Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det må vel vurderes ut fra den enkelte barns behov, når det legger seg osv. I barnehagen til datteren vår er det flere av de som har rundet 3 år, som også sover 1/2 -1 time. Men for de fleste så er det nok naturligt å trappe ned på dagsoving rundt 3 års alderen. Uansett så har barn ulikt søvnbehov, så det er vel ikke noe endeligt svar på dette.

Ta det helt med ro...det er normalt. Som den over her skrev: det kommer helt an paa den enkeltes behov og er da ikke alltid "unoedvendig" - av kommentaren din ser det ut til at soevn paa dagtid bare kan forsvares hvis barnet gaar i barnehage; synes du har en pussig holdning...Gutten vaar blir tre aar i juni og er kun i barnehage en og en halv dag i uken. Han sover fortsatt en times tid paa dagen - selv naar han er hjemme med meg - dette fordi vi starter dagen klokka seks om morgenen og har lange og aktive dager. Uten hvil ville han ikke ha en god ettermiddag sammen med oss andre. Han bestemmer selv naar han ikke trenger aa hvile lenger.

Jeg har en jente som blir 3 år nå i april,hun sover ennå om dagen,jeg legger henne ikke i senga,hun tar et pledd over seg,og sover på sofan i 1 times tid.

Syns selv at hun er stor til at ligge og sove om dagen,men det er ikke så enkelt da hun vil sove,da må hun få lov til det.

Hun kommer i seng hver kveld klokka 19:30

En må bare se an barnet. Noen trenger mer søvn enn andre - og noen ganger trenger mamman at de små sover litt på dagen! Småen er 2 år og 10 mnd og sover 1,5 til 2 timer midt på dagen. Det hender han sover mindre eller ingenting også. Jeg må faktisk si at jeg også setter stor pris på den pausen det gir meg i løpet av dagen nå som han er hjemme hele tiden sammen med meg og lillesøster på 9 mnd. Jeg er sammen med ungene hele dagen og de gangene jeg klarer å få dem til å sove samtidig er himmelske!

Hei mamman til Li@m.

Selvfølgelig er det forskjell på barna og deres søvnbehov, og er de trøtte må de selvfølgelig få lov til å ta en dupp. Barnet mitt på 3år sovner ofte visst vi kjører bil på ettermiddagen, men sluttet med dupp hjemme før han fylte 2år.....derfor synes jeg det var litt rart at forldrene til barnet jeg nevnte inledningsvis legger barnet sitt til et nøyaktig tidspunkt hver dag for at det skal sove når barnet begynner å bli så stort. Kjenner ikke så mange med barn i denne aldersgruppen å tenkte derfor at jeg skulle legge inn spørsmålet her for å høre noen meninger om dette med søvn på dagtid =)

Når man starter dagen så tidlig som seks sjønner jeg godt at barnet blir trøtt utpå ettermiddagen, men det utgjør kanskje en forskjell når man ikke står opp før kl9 og har en rolig dag?

Annonse

Jenta mi er 2 år og 9 mnd og sover ca 1 time hver dag i 12-tiden. Hvis hun ikke får den timen med søvn, sovner hun i 5-tiden og da vil hun ikke legge seg på kvelden.

Dette med søvn er så individuelt, noen slutter med dag søvn når de er 1 år gamle, andre beholder den til de er 4-5 år. Er ingen fasit på dette, er like normalt å sove på dagen som det er normalt å ikke sove på dagen.

gutten min er like gammel.

han har oftest ikke behov for å sove på dagtid. han er i barnehagen 3 dager i uka, og sover 30 min der, men det er ikke krise om han ikke sover.

hjemme sover han ikke hvis det ikke er fordi han sovner av seg selv på sofaen eller i senga si når han hører på musikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...