Gå til innhold

Er søndre Nordstrand litt sånn "annenrangsplass" å bo?

Anbefalte innlegg

Bjølsen, Thorsov, Sagene og områdene rundt der har vært svært belastede områder. Kjenner og vet om endel folk i 20-30 årene som har vokst opp der og de har hatt det tøfft. Barne- og ungdomstiden dems har vært full av narkotika, alkohol og krminalitet, mange av dem har måttet bo på hospitsene og sosialboligene fordi foreldrene har vært sosial klienter, narkomane, alkoholikere. Mange av dem har endt opp på skråplanet tidlig, uten å ha fullført videregående, men andre har også greid å komme seg ut av elendigheten. Dette her var på 90-tallet og det er vel da bydelen har vært på sitt verste, kommunen skulle jo samle alle hospitser/sosialboliger på ett sted...

Men nå derimot har ting begynt å endre seg, men de sliter med ryktet sitt. Etter at Grünerløkka ble poppis og Nydalen ble så hyppet opp i mange år, BI har flyttet dit har næringslivet også sett sitt potensiale med å etablere seg der. Det er fortsatt hospitser/sosialboliger, men i mindre grad enn det var på 90-tallet mange av gårdene har blitt kjøpt opp av investorer som har bygget alle disse små fancy boligene til skyhøye priser. Det har også ført til at boligprisene rundt der har skutt i været. Hvis man ser utviklingen på blant annet barneskolene i bydelen har andel etisk norske elever også skutt i været, nå kan man finne nesten rene etnisk norske skoleklasser, det kunne man ikke før.

Majoriteten som bor der nå består av barnefamilier, høyt utdannete, innflyttere fra andre steder i Norge og studenter.

Og hvorfor har de valgt å bosette seg i ett område som har rykte for å være svært belasted? Jo, fordi det er sentralt, men allikevel ikke midt i byen. Bydelen har fått ett skikkelig oppløft av cafeer, små butikker og kultur. Man har parker og masse barneaktiviteter der nå.

Det finnes fortsatt narkomane, men det er mye mer sjeldent man ser dem nå enn for 10 år siden. Tror det har blitt ganske ok sted å ha barn der nå, men hadde jeg vært 20 år eldre hadde jeg ALDRI valgt å bo der med barn.

Fortsetter under...

Vil bare si vi som har bodd i Oslo hele livet har ett helt annet inntrykk av byen enn f.eks folk som har flyttet og kun bodd her i kort tid.

Når man vokser opp og blir kjent med forskjellig folk og forskjellige miljøer gjennom skolen og fritidsaktiviteter danner man seg ett bilde av hvordan stedene er.

Som sagt de jeg ble kjent med som bodde rundt Bjølsen, drev alle med narkotika de var det man kan kalle technohoder som tok ectasy, amfetamin og røykte hasj hele tiden. De jeg kjente som bodde på Holmlia var med i ungdomsgjenger og lagde masse kvalm. Samme med de som bodde rundt Stovner og områdene der. De som bodde rundt Oppsal var både folk som drev med narkotika og folk som holdt seg helt unna. Kan vel dele dem opp i de som bodde i blokkene og de som bodde i eneboligene....

De som bodde vestover i byen kunne også deles opp i de som røykte hasj eller holdt seg unna.

Her snakker jeg ikke om kun 1 eller 2 jeg kjente, som sikkert mange tror, men om ganske mange. I min ungdomstid var jeg super sosial og hadde mange venner over hele byen, og venner har venner som har venner. Oslo er en ganske liten by og "alle kjenner alle" i samme aldersgruppe, derfor har jeg dannet meg ett bilde av hvor jeg vil og ikke vil bo og hvor jeg vil og ikke vil oppfostre barnet mitt.

Vil holde meg unna de stedene som jeg har ett dårlig inntrykk av, og når noen spør svarer jeg. Vet at nærmiljøer forandrer seg, men vet også at mange av de som vokste opp på de stedene som jeg har ett negativt inntrykk av bor der enda og kommer ikke til å flytte derfra. Og selvom de har blitt 10 år eldre, betyr det ikke at de har sluttet med det de har drevet med i alle år. Mange har fått barn, men allikvel driver de med sitt. Og det er slike mennesker jeg ikke vil omgås og ikke vil at barnet mitt skal møte på. Har en liten filosofi at barn blir som foreldrene...hittil har det stemt...

Oslo er ikkje som ein trur.

Dei tyngste kriminelle i byen er busett på Frogner (NOKAS-gjengen, Munch-ranarane etc). Dette er inga hemmeligheit. Dei oppfører seg pent i det "sivile"livet og er ikkje blant dei som naskar i butikken. Det er her du finn dei sivile politibilane som spanar. Dei mest synlege politibilane finn du i sentrumsnære område og i drabantbyane. Eg har budd i Oslo i ti år og der det var mest bråk og synleg kriminalitet, var på Grünerløkka. Kioskran, innbrot, tagging etc. Dette er jo blant byens hippaste område for unge folk. Eg ville aldri ha budd der med born, også pga svevestøvet i indre by.

Søndre Nordstrand har eit dårleg rykte, men eg kjenner fleire som bur der og trivst godt. Sjølv hadde eg ikkje orka å pendle så langt til jobb i sentrum. Eg hadde heller ikkje ville bu langt vest, også pga avstand, men like mykje pga snobberi. Du finn sjølvsagt alltid alle slags folk i alle slags bydelar, det finst sikkert mange snobbar på austkanten også. Og: surprise- flest hyllemeter med bøker finn du i bydel Østensjø.

Det er svært store forskjellar på barnehagedekning i bydelane i Oslo. Det er det første eg ville ha undersøkt om eg var innflyttar.

Det neste er offentleg kommunikasjon og reisetid til jobb.

Eg synest det grensar til galskap å svi av tre millionar kroner på eit hus- uansett by- når hovudinnleggjar har så liten kunnskap om byen. Slik informasjon er altfor viktig til at ein - EIN- person som uttalar seg på GMN (!!) skal vere avgjerande.

Det er smart å følgje med på kva område som er "oppadgåande" og "nedadgåande" i bustadmarknaden. Sjå på kartet og sjekk kommunen sine internettsider. Reis til Oslo og ta ein tur rundt i byen. Snakk med venner med born som bur der frå før.

Ikkje la gamle fordommar og rykte få avgjere kvar du skal bu. Det er altfor viktig til det!

Selv om dette har "tatt litt av" vil jeg takke alle som har svart.

Har blitt litt klokere faktisk.....

Både jeg og samboer sjekker ut områder, og faktisk ringt til mange av de personene som HAR SOLGT husene sine for å høre hvordan det var å bo i området (kan jo ikke ringe til de som SKAL selge, vet aldri om de lyver...for å selge altså...)

Vi kjenner som sagt INGEN i Oslo-området.

Men tror vi går for et område som tilsynelatende virker trygt, et område som vi kan identifisere oss med (er tross alt fra bygda).

Så, kall oss gjerne fordomsfulle, men vi velger oss bort fra områder med stor populasjon av innvandrere. Har bestemt at vi bruker mer penger om nødvendig for at vi skal kunne bo i det området som vi finner ut er det "beste" FOR OSS.

Men kom gjerne med flere tips... det setter vi pris på.

Synes dette har vært en av de beste debattene her inne på lenge he he, selv om det sikkert oppleves annereldes for deg som HI. Smart det dere gjør da. JA dere må finne noe som passer for dere. Tror dere passer best på vestkanten eller Kjelsås eller noe slik som en her oppe snakker om. Selv om jeg synes østkanten eller syd som jeg bor da, er myyye koseligere.

Men mitt råd etter å ha tenkt litt på dette. Tenk avstand jobb. Skal mannen din kjøre eller bruke kollektivt? Laange kører ut og inn fra sentrum begge veier i rushen.

I sentrum er det masse forurensing og støy. Kanskje ikke noe for dere som er fra landet?

• 3 måneder senere...

Annonse

Jeg vil gjerne svare deg på det spørsmålet som du spør om.

Ser det utrolig mange useriøse som ikke har peiling på hva de snakker om her..

Jeg svarte på en slik tråd i går også om Søndre Nordstrand og Holmlia.

Så hvis du leter litt inne på Skravlesiden finner du det sikkert..

Det er ikke noe værre på Søndre Nordstrand enn noen andre steder.

Ja, det er innvandrere på Søndre Norstrand men det er det jo også i Groruddalen for de av dere som har anbefalt det så varmt her..

Kriminalitet? Vil ikke si det er noe mere kriminalitet der enn det er i byen feks..

Jentebaby~17.03.06~

Du skrev at de som har bodd på Søndre Norstrand en stund er "trygde og uføre".. Hvilken planet lever du på egentlig?

Selv er jeg fra Søndre Norstrand, bor desverre ikke der nå, mine foreldre bor der, og familien til alle venninnene mine bor der enda.. Og vi har alle bodd på Søndre Norstrand siden 1984.. Det er en grunn til det.. I gata hvor vi bor har det vært ca 10-15 utflyttninger sider 1984 av ca 60-70 rekkehus..

Litt dumt å dra en hel bydel under en kam synes jeg..

Til HI:

Du bestemmer selvfølgelig helt selv hvor du vil bosette deg.

Regner med at du ikke hadde lagt ut denne tråden hvis du hadde lagt det helt fra deg. Regner med at det var for å "sjekke stemningen".. :-)

Husk at Søndre Norstrand bydel er en stor bydel og det finnes mange fantastisk flotte plasser i den bydelen.

Lykke til i valget ditt av ny plass å bo :-)

Skjønner godt at de som ikke kjenner området annet enn fra nyhetene er skeptiske. Det var jeg også, men nå bor vi i bydelen og trives kjempegodt! Bor i et hyggelig borettslag med rekkehus og barnehage. Utrolig mange lekekamerater til barna mine, gangavstand til stranda og mange turmuligheter. Kun 10-15 minutter med tog, ekspressbuss til sentrum og forholdsvis greit å få barnehageplass.

I borettslaget vårt er det heller ikke mange utlendinger, hvis det er det man er redd for. Derimot mange norske familier i samme situasjon som oss, så vi har fått mange nye venner.

Må også si at jeg har bodd i flere av de såkalte "fine" bydelene i Oslo som Frogner og Nordstrand og trives mye bedre her enn der. Men jeg tror det er lurt å sjekke litt rundt i området/borettslaget før man kjøper noe.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...