditt er ikke farlig. Slitsomt ja, men ikke farlig. Hun vil sikkert ha nærhet. Tror det går an å kjøpe en slags "maddrass" som hun kan ligge på i deres seng, som det er en slags kant på, så man ikke kan legge seg på babyen.. Men uansett, så sover man veeldig lett med en liten baby sammen med seg.. Så kanskje du skal prøve å la henne sove sammen med deg, ihvertfall en periode? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4706763-s%C3%B8vn-s%C3%B8vn-s%C3%B8vnvi-trenger-s%C3%B8vn/#findComment-4706887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Petrine- Skrevet 7. april 2006 #5 Del Skrevet 7. april 2006 Heisann! Gratulerer med den lille :-) Kan ikke si annet enn at vi hadde det akkurat som dere den første tiden. Hun sov best i armene våre. Etter et par uker med stress for å få henne til å sove i sengen sin kapitulerte vi, lot henne sove sammen med oss i sengen. Hun ville ha masse nærkontakt og trygghet, dette fikk hun ikke alene i sengen, sikkert derfor hun gråt og ikke ville sove. Sov greit alene på dagen da det var lyder rundt henne, men på natten var det helt umulig. Vi hadde henne i sengen sammen med oss, hun hadde egen dyne. Ofte sovnet vi begge mens jeg ammet henneog da ble hun liggende inntil meg en time før jeg fikk flyttet henne. Da hun var et par måneder gikk det greit å legge henne sovende i vognbaggen hennes, men etter å ha spist i fem-tiden sov hun videre sammen med oss. Da hun var 3 mnd lærte hun å sovne av seg selv, så da sov hun hele natten i sengen sin. Dette var vår erfaring og jeg vet mange andre nybakte foreldre stresser med det samme. For oss gikk det i alle fall bedre da vi slo oss til ro med at dette var en periode vi måtte igjennom og at det ville bli bedre etter hvert. Prøv å sov når baby sover på dagen. Prøv også å kose deg så mye du kan med babyen nå, snart vil hun ikke sove i armene dine lengere :-) Hilsen fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4706763-s%C3%B8vn-s%C3%B8vn-s%C3%B8vnvi-trenger-s%C3%B8vn/#findComment-4706890 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollmor:) Skrevet 7. april 2006 #6 Del Skrevet 7. april 2006 Først, gratulerer med den lille!! Så, en erfaring vi gjorde med første vår: er ikke så moro å bli lagt fra varme mamma-armer som dufter melk til kald seng... løste dette ved å holde senga varm med f.eks. varmeflaske, et fleecepledd som ble lagt over når jeg tok henne opp for å amme etc. Var da varmt når hun ble lagt tilbake, og overgangen ble ikke så stor. Da hun ble større, la jeg i perioder dagens ammeinnlegg i senga hennes, da luktet hun mamma Uansett, vidunderet deres er ikke så gammelt enda, dette er ofte noe som går seg til. Har dere mulighet til å sove litt på dagen? Ellers så er det vel å ligge alene på magen som er farlig, oppå dere er noe annet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4706763-s%C3%B8vn-s%C3%B8vn-s%C3%B8vnvi-trenger-s%C3%B8vn/#findComment-4707062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2 små orkaner Skrevet 7. april 2006 #7 Del Skrevet 7. april 2006 Vi hadde også dette problem da lillemand var mindre. Har gjort det samme som deg trollmor, og det funker bra. Pakker ham også inn i et fleecepledd mens jeg ammer. Da blir han ved å være varm så nu trænger vi ikke varmeflasken lengere. Han beholder bare fleecepledden på i sengen. Ha tålmodighet det går seg sikkert til etterhvert. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4706763-s%C3%B8vn-s%C3%B8vn-s%C3%B8vnvi-trenger-s%C3%B8vn/#findComment-4707582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twintipp og himmelblå Skrevet 7. april 2006 #8 Del Skrevet 7. april 2006 Hei og gratulerer med tulla! Har det akkurat slik her også.. Verst var det i førsten, nå venner jeg ham mer eller mindre til å sove i vuggen eller kurven sin selv. Det jeg gjorde var at på dagtid la jeg ham alltid fra meg når jeg så ham ble trøtt, slik at han ikke venner seg til å sove i armene mine.. Gjorde det litt etter litt da han selvfølgelig trenger nærhet også. Han er 5 uker nå og sover i vuggen sin om natten, hender nå og da at han sover et skift ved siden av meg, men det er kun hvis han absolutt ikke finner roen. Lillemann også sover veeeeldig godt på brystet mitt!!! Spurte hs om dette og hun sa det ikke var farlig og at det var godt for ham å ligge slik å høre på pusten og hjertet til mamma.. Lykke til, det blir bedre:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4706763-s%C3%B8vn-s%C3%B8vn-s%C3%B8vnvi-trenger-s%C3%B8vn/#findComment-4708956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pita Skrevet 7. april 2006 #9 Del Skrevet 7. april 2006 Prøv å gi henne MME om kvelden på Dr Brown flaske.Pakk henne godt inn i et mykt teppe og dyne oppå.Det var dette som funka for bebisen vår.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4706763-s%C3%B8vn-s%C3%B8vn-s%C3%B8vnvi-trenger-s%C3%B8vn/#findComment-4709026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 7. april 2006 #10 Del Skrevet 7. april 2006 Hei, og gratulerer med et lite gull ) Vi har en jente på 4 uker, og hun er akkurat lik. Kan sovne hvor som helst og når som helst, men IKKE i vugga om natta nei.. Så for å få oss litt søvn så har vi henne i vår seng faktisk. Det er det eneste som funker for oss. Virker som om hun trenger nærheten. Som venninner sier: Hun er fremdeles veldig ny i verden, og trenger kanskje tryggheten fra mor og far når hun skal sove om natten. Natten er tross alt den eneste styrte søvnen hun opplever, ellers sover hun jo akkurat når hun vil. Har prøvd varmeflaske i vugga, legge noe jeg har hatt på meg der så det skal lukte mamma, bysse henne i søvn og så legge henne dit... Ikke noe virker.. Hun vil bare ikke sove der om natta. Det er faktisk det beste trikset for å få henne til å våkne, hehe, å legge henne i vugga. Men som de andre her sier: Det endrer seg! Plutselig sover hun i vugga si uten at dere egentlig har gjort noe som helst. Gi det litt tid! Og hvis du orker samsoving, så er det ikke så ille for en liten periode. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4706763-s%C3%B8vn-s%C3%B8vn-s%C3%B8vnvi-trenger-s%C3%B8vn/#findComment-4709161 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stolt mamma Skrevet 7. april 2006 #11 Del Skrevet 7. april 2006 Gratulerer så mye Vi hadde også samme problem.. men med kolikk i tillegg. Jenta vår er veldig kontaktsøkende - er det fortsatt enda hun er 5mnd (idag faktisk). Vi måtte gi opp å få henne i egen seng på natta. Så hun lå inntil meg. Vi lå mage mot mage.. og hun fikk da mat liggende - jeg sov videre etter å ha hjulpet henne med å finne puppen. Jeg bygde opp med puter i ryggen min slik at jeg fikk slappet av. For å avvenne henne litt begynte vi å legge henne med egen dyne, men fortsatt inntil meg og med puppen tilgjengelig. Så kom det tenner ved 4mnd.. og da begynte hun å bite. Jeg klarte da ikke å slappe av når vi ammet lenger og jeg begynte derfor å sitte å amme - klar til å ta henne av hvis hun bet. Dette gikk veldig bra og endte med at hun nå sover i senga si. Dvs.. hun får ligge inntil meg dersom hun våkner ved 5-6tida.. Tror nok at jenta di trenger nærhet - gi henne det... hun er jo lita og har akkurat kommet til verden. Eneste hun kan forholde seg til er deg - mamma betyr alt Lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4706763-s%C3%B8vn-s%C3%B8vn-s%C3%B8vnvi-trenger-s%C3%B8vn/#findComment-4709208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranveig R Skrevet 7. april 2006 #12 Del Skrevet 7. april 2006 Hei og gratulerer med babyen! Eg har vel ikkje så mange råd, men eg kan fortelje kva eg sjølv har erfart ang ein nyfødd baby og søvn... Du kan ikkje forvente at babyen skal klare å sovne av seg sjølv. Ho har nett kome ut av magen din, og er vant til å ligge tett og varmt og alltid vere i bevegelse. No er ho plutselig ute i ei kald verd, full av lydar og lys og uten den kjente lyden av hjartet ditt. Det er neimenn ikkje rart at små babyar ofte er utilfredse når dei ikkje får vere i armane til mamma eller pappa... Vi hadde det på same måten som dåke. Den løysinga som fungerte for oss var samsoving. Samsoving er ikkje farleg dersom du sørger for følgande: * ingen av dei som søv i senga må røyke * babyen må ligge under si eiga dyne * dytt bayen oppover i senga så det ikkje er fare for at ho skal havne under di dyne når du søv Eg vart brukt som smokk lenge, og det var umulig å flytte guten over i senga si etter at han var sovna, så dersom eg skulle få sove i det heile tatt, måtte det skje med guten i senga. Pappaen røyker, så han blei forvist til sofaen... Då guten vår var 3 1/2 mnd begynte han å ta smokk, og ved 4 mnd kunne vi legge han ned i senga si og la han sovne der. Ein sjeldan gong sovnar han av seg sjølv utan eit knyst, som regel begynner han å sutre etter eit par minutt og vi må då inn og stryke han over håret og snu han rundt på sida. Då sovnar han. No er han forresten 6 1/2mnd. Eg vil tru at jenta di treng kos og nærleik. Eg har og hatt nokre netter med guten vår oppå brystet (men det var fordi han var så tett at han ikje fekk puste då han låg flatt) men sov mykje dårlegare då enn med han ved sida av meg i senga. Du kan jo ev. prøve å ha jenta di i senga med deg berre eit par netter sånn at du kan få deg litt meir søvn. Då blir det meste lettare og du kan tenke ut ei meir varig løysing. Du/dåke får uansett ha lykke til vidare. Det er slitsomt no, men det BLIR lettare etter kvart. Alle seier det, og det er faktisk sant... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4706763-s%C3%B8vn-s%C3%B8vn-s%C3%B8vnvi-trenger-s%C3%B8vn/#findComment-4709929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 7. april 2006 #13 Del Skrevet 7. april 2006 Hei. Akkurat som å lese om meg selv. Fikk jenta mi for 4 uker siden. Problemet hos oss er at hun sovner mens jeg ammer. Hun spiser litt og sovner...altså sulten igjen etter kort tid. Hun er også mye slik at hun skal "kose" med puppen", og helst sove der uten å bli lagt i vogna eller senga hvor hun våkner med en gang, og " på an igjen". Særlig hadde vi dette problemet om kveldene. Trodde jeg ikke hadde nok melk. Men har pumpet meg et par dager nå og gitt henne på flaske. Har da roet seg. Tror det er fordi hun da får i seg en del mat før hun sovner, noe hun ikke gjorde ved puppen etter kort tid. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4706763-s%C3%B8vn-s%C3%B8vn-s%C3%B8vnvi-trenger-s%C3%B8vn/#findComment-4710377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå