Gå til innhold

skal dere ha eksen med

Jompi 24/08 og fødeklar!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja sånn føler jeg det og egentlig. Min eks vil være der hele tiden, og i tiden etter! Men han tar energien min.. Bør jeg si fra når jeg skal føde? Eller når jeg har født? Bør jeg si når jeg ligger på barsel: du kan være her så og så lenge, men da må du gå? Trenger noen tanker her:)

Hei igjen!

Virker som vi har det veldig på samme måte. Har en eks som ikke skjønner hvorfor jeg ikke vil ha noe med han å gjøre. Han har vært veldig mastete. Jeg har sagt i fra at det sliter veldig på meg, og at hvis han tenker på hva som er best for babyen så bør han ikke slite meg ut slik. Det har hjulpet.

Jeg har ikke tenkt å si fra når jeg skal inn på føden. Sier ifra når alt er over. Selvsagt kan vi si når de kan komme og når de må gå! Det er meningen at vi skal få slappet av på barsel!

Kanskje galt av meg å si det, men jeg er glad jeg skal bli mor, og ikke far - da er det jeg som kan bestemme hvordan ting skal være (...litt egoistisk..men mennesket er nå bare slik...)

Jeg er den samme anonyme som svarte deg først ;)

jeg syns du godt kan si at du ikke vil ha ham med på fødselen...men syns du skal si ifra når du drar på sykehuset..så kan han få bestemme om han vil sitte på gangen og få komme inn å se babyen når den er kommet ut.. han skal jo tross alt bli pappa...og jeg syns han har rett til å få se babyen sin så fort som mulig etterpå... men å være med på selve fødselen syns jeg ikke han har rett til på samme måten. Da må du som skal føde føle deg trygg og ikke måtte erge deg over ham....

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg har etterhvert fått et helt greit forhold til eksen, men han er veldig "frem og tilbake" dvs, han forandrer mening veldig ofte, noe som har vært vanskelig å forholde seg til. Etter at jeg bestemte meg for å ha null forventninger og heller bli positivt overrasket når han stiller opp, har jeg fått det mye bedre.

Men jeg føler ikke at han har stilt opp for meg under svangerskapet, og derfor har jeg valgt å si nei, når han spurte om å få være med på føselen. En fødsel er noe så intimt og privat at det blir bare helt feil å dele den med noen man ikke har utelukkende gode/nære følelser for.

Men jeg har sagt at han er den første jeg skal ringe til når fødselen er i gang, at han skal få kjøre meg til sykehuset så fremt han har mulighet (forventer ikke at han holder seg edru og ved tlf hele tiden, jeg har temin 17. mai) Og han skal få vente utenfor og se barnet med en gang. Det er han fornøyd med. Jeg har bestemt meg for å ta med meg moren min, som er den eneste jeg føler er nær nok til å dele en slik opplevelse med meg.

Fødselen handler tross alt om kvinnen og om barnet, derfor synes jeg ikke far har noen rett til å kreve noe i den sammenheng. Spesielt ikke når partene ikke er sammen. Men som noen andre skrev, så skal han jo tross alt bli far like mye som jeg skal bli mor, og jeg mener derfor han har rett til å være utenfor og ta del i så mye som mulig.

Andre synspunkter rundt dette?

Jeg hadde med ex på fødselen, og den anbefaler jeg IKKE.

Jeg har angra siden. Der hadde jeg en mann jeg ikke stolte 100 % på, ikke hadde full tillitt og elsket så det ødela veldig mye. I tillegg så dro han rett etterpå, uten å ta bilde engang av ungen. Så det første bilde jeg har av barnet mitt er det lokalavisa tok 5 timer etter fødsel. Var så trøtt at jeg sov de første 6-7 timene(fødselen tok over 30 timer). Bare oppe og ammet og lot de ta bilde.

Så har angret ja, og kunne jeg gjort det igjen hadde jeg ringt han først når ungen var ute...

Hilsen en med erfaring på området...

Til deg som hadde han med på fødselen; Godt å høre fra noen som har vært borti dette! Men unnskyld at jeg sier det, for en snodig oppførsel fra han sin side! Siden jeg skrev innlegget har jeg blitt mer og mer sikker på å ikke ha han med. Jeg har spurt kusinen min som har vært min beste venninne siden vi var små om hun vil være med meg. Hun hater blod og gørr, men vet dere hva? Hun svarte ja med en gang! Og hun er verdens beste massør:D

Hei Jompi!

Synes du gjør et smart valg med å ta med din beste venninne. Mye bedre å ha en man stoler på og er glad i med seg på fødselen. Jeg skal selv ha med meg søsteren min og faktisk søsteren til eksen min. Han er innvolvert hele veien men når det gjelder fødselen vil jeg ikke ha han med. Da får han sitte på gangen å vente. Bare tanken på at han skal se meg i den situasjonen gjør at det "vrenger" seg for meg. Hadde aldri klart å slappe av med han i nærheten.

Lykke til med fødselen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...