Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei på deg!

Hvordan står det til med deg?

Her flyr tiden, skal snart tilbake i jobb. Litt vemodig at tiden hjemme med Johanne snart er forbi. Synes uansett det blir godt å komme i gang med jobb igjen. Vi har vært til utredning på sykehuset nå. Johanne testet negativt på melk, men positivt på eggehvite. Hadde egentlig ikke regnet med at hun kom til å slå ut på melk. Det med eggehvite var overraskende, og nå angrer jeg på all omelett stekingen i permisjonen.. Husker ikke helt om din datter hadde positiv prikktest på melk? Legen mente i alle fall at hun var allergisk og at vi skulle gjøre nye tester ved halvannetårs alderen. Har enda ikke fått svar på blodprøvene, men de dumper vel ned i postkassen snart. Blir spennende. Hun har også fått mer eksem, så nå kutter jeg ut egg i kosten min også.

Johanne har kastet opp de siste kveldene etter å ha fått grøt med nutramigen. Så nå er det pause med den også, fikk brød i kveld og i dag var det ingen oppkast. Ellers har hun hatt ny ørebetennelse, øyeinfeksjon og forkjølelse. Har vært slitsomme dager, men nå er hun frisk og rask igjen.

Fikk ikke svart deg sist når det gjalt brødbaking. Jeg har bakt brød så lenge at jeg egentlig ikke følger noen oppskrift. Jeg tar det jeg har, så blir det som regel bra :-) Men det finnes jo mange gode oppskrifter da, så bare prøv i vei!

Håper er her inne å leser av og til :-)

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4689446-oslomor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo du!!

Beklager sen respons fra meg her, men har ikke vært her på lenge!

Jeg skrev et innlegg til deg på småtroll 0-1, som du sikkert ikke så, men jeg var spent på prikktestingen deres.

Så bra dere fant ut at hun er allergisk mot egg, da slipper hun iallefall de plagene. Blir eksemen hennes kanskje bedre også? Tåler hun ikke nutramigen, eller er det grøten hun reagerer på?(Hvilken grøt bruker dere forresten? Vi bruker havre og bygg med og uten gulrot fra Småfolk, men den begynner å bli plent umulig å få kjøpt.) Man blir litt vel over-analyserende når man har barn som er multiallergikere. Jenta vår kan ikke ha mye diare før jeg setter meg ned og tenker igjennom hver minste lille ting hun har spist, det må jo ikke alltid være noe, men man er jo så redd for å overse symptomer. (Som jeg gjorde med fisk f.eks.)

Vi var på Ullevål og tok prikktester og blodprøver (som var negative) for 4 uker siden, vi fikk da beskjed om å teste ut om toleransen hennes for melk hadde økt, dvs. gi henne melk. Dette hadde jeg svært liten lyst til for å si det mildt!! Men vi startet med en kvart brødskive med ost, noe som gikk bra, deretter en spiseskje med melk i grøten og en kvart skive med ost fortsatt ingen umiddelbar reaksjon, den tredje dagen økte vi til en halv skive med ost og det gikk IKKE bra. Utslett oppover rygg og rumpe og illeluktende diare ble resultatet.

Nå hører det med til historien at hun samme dag fikk smake melkefri sjokomuffins(hadde gjester) og at hun har smakt det en gang før. Den første gangen ,for 2-3 mnd,siden fikk hun illeluktende og grønn diare.(Men jeg trodde det var tilfeldig da) Men nå (som hun reagerte igjen) vet jeg ikke om det er muffinsen eller melka som hun reagerer på. Personlig tror jeg hun reagerer på eggeproteinene som er i muffins-miksen og melk, noe legen ikke synes var usannsynlig. Men han ville jeg skulle prøve å gi henne kokt eggeplomme og hvite for å sjekke det ut. Vi tok nye blodprøver for å se om det var allergener i blodet hennes,men de har vi ikke fått svar på enda, så vi venter spent her også!!

Det blir sikkert deilig å komme ut i jobb igjen, selv skulle jeg ha begynt på høyskolen til høsten, men det blir litt vanskelig når jeg har termin 2. september da, :-) , så jeg får vente ett år.

Dette ble som vanlig et langt innlegg, men det var hyggelig å høre fra deg igjen:-) (Hadde vært interessant å høre om blodprøvene deres var positive forresten.) Hadet fint så lenge!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4689446-oslomor/#findComment-4775474
Del på andre sider

Hei igjen!

Hyggelig at du så innlegget mitt :-)

Vi har nå fått svarene på blodprøvene og de bekreftet eggehviteallergien. Hun slår ut med tre pluss både på cutantest og i blodprøver. Melk var det ingen utslag på.. Hadde vært litt lettere å hatt en positiv test å forholde seg til, men hun skal prøve kumelk når hun er ett år. Kan tenke meg du synse det var skummelt å gi melk! Jeg gruer meg veldig, fordi det er så ekkelt når hun kaster så voldsomt opp. Forhåpentligvis tåler hun melk da. Skal dere prøve å gi henne melkeprodukter på nytt, eller vente en stund?

Eksemt kommer å går det. Men nå har hun vært syk i to uker, da blir det alltid værre. Har hatt omgangssyke, luftveisinfeksjon og fire-dagers feber. For en påske! Nå er hun tynn som en spiker, så jeg prøver å lure i henne mest mulig mat. Grøten vi bruker er av merket Holle. Kjøper den på helsekostbutikk. Den er helt uten tilsetninger. Jeg blander den med fruktmos for å variere. Kutter ut nutramigen en stund da hun ofte kaster opp av den, men kaster av og til opp grøten enda det ikke er nutramigen i. Så ikke vet jeg, tror vi slutter å gi grøt snart, hun er ikke spesielt begeistret.

Huff ja, det blir mye analyser og tenking når det gjelder maten! Johanne er i grunn ikke spesielt begeistret for mat, så her er det ikke så mange ting å tenke igjennom enda, blir verre når hun utvider horisonten. Nå er hun mest glad i middag, så da blir det middag to ganger om dagen :-)

Vi har fått plass i allergibarnehage til Johanne og er kjempeglad for det! Barnehagen ligger fint til med en turløype i skog som nærmeste nabo. Det er en liten barnehage med 36 barn fordelt på to avdelinger.

Har dere barnehageplass? Fortell gjerne hvordan det går med blodprøvesvaret :-) Neste steg hos oss er time hos ernæringsfysiolog.

Nå skal vi på butikken å fylle opp det tomme kjøleskapet vårt :-)

Hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4689446-oslomor/#findComment-4789249
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...