Gå til innhold

2 1/2 åringen vår har blitt storebror..

Anbefalte innlegg

Igår var første dagen hjemme fra sykehuset. Storebror er selvsagt sjalu, kan vel ikke vente annet. Men jeg trenger noen trøstende ord for det er så utrolig leit å se sårheten hans.. :(

Han går i bhg, idag ville han ikke dit. Men vi fikk overtalt han til slutt, og så fort han var ute av døra gikk det bra. Her er derimot jeg og samboeren uenige. Jeg syns absolutt det beste er at han har korte dager i bhg og kan tilbringe ettermiddagen med mamma, pappa og lillesøster, selvom det kan være litt sårt. da får han hvertfall anledning til å venne seg til lillesøster og vi får tatt oss litt ekstra av han.

Samboeren min derimot mener at han bør være lengst mulig i bhg, han vet jo ikke hvor mye klokka er uansett. da blir ettermiddagene kortere og han "slipper å være så mye sjalu".. Synspunkter?

Ellers prøver jeg å inkludere storebror i lillesøster, samtidig som jeg ikke vil mase for mye om henne..

Hvordan taklet deres 2-3-åringer sjalusien? Hvor lenge varer "det verste"? Han har attpåtil litt dårlig språk, så det er begrenset hvor mye vi kan ha en dialog med han..

Fortsetter under...

Gratulerer med lille jenta :-)

Jeg ville også ha hentet han tidligere i barnehagen.

det er ikke lett med sjalusi.

Gutten vår ble storebror i januar, da var han 2 år og 3 mnd.

Det har gått bra men vi merker det jo avogtil at han er litt sjalu.

Men det vi har prøvd å passe på er at han får mer oppmerksomhet enn babyen.

Babyen er så liten at han merker det ikke allikevell.

Jeg sa også til de som skulle komme på besøk at de måtte prøve å gi storebror oppmerksomhet først og ikke babyen.

Det har faktisk gått veldig bra.

Samtidig så har jeg latt storebror hjelpe meg med å stelle babyen, finne ting til meg osv.

Og selvsagt å skryte mye av han når han gjør det...

Har dessuten passet på å sette av tid til kun meg og storebror og latt pappa ta seg av babyen...

Det går seg nok til etterhvert og før du vet ordet av det er han verdens stolteste og snilleste storebror..

Lykke til

de tre første dagene hjemme med ny baby er verst for storebror , gutten min var 18 mndr da lillesøster kom til og han krevde MYE de tre første dagene...

men...vi passet på å gi han masse oppmerksomhet, passet også på at de som kom på besøk gjorde det samme...snakket til han før de gikk bort til babyen...kanskje hadde de med noe til storebror også? eller han fikk pakke opp gaven til lillesøster...storebror fikk gave fra lillesøster også...ei dukke (hehe) med ei lita tralle (sparkjøp) som han nå kaller dennis...hehe...

det er viktig at han ikke har så lange dager i bhg så han kan bli vandt til at det er en liten til i huset...det å sende han bort lengst mulig er bare å utsette problemet....kanskje du burde ta han fri en dag fra bhg også?

alene tid med storebror er svært viktig..det trenger ikke være lange stunda men den bør brukes fornuftig helst hver dag...la storebror få være med på stellet til lillesøster...

kanskje storebror og pappa kan ta en tur på en leketøysbutikk å kjøpe noe til babyen og kanskje en liten ting til han?

en gang da min mor kom på besøk så hadde hun kun gave til storebror...gjett om det var stas...det kommer til å gå seg til, det lover jeg deg...som sagt de tre første dagene/uka er verst...nå er mine: gutten, 2 år og 3 mndr og snuppa er 9 mndr...dette er kjempe kjekt...

ståbrett eller søskensete er nok også noe du bør ha i hus...siden jeg har så liten aldersforskjell på mine så har jeg tvillingvogn...men det tviler jeg på at du trenger...masse lykke til...hvis du vil så kan du legge meg til msn også...bare spør :-)

hei hei.. har selv en på 2år og 4mnd... med oss har det gått kjempebra=) han er jo litt sjalu, men det merkes nesten ikke. han sier bare "min simen"=) er utrulig gla for at det har gått så bra som det har.. håper dere også får det lettere snart=) *krysserfingrene*

Annonse

Gutten vår var også 2 1/2 da lillesøster ble født i slutten av januar, og vi er så heldige at han ikke er sjalu i det hele tatt - bare superstolt over å være storebror. Han vil susse og kose med lillesøster hele tiden.

Var nok ikke dette du ville høre... men vi tok følgende "forhåndsregler": Storebror fikk selv kjøpe presang til lillesøster på sykehuset - han valgte selv hva hun skulle få (kjøpte på sykehuset, så utvalget var ikke så stort ;) Vi hadde på forhånd kjøpt en litt fin presang til storebror, som liksom var fra lillesøster - denne fikk han når hun kom hjem fra sykehuset - stor stas! Han snakker hele tiden om at han har fått denne presangen fra lillesøster. Vi prøver å være flinke med å la ham hjelpe til. Videre lar vi ham komme først innimellom, f.eks. at vi "sier tydelig" til lillesøster at nå må hun vente, for vi skal hjelpe storebror osv. sånt at han hører det.

Gutten vår går hos dagmamma med mange barn. Det var ikke alltid at han hadde kjempelyst til å gå om morgenen, men der har vi konsekvent vært nokså "strenge". Han har vært hos dagmammaen de fleste dagene, men enkelte dager hentet vi tidlig, og noen få dager var vi hjemme alle sammen (når pappaen hadde omsorgspermisjon). Nå har han stort sett fulle dager hver eneste dag, og det synes jeg er deilig for det er viktig å ha tid til babyen og seg selv også ;)

Lykke til - det bedrer seg nok!

Det er ikke lett med den sjalusien nei,men det går over heldig vis. Men prøv å finn på noe med storebror bare du og han. Vi dro i bassenget en gang hver 14 dg,bare en liten tur,men det var nok til at ting ble bedre. Få pappan til å passe lillesøster slik at storebror får alenetid med mamma.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...