Gå til innhold

DILEMMA!!! (Ang navn på babyen)

*lillaki*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor skal jeg begynne... Jeg er nå 32 uker på vei, alt vel og gleder meg til å bli mor for første gang. Ei lita jente, har vært til 4, eller var det 5, ultralyder, så det er temmelig sikkert :-)

Men! Vi har problemer med å bli enig ang navn til den lille!

Vi er meg og min greske mann, vi bor sammen her i Hellas. Problemet er at han vil oppigjenkalle vår datter etter sin mor, som heter Zaharoulla... Oppigjenkalling etter besteforeldrene til barnet er ”normen” her i Hellas. Vi har snakket om dette mange ganger. De første par gangene vi snakket om det var det rent hypotetisk, var på langt nær gravid og hadde heller ingen umiddelbare planer om å bli det. De gangene vi har snakket om det har vi kommet frem til samme konklusjon hver gang. Nemlig at det er greit å bruke et navn som ”finnes” både her i Hellas og i Norge. Det jentenavnet som vi har kommet frem til at vi begge likte, var Christina. Vi var enige om dette navnet, også nå etter at jeg ble gravid.

Men så... For et par tre uker siden kommer det frem at han har tenkt på dette med navn hele denne tiden. Og han vil at vi skal kalle henne opp igjen etter hans mor. Som da altså heter Zaharoulla. Jeg har absolutt ingenting i mot moren hans, vi kommer veldig fint overens. Men jeg har hele tiden forestilt meg at vi kunne bruke et navn som går like bra i Norge som i Hellas. Jeg blir trist av å tenke på at min datter skal ha et navn som er så fremmedartet for meg og alle hjemme i Norge. I hvert fall når det tross alt finnes alternativ.

Hva synes du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke lett dette med navn.

Vi, min italienske mann og jeg bor i den fransktalende delen av Sveits og leter ogsa etter navn til vart lille mirakel. Det vi har kommet frem til er at navnet ikke nödvendigvis behöver a eksistere bade pa norsk, Italiensk og fransk, men at uttalelsen av navnet er relativt lik.

Jeg vet ikke hvordan Zaharoulla uttales pa gresk men jeg synes det höres spennende og fint ut.:)

Lykke til med valget!

Skrevet

Når dere var enige om ar det måtte lyde bra på begge språk,så burde et evt. oppkalling kanskje da komme som mellom navn?

( Christina Zaharoulla)

Vi haade også problemer siden sambo er engelsk,mange fine norske navn blir vanvittig teite på englesk og like så den andre veien.Ikke lett dette her.

Skrevet

Har også dette dilemmaet, bor i fransktalende land men ønsker jo at min familie skal kunne uttale navnet på babyen uten å måtte krølle tunga! Dessuten ønsker jeg å oppkalle etter min bestemor som heter Johanna, men h-lyden klarer de jo ikke å si på fransk, det blir mer Joanna. Så jeg har tenkt at Johanna blir mellomnavn og at vi finner et annet som første navn. Hvis det blir ei jente overhodet.

Skrevet

Vi ble enige om at gutten vaar skulle ha et norsk navn, siden han tar fars franske etternavn, men det var ikke enkelt aa finne det, fordi uttalen og franske ord noen norske navn ligner paa osv. ...

Vi valgte Magnus, og det fungerer veldig bra; ur norsk navn men som uttales flott paa fransk!

Jeg ville ikke godtatt Zaharoulla til fornavn (veldig spesielt da), men heller til mellom navn for aa gjoere stas paa svigermor.

Lykke til!

• 2 uker senere...
Skrevet

Aner ikke hvordan dette navnet blir uttalt på gresk, men på norsk blir jo Zaharoulla helt håpløst - unnskyld :) Du kan virkelig ikke gå med på at dette skal bli din datters første navn - det må han vel forstå! Christina er pent og klassisk, vet om en annen gresk-norsk jente som bærer dette navnet. Christina Zaharoulla - eller bare Christina. Din svigermor vil sikkert forstå situasjonen.

Skrevet

Enig med de andre - 2 navn er svaret. Synes det hoeres ut som et flott mellomnavn jeg, men det kan nok vaere lurt aa ha et mer 'internasjonalt' navn aa bruke baade i Norge og i utlandet.

Vet det kan vaere vanskelig aa kjempe mot 'tradisjoner', men jenta er naa en gang din ogsa - og hun vokser opp med tokulturell bakgrunn, og det blir familien hans noedt til aa venne seg til, paa alle maater.

Har du ikke noen navn i din egen slekt da, som du kan si det er fryktelig viktig for deg aa bruke...

Alternativt, aa bruke Zaharoulla som inspirasjonskilde... f.eks. Zara... el.l...

Skrevet

Hei

Også jeg forstår godt hvordan du har det. Min mann er australsk og vi bur i australia. Vi har termin 4 august og har bestemt oss for at vi skal ha eit navn som høres normalt ut på begge språk. Dersom vi får en jente har vi tenkt på Leah (Lea), Isabell, Mia, Sara eller Lilly Alise. Får vi en gutt blir det Liam eller Noah. Litt lettere med engelske navn enn greske kan jeg tenke meg.

Siden dere bor i Hellas ville jeg kunne tørre å forlange at dere skal kalle jenten deres et navn som passer fint i Norge. Dessuten som mange andre også har foreslått er Zahra er et fint navn eller Christina Zaharoulla.

Lykke til

• 2 uker senere...
Skrevet

Nei, det er ikke lett med tospråkelige navn.

Det er vanskelig nok når man har forskjellig smak, min mann er veldig tradisjonell og vil gjerne ha et gammelt "norrønt" navn (han er islandsk, jeg er norsk), og jeg vet at mange "nyere" navn jeg synes er fine ikke vil bli godtatt.

Det går likevel rimelig bra med jentenavn, med guttenavn er det verre for vi vil gjerne ha dobbeltnavn, men det er ikke så lett når språkrytmen er forskjellig. Per Gunnar høres feks. helt fint ut på norsk, på islandsk blir det ikke så bra. Gunnar Per høres finere ut på islandsk, men blir jo helt teit på norsk.

Vi får se hva det blir til. Foreløpig har vi ikke begynt å tenke veldig seriøst på det, det er fortsatt 21 uker igjen.....

• 1 måned senere...
Skrevet

Beklager å henvende meg til deg her med mitt spørsmål når du ønsker svar til ditt problem. Men jeg så du var boende i Hellas, og jeg skal på ferie dit om litt. Og lurer veldig på det med fetaost, kan gravide spise den i Hellas. Vet du om melken pasteuriseres der?

Skrevet

Jeg synes Christina Zaharoulla er fint! Da får dere både oppkalt og barnet kan ev. velge å bruke det ene eller det andre navnet ettersom det passer :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...