Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er vel det samme for premature som andre. Fra rundt 4-6 måneders alder. Men vi må tenkte korrigert alder da selvsagt.

Jeg tenker som så at så lenge de er mett og fornøyde med "bare" melk, så skal pia mi få det. Planlegger å begynne med litt fast føde når hun er 5-6 måneder korrrigert. Må ta det litt forsiktig. Kan være at de er litt mer umoden i fordøyelsessystemet enn fullbårne babyer.

Sikkert forskjellig fra baby til baby. Vi sliter veldig mye med oppkast, så det tyder på at hun er litt umoden. Derfor vil jeg vente en stund før annen mat blir introdusert.

Når skal man introdusere fast føde til de små?

Veldig enkelt;

Den dagen barnelegen på sykehuset ditt anbefaler det.

Da jeg var inne til 4 måneders kontroll, fikk jeg beskjed om å begynne ved 6mnd ukorrigert, altså 4 måneder korrigert.

I tillegg har jeg bestilt meg en ekstra/spesialtime til HS for å gode matingsråd, og litt om hva og når.

Jeg tilhører en helsestasjon der de ikke har peiling på premature, så vi måtte lete oss fram til info på nettet/i bøker.

Det er 3 anbefalinger:

1. Tarmene modnes i forhold til fødselsdato så man kan begynne ved 6 mnd. ukorrigert.

2. Hvis det ikke er spesielle forhold så kan man vente til barnet er 6 mnd. korrigert (bok av Didrik Saugstad som jobber med premature på Rikshospitalet)

3. Midt imellom de to første.

Vi ventet til Lillemann var 5,5 mnd. korrigert. Da var han veldig interessert i mat.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...