Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skal ikke begynne på ei stund enda da, men jeg har liksom syntes at den hørtes så grei ut.. Men så forteller ei på barselgruppa meg at den skal blandes med søtmelk, olje og ett eller annet anna.. Er ikke det ganske tungvint i forhold til de som kun blandes med mm eller mme da?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4690238-den-holle-gr%C3%B8ten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

På risgrauten (frå 4 mnd) står det at den skal blandast med 50/50 vatn og melk. I og med at desse små ikkje skal ha kumelk og sidan guten vår får pupp til alle måltid uansett blandar eg ut grauten med berre vatn. Grauten smakar så å seie ingenting, men guten likar den kjempegodt... Og det er vel det viktigaste. Han vil ikkje ha den om eg blandar frukt oppi, så det får han heller etterpå.

Eg har forøvrig blanda grauten ut med vatn og mm ein gong, og det gjekk sjølvsagt heilt fint. Men eg orkar ikkje sitte og kave med pumpa for å få melk i grauten når han vil ha puppen rett før/etterpå uansett.

Det står det på oppskriften. Den er dansk, og i Danmark begynner de tidligere med kumelk. I begynnelsen blanda vi hollegrøten med mme. Men det har vi slutta med, og blander alt på vann. 5 ss grøt på 110 ml vann (sånn ca) Oppskriften bak på pakka gjør at grøten blir litt tynn. Vi veksler mellom hirse ( som er glutenfrit og inneholder masse jern) og fullkornsgrøten. Hun er nå 7,5 mnd. Bruker kanel på for å sette til litt smak. Sundt og godt :) I Hirsegrøten kan du gjerne tilsette litt solsikkeolje.

Hei!

Vi bruker Holle grøtene til gutten vår på 6 1/2 mnd. Ble veldig forvirret av bruksanvisningen, bla blir grøten veldig flytende hvis du følger bruksanvisningen for mengde veske og pulver.

Vi har som regel mm i en bolle og rører i pulver til passe konsistens. Har også blandet med vann og fruktmos når jeg ikke har hatt mm tilgjengelig (på hyttetur o.l), det går helt fint.

Hirsegrøten er fin å begynne med, for den er naturlig rik på jern. Lurt å blande med fruktmos eller nype-ekstrakt for å frigjøre jernet.

Er veldig fornøyd med Holle-grøtene!

Annonse

Gutten vår likte grøten fra første stund! Begynte med hirse, så ris og nå veksler vi på med hirse, ris og spelt.

Vi har forresten variert smaken og næringsinnholdet ved å tilsette dette: rapsolje, kanel, nype-ekstrakt, eplemos, pæremos, mangomos, sviskemos, cantalopemelonmos og en blanding av de ulike fruktene!

Det er på helsekost butikker det. Er litt dyrere, men også litt sunnere.. Har jeg hørt da, og lest her :)

Du Ninga-mor: lager du disse mosene selv eller? Jeg har lyst å prøve å være litt husmor når snuppa skal begynne å ha mat, kanskje lage litt selv :)

Du får kjøpt grauten på helsekostbutikkar.

Ja - det stemmer at risgrauten er ganske søt i seg sjølv, og guten vår likte den med ein gong.

Har ikkje prøvd blandingsforholdet som står bakpå pakken, vi lagar enten liten porsjon (1 toppa ss grautpulver og 50ml vatn) eller vanleg porsjon (2 toppa ss og 100ml vatn).

Har også hørt argumentet at det er pes å blande ut Hollegrøt, men det er det ikke:-)

Det skal være 50/50 med melk og vann. Så ta 2 dl vann, rør ut 3 måleskjeer mme-pulver i skålen(3 skjeer tilsvarer å lage mme til 1 dl vann) og rør ut så med grøtpulver. Veldig enkelt, det er jo bare de skjeene med mme-pulver som skal opp i tillegg til grøtpulver. Bruekr også litt olje oppi tilslutt.

Annonse

Så langt har eg laga mangomos og pæremos, er veldig enkelt. Eg kokar frukta i eit par minutt (veit ikkje om det er nødvendig, men synest det blir lettare å mose då) og mosar den med stavmiksar saman med litt av kokevatnet.

Frys frukta ned i isterningbrett (1 terning = ca 1ss), og legg dei i ein plastboks når dei er frosne. Gjer det på same måten med annan mat (potet, gulrot, brokkoli osv). Lett å ta opp akkurat nok, og lett å setje saman ulike typar mat når ein fryser alle ingrediensene kvar for seg.

Ja, jeg lager mosene selv!

Er veldig enkelt, skreller frukten, deler opp i biter og koker i litt vann. Moser med stavmixer og har i isterningsbrett. Isterningene har jeg så i ulike bokser i fryseren (en for hver frukt/ grønnsak) og tar opp det jeg vil bruke om morgenen den dagen jeg skal bruke de.

Lett å variere og mikse ulike frukter. Kokevannet blir fin saft som er fin å fryse i isterningsposer.

Her har jeg laget Holle grøten med Hipp mme, vann og tilsatt noe fruktpure, moset banan el og en halv ts Cocosa (extra virgin kokosolje). Oljen gir en naturlig søt og god smak, samt bra med fett.

Hirsegrøten er naturlig rikt på jern, ville startet med den fremfor risgrøten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...