Gå til innhold

Til alle dere som svarer hånlig til hun som spør om røyking er så farlig...

Anbefalte innlegg

Jeg håper inderlig at ikke det er NOEN av dere som har forsvart drikking av alkohol i svangerskapet! Da BØR dere begynne å feie for egne dører snart! Er det rett og slett mulig å være så innmari teite som dere? Hva for måter er dette å svare på??? Mine venninner som har røykt mens de har vært gravide har flotte barn som ikke er syke, som ikke hadde lav fødselsvekt og som ikke har fått asma. Ei venninne av meg som har levd som sunnheten selv har to barn med full astma, utrolig mye syke og forkjøla hele tida - ingen regler uten unntak sier jeg bare. Det som skjer når en røyker er at blodårene trekker seg sammen og oksygenet transporteres saktere gjennom kroppen. På akkurat samme måte fungerer røyken på morkaka og dermed oksygentilførselen til barnet. Det er hevet over enhver tvil at røyking under svangerskapet er uheldig for barnet, det tror jeg også innlegger vet, men ærlig talt for en måte å svare på! Jeg røyker selv og jeg har verdens svarteste samvittighet hver gang jeg tar et trekk. Men jeg skal si dere en ting, det er enklere sagt enn gjort å slutte. Jeg har prøvd og jeg har ikke tenkt å gi meg, jeg skal prøve igjen. Jeg tar det som en personlig fornærmelse at dere trekker i tvil inteligensen til hun som hadde spørsmålet om røyking egentlig er så farlig. Dette handler ikke om inteligens og det handler ikke om vilje! Det er helt andre mekanismer som er i sving, bland det med tre millioner hormoner og omtrent like mye depresjon og finn selv ut hvor vanskelig det er.

Hva er det med dere her inne egentlig? Det er så utrolig mange tåpelige og hånlige svar til hverandre at jeg blir helt matt! Jeg blir nesten litt lei meg over at det er mulig å være så stygge med hverandre så ofte! Det er ikke første gang jeg ser det, det var også sånn da vi var i 1. trimester, og det ser ikke ut som det har tenkt å ta slutt... Er ganske ofte tilbake i 1. trimester og innom i 3. trimester, der er det faktisk mye hyggeligere debatter og diskusjoner og folk svarer hverandre på triveligere måter.

Fortsetter under...

Hei Nattos.

Jeg må si meg enig med deg. Jeg røyker ikke selv, men har gjort. Klarte å slutte for 1 år siden og er nå 4 mnd på vei med første barn. Vet mer enn vel at det ikke er lett å slutte og da hjelper det ikke å bli hånet etc av andre mennesker.

Synes det er mange umodne og frekke mennesker her inne...........

Støtter deg fult ut.

STÅ PÅ:-)

Kan ikke få vært mer enig!!!!

Jeg synes det er betenkelig at de som kritiserer ikke vil stå frem med nick:)

Til deg vil jeg si: ikke gi opp å prøve å slutte å røyke! Er selv eksrøyker, hadde røykt i neste 12 år, og vet hvor jævlig det er, men det er utrolig verdt det når du først har klart det, ikke bare for babyen,men også for mor:) Vi (eks)røykere er ikke så dumme at vi ikke vet hvor farlig det er,men prosessen det er å slutte å røyke kan ikke forestilles hvos man aldri har vært avhengig!

Uansett, så lenge det er seriøse innlegg her inne så kan man gjerne lufte sin uenighet, men alle må vises respekt!

Annonse

Endelig føler man at man får litt støtte her.Alle som svarer hånlig og motbydelig tror at de som røyker,gjør det med beste samvittighet og ikke har prøvd å slutte.Jeg har så mye jeg vil skrive om dette,men blir bare oppgitt.Enhver har sin historie,og min er desverre lang,så den tar jeg ikke her.Jeg er så heldig at jeg er oppdratt til å ikke dømme noen uansett hva dem gjør,er eller blir.Det er ikke min oppgave.Jeg har sett mange her inne som har gitt gode råd også,og ære være dere for det.

Dette med håning er nok et problem ja. Greit at det er hormoner ute og går, men det får da være måte på. Dessuten er som regel de som håner alltid anonyme også......

Vi er da vel her for å støtte hverandre :o)

Lykke til med røykeslutt.

Jeg er enig i det at en ikke skal angripe noen som stiller et spørsmål men hun spør faktisk om det "er så farlig med denne røyken".. Ja, det er det.. Jeg var den verste innbarka røykeren selv jeg! Har aldri klart å slutte før. Sluttet den dagen jeg ble gravid men vet ikke om jeg klarer å holde meg etterpå, det vil tiden vise..Men nå mens jeg har et lite liv inni meg klarer jeg ikke røyke!

Alle undersøkelser tilsier at barn ikke har godt av at mor røyker og ja, jeg vet at de som gjør det sliter med vond sammvittighet. MEN vi kan ikke forsvare røyken likevel.. Røyk og alkohol er ikke bra fro barnet!!Vi kan ikke PRØVE å forsvare det en gang!!

I motsetnig til deg har jeg flere venninner som røkte under svangerskapet som sliter med syke barn. De har kraftig asma og allergier så det holder!!! De var små og spe da de ble født!

Lykke til uansett, alle kommende mødre, røykende eller ikke! :-)

Enig med deg i at det plutselig var mange stygge, anonyme svar til hovedinnlegger ang. skremselspropaganda om røyking. Synes det virker som om enkelte tar helt av, i ondsinnet retning på andres bekostning! Og det er selvsagt dumt når det handler om noe så seriøst som røyking!

Har selv svart på innlegget (ikke anonymt!), og står for det jeg skrev. Har en datter på 1 år, og sluttet å røyke på dagen da jeg fikk positiv test. Har heller ikke drukket alkohol siden, og forsvarer heller ikke drikking under svangerskapet. Vet inderlig godt at det ikke er enkelt å kutte ut siggen. Har røyka selv siden 12-årsalderen, og ble gravid med første da jeg var 34. Dette var min mulighet til å slutte, følte det var nå eller aldri!

Har flere gode venninner som ikke har klart å kutte røyken i svangerskapet, og vet at mange sliter voldsomt med det. Har også hatt flere gode, røykende venninner som har dødd av kreft i begynnelsen av 30-årene. Derfor synes jeg det er viktig at folk tar advarslene om at røyking er farlig seriøst! Dette er ikke skremselspropaganda!

Hvis noen hadde funnet opp sigaretten i dag, en rykende pinne hvor du trekker bla. nikotin, tjære, blåsyre og formalin ned i lungene, tror jeg neppe det hadde blitt noen hit!!!

Enig med deg at røyken er farlig, men syns ikke man trenger ha så krasse og fæle svar. Jeg kjenner selv ei som røyka gjennom hele svangerskapet og røyker fortsatt, mens hun ammer. Jeg må si jeg syns det er fryktelig stygt å se, men tror virkelig de som er gravide og røyker har en skikkelig fæl følelse inni seg. Hun hadde forresten mange blødninger i svangerskapet, men hun fortsatte. Selv begynte jeg røyke når jeg var 16 og sluttet når jeg var 20. (25 i år.)Ble gravid og må jo innrømme at jeg festrøyka etter at jeg fikk dattera mi. Altså mellom svangerskapene. Og stumpe røyken var faktisk ikke så vanskelig for meg, men så avhengig som jeg er av godteri så kunne jeg aldri i livet kuttet ut det :o)

Jeg ønsker også alle lykke til og håper alle som prøver å slutte og røyke klarer det. Stå på! :o)

Helt enig med Nattos. Makan til håning av enkeltperson. Jeg forvarer heller ikke røyking i svangerskapet, og har sluttet selv da jeg ble gravid. Men jeg ser ikke ned på mennesker som ikke klarer å slutte, de er ikke uinteligente, utrolig teit å si det. Jeg røykte i mitt forrige svangerskap for 14 år siden, da var det en helt annen holdning til røykere. På en måte er nok det hele overdrevet, i dag blir jo mennesker omtrent pisket hvis de sier at de røyker mens de går gravid. Jeg fikk et friskt barn forrige gang, og foreldregenerasjonen røykte jo som kjent som bare det, det er jo blitt mennesker av oss også. På den andre siden har man i dag mer kunnskap om røyking i svangerskapet, og alle vet jo at det er usunt og kan være direkte skadelig for barnet. Er 100 % sikker på at de som røyker ønsker å slutte,men det hjelper lite å mobbe dem.

Helt enig!

Det er MYE som ikke er sunt, og man vet ALDRIG hva utfallet kan bli. Stress, arbeidsituasjon, livsituasjon,økonomiske problemer,krangling,røyking,drikking,narkotika,spiseforstyrelser,bekymringer,angst. osv osv osv. Syns alle skal feie for sin egen dør først, og prøve og oppmuntre andre med sine problemer. Det kommer som regel ikke noe godt utav og kjefte og smelle, man kommer heller langt med gode ord og oppmuntring!!!!

Klemm og lykke til dere som prøver!!!!

Annonse

klikket meg fort ut fra den trpden du snakker om ,for jeg syntes den var veldig barnslig.. det går ann å svare på en høflig måte.

men at det er farllig å røyke vet vi alle, og det er lov å reagere. jeg bryr meg ikke en pøkk om at noen som røyker får friske unger når jeg vet hvor mange andre som ikke får det. for meg var det valget enkelt å ta, jeg sluttet røyke da vi begynte prøve bli gravide første gang. for meg ble det fel å røyke da, det passer liksom ikke inn.

håper du klarer å slutte kjapt. jeg vet at det går, og det finnes masse hjelp å få hvis en bare er villig til å kjempe litt.

Jeg er så enig med dere!! Det er alt for mye dømming her inne av de av oss som røyker under svangerskapet. Jeg sluttet når jeg ble gravid men har akkurat startet igjen etter streng beskjed av LEGEN!! Grunnen er at jeg har en depresjon som jeg gikk på medisiner for. Kuttet medisinene på dagen jeg ble gravid sammen med røyken. Problemet er at nå som jeg endelig har kommet til behandling så er jeg superstressa av alt jeg må tenke på (de fleste i samtale-terapi blir verre før man blir bedre). Derfor ville legen at jeg skulle starte å røyke igjen, stress er like ille for babyen! Nå røyker jeg Marlboro Silver 0,4 nik. Ikke sterke altså...

Så ikke døm de som røyker uten å vite hvorfor de gjør det!!

Tilføyer meg rekken av kommentarer her inne. Røyker selv, med dårlig samvittighet...

Må si til de som røyker at om du ikke klarer å slutte så kan stresset være vcel så farlig som røyken om ikke mer. Tips: Se på hvor mu\ye du røyker nå. Kutt ned med to røyk i uken. Ha som mål å slutte, men ha også et delmål som du kan klare f-.eks. maks 5 om dagen. Jeg røykte 30 for dagen når jeg ble gravid. Klarte kjapt og kutte ned til 10 stk, så 8 stk og nå 5 stk om dagen som maks. Om en uke skal jeg ned til 3 osv. Håper jeg klarer å slutte helt, men vet det ikke er lett.

Har fått hjelp av samboeren min som er kjempe stolt av meg for hver røyk jeg klarer å kutte ut! I tillegg har vi fått ny leilighet som skal være røykfri inne, det gjør det også lettere.

Lykke til med alle som sliter med dette! Og til de som ikke røyker og svarer hånlig på innlegg: dere vet ikke hva dere snakker om...

Jeg synes det er enda styggere det dere driver med, å tvinge i et foster nokotin ! holder meg til anonym da dere er sinte ! det jeg sier står jeg for, men orker ikke diskutere, da røykere alltid synes synd på seg selv

selvfølgelig tørte du ikke å stå fram.. vi som røyker trenger støtte, jeg gikk på medisiner for deprisjon og angst , å må innrømme at jeg blir super nervøs hvis j ik får røyken, prøver som sakt å slutte men det er ik lett for noen.. så spar deg for den udregelige komentaren der, å att du ik tørr å stå fram sier jo litt om deg!!!!!!!

helt enig med første innlegg!!!

det er sinnsykt tøft av de som klarer å slutte, men det er allikevel bedre å trappe litt ned hvis man ikke klarer å slutte helt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...