Gå til innhold

noen tanker om permisjonen?

Anbefalte innlegg

Jeg har en veldig spennende jobb, og erfaringen fra sist jeg fikk barn (snart 3år siden) var at jo, det er kjekt å være hjemme en stund, men ikke for lenge! Sist jeg fikk barn skulle jeg ha full permisjon i 10 mnd, og så jobbe 50% i 4 mnd (tidskonto). Mannen min var student da, så han kunne ikke ta permisjon. Jeg holdt imidlertid på å gå på veggene etter en stund, syntes det var ganske kjedelig å være hjemme HELE tiden, hadde heller ikke så mange kjente rundt meg som var i permisjon. Så jeg begynte så smått å jobbe da gullet var 8 mnd, og syntes det var deilig å komme meg vekk hjemmefra noen dager i uken.

Denne gang har jeg tenkt å bare ha permisjon i 6 mnd - dvs dele permisjonen med mannen min sånn at han tar resten. Synes det også er riktig la ham få litt av permisjonen når han har lyst til det selv, tenker ikke at jeg har "førsteretten" liksom. Kanskje tar vi tidskonto resten, sånn at jeg ikke trenger å jobbe fullt, men kanskje 80%.. Man får jo ammefri noen timer hver dag også....

Noen andre som har tenkt å dele permisjon med pappaen?? Eller som har gjort det tidligere og har erfaringer å dele??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4694175-noen-tanker-om-permisjonen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

vi kommer nok ikke til å dele, men synes absloutt det er en flott ting- pappaen vil jo også helt klart sette pris på det og knytte et nærmere bånd. Jeg skal ikke tilbake i min nåværende jobb etter permisjon og pappen har ikke så lett for å ta fri fra jobben sin, så for oss er det praktiske hensyn som hindrer dette. Lykke til!

Har begynt å tenke litt på dette. Jeg er student og føder i august. Det faget jeg tenkte å ta begynner på vårsemesteret, så da tenkte jeg det var greit å hoppe på det da. Da blir det jo permisjon i 5-6mnd først. Men jeg hadde jo tenkt å fortsatt ha ansvar for barnet, lurer på om det går greit sammen med studier. Mannen står ihvertfall fri til å ta ut en del permisjon hvis han vil, men jeg vet ikke hvor mye det blir.

Men jeg lurer på: Hvor gjør dere av barna når permisjonen er brukt opp da? Er det rett i barnehage når de er ett år? Jeg vil ikke ha mine barn i barnehage før de er 2 minst. Kanskje jeg bare får få et barn til da, så løser det seg jo med permisjon ;o)

Jeg kunne tenkt meg at pappaen hadde tatt større del av permisjonen, men dette er vanskelig med tanke på stillingen hans som sjef på samme arbeidsplass som meg. Jeg har og en bra og spennende jobb men må nok bare akseptere at jeg må ta mesteparten av permisjonen. Arbeidsplassen vår respekterte ikke permisjonen hans så veldig sist gang (og det var i januar), men min derimot den aksepterer de kanskje litt for mye mhp kontakttaking med sin ansatt. I hans permisjon derimot var det så mye kontakt at det ble plagsomt....

Nei, det er jo ikke rett til barnehage når de er ett år... Vår eldste fikk plass da hun var 15 mnd. Jeg satser på at det ordner seg på ett eller annet vis, hvis vi ikke får barnehageplass med en gang så blir det nok dagmamma eller noe liknende... hvis det blir helt umulig må jeg (eller pappan) jo ta ekstra permisjon (men dette blir jo uten lønn), det vil jeg helst unngå! erfaringen min fra barnehagen jenta mi går i er at de små blir veldig godt tatt vare på, så jeg har ikke betenkeligheter med å sende barnet dit selv om de er så små som ett år. Det blir neppe full tid i begynnelsen likevel.

hvis du vil være hjemme med barnet til det er to år, får man jo kontantstøtte som kan hjelpe på...(selv om det ikke er så mye å leve av, da...)

Annonse

Hei!

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver - og tror det er verdifullt at også pappaen får egentid med barnet - uten meg "hengende over ham". Det er jo en stund igjen ennå, men det vi har snakket om er 8 mnd til meg og 4 til ham. Tror det blir bra:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...